Expobar Brewtus III

Marv

Well-known member
Såg på home-barista.com att det nu har kommit en uppgradering av Expobar Brewtus. Man har bytt ut temp enheten till samma PID som sitter i Duetton. Den finns med antingen vibrationspump och tank eller rotationspump och fast anslutning. Priset verkar ligga ett par tusen under duetton.
 

treefinger

Well-known member
shit shit.. låter intressant. Härligt med lite konkurrens i det här segmentet. KG, kan man inte få en sån där patenterad lista med för och nackdelar så att vi som inte är så tekniskt insatta också förstår?
 

integrity

Well-known member
Om jag kommer ihåg rätt så gav det ingen märkbar stabilitetskillnad på temperaturen för de som PID'ade Brewtus tidigare.
Men omvänd prio på kokarna verkar trevligt.

Har inte kollat in min när det kommer till det elektriska så mycket men att låta båda kokarna jobba samtidigt bör inte vara så svårt. Dock hänger det på hur uttaget är uppsäkrat. Är ju på gränsen till att en 10A räcker.
Men rotorpump är det ytterligare 150-200 watt.

Kanske skulle man prova någon dag. Sitter ju faktiskt på några Fuji PXR3:eek:r, en 250W motor samt pumphuvuden.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Om jag kommer ihåg rätt så gav det ingen märkbar stabilitetskillnad på temperaturen för de som PID'ade Brewtus tidigare.

Jag har för mig att det blev skillnad, men att skillnaden var så minimal att det "i princip" inte var någon större mening med det.

Handlar det om decimaler tycker jag att det är onödigt ur en rent praktisk synpunkt, men det är alltid kul med lite teknik. :)

att låta båda kokarna jobba samtidigt bör inte vara så svårt. Dock hänger det på hur uttaget är uppsäkrat.

Det är det som är kruxet, tror jag. Dumskallarna i den Brewtala fabriken borde ha satt in ett lite mindre värmeelement i bryggkokaren, då hade båda kunnat jobba samtidigt. OBS! Vet inget om Brewtus III, så detta gäller tills vidare endast Brewtus II.

Får se om/när jag hinner surfa till mig info om Brewtus III, just nu är jag inne i en liten skrivnoja. Måste skriva innan tangentbordet svalnar. :D
 

integrity

Well-known member
Vad jag kan läsa mig till är det samma kokare och samma värmeelement som i II men med en PID istället för enkel temperaturkontroll. Och en motor från RPM Italia och pump från Fluid-O-Tech, typ.

Måste finnas bättre (läs fysiskt mindre) sätt att lösa pumpningen än 165 watts monster motorer + pumhuvud.
Små nätta magnetdrivna kugghjulspumpar eller liknande.

Tänker inte ge mig... ska hitta en mindre lösnig som gör att jag kan peta in en rotationspump i min brewtus och ändå behålla någon liter vatten i reservoaren.
 

snabbkaffe

Well-known member
Då har man fått hem sin nya maskin, hunnit få den på plats, samt kört ett gäng skott.
Jag har inte testat några andra maskiner i denna prisklassen, men jag är GRYMT nöjd! :D
Skotten sitter som en fläskläpp varje gång! (på ett positivt sätt) ;) och man behöver inte joxa med att spola vatten eller vänta på ånga.... espressonirvana!

(ursäkta min gräsliga bänkskiva) :coffee:
 

Bilagor

  • IMG_2854-500.jpg
    IMG_2854-500.jpg
    126.6 KB · Visningar: 157

Gholam

Well-known member
Då har man fått hem sin nya maskin, hunnit få den på plats, samt kört ett gäng skott.
Jag har inte testat några andra maskiner i denna prisklassen, men jag är GRYMT nöjd! :D
Skotten sitter som en fläskläpp varje gång! (på ett positivt sätt) ;) och man behöver inte joxa med att spola vatten eller vänta på ånga.... espressonirvana!

(ursäkta min gräsliga bänkskiva) :coffee:

Den är jättetjusig! Grattis!
 

Snwstrm

Member
Men den däringa kaffekvarnen har jag på jobbet och den låter som ett helt sågverk. Maskinen är klart snygg. Köpte du den från Holland eller Crem?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Är inte det en Isomac-kvarn? Vad jag förstått så väsnas de eftersom Isomac tenderar att tänka design före funktion och har satt dit ett metallock på hoppern som skallrar i takt med malskivorna. Kan man inte pimpa den med en liten gummilist av nåt slag? :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,361
Senaste medlemmen
smokingtooka
Topp