Stockholm caffetteria del corso !!!!!!!

kevin

Member
Igår när jag va inne i stan och gick på drottninggatan så hittade ja mitt nya favorit kaffe ställe !!! Typisk italienskt stående cafe. Snäppet bättre än sosta ! Det ligger i sergel passagen, mellan slöjdgatan och drottninggatan, mittemot replay! Om jag förstog det rätt av killen som jobbade där i söndags, för han pratade inte så bra svenska så är det Pinos gamla cafe, poli cafe. Pino som förövrigt startade sosta! Tog en epresso och den va riktigt bra av moak kaffe!! Tror att påsen var blå. Jätte mysigt ställe ! Dom spelade italiensk radio i högtalarna och dom hade jul kakor och annat gott!!! Kändes som man va på ett cafe i milano... om ni har vägarna förbi så är det värt att pröva!:D
 
Yep, stämmer, det är SostaPino´s gamla ställe som han sålt. Hörde av nån på stan att Pino tydligen skulle åka hem till Italien ett tag, om jag nu inte missuppfattade det hela. Killen som sköter det är ju ganska jämn, men kaffet är inte riktigt i min smak, gillar mer nordiska rostningar med mer frukt/syra än jord/choklad.
 

Wasse

Well-known member
Måste såklart testas, även om man blir lite misstänksam när någon skapar en användare enbart för att starta en ny tråd och tokhylla ett ställe ;)
 
Wasse, du är visst lite paranoid? :) Men, jag håller med, var förbi på en liten kafferunda idag på långlunchen och kan konstatera att espresson, ur oflushad grupp, var hyffsat bra extraherad även om min ristretto kanske var lite väl lång. Mitt sällskaps cappucino däremot var knappt ljummen och mjölkhygienen sådär, men ja, det är bättre än genomsnittet...
 

Coffeehead

Well-known member
Någon j.... luftade mina däck inatt så jag har inte kommit iväg ännu. Jag kan berätta att enligt ganska säkra källor så ska Pino tillsammans med en känd arkitekt och designer öppna någon typ av bar inne på NK inom en snar framtid mer sas inte vid tillfället.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
..... hur kan du tänka så....:unsure:...

Lätt. När det registrerar sig en användare som i sitt första inlägg hyllar en butik/bar/ett företag till skyarna... Så handlar det ofta om folk som bombar in med illa dold egenreklam.

Ofta är det användare som sedan inte kommer med mer än högst upp till 5 inlägg i forumet (om ens det), sedan försvinner man spårlöst. Reklamen står ofta kvar (om den inte är för genomskinlig).

Det får man filtrera litegrann per automatik.

Det ger mer legitimitet till en recension/åsikt om ett företag/bar/servering om man börjar med att presentera sig i ett forum, talar om vem man är och varför man är här. Kanske skriver dittan och dattan, kanske frågar och svarar på andras frågor, osv.

Då känns det mer som att det är kaffeintresset som sådant som leder en till kaffeforumet, inte ett besök hos en servering (och där slutar sedan intresset).

Jag säger inte att du är en sådan, jag bara förklarar varför man som en erfaren forumist höjer ett ögonbryn åt ett förstainlägg som hylar en servering till skyarna.
 
D

dexton

Guest
inte desto mindre så brygger stället helt OK syd-italiano-style espresso för kanske Stockholms bästa priser?

själv är jag en Sosta stammis eftersom kaffet dom använder Moak ger mig ett så underbart rus. Och det är enkelt och rakt uppochner "vi gör bara kaffe åt dig, vi bögar oss inte med några nörddetaljer". Visst är det här med att snacka Italienska rätt så påfrestande ibland, dom s.k. "stammisarna" kommer in och stammar "buon giorno" och det utbyts ett par nervösa inkörda robot-fraser. Varför? Beställ din jävla Macchiato, drick den och gå.
Hursomhelst, man slipper nån nörd-bögig 100% arabica som man blir helt nervös av :)
Aldrig sett såna här aspekter som vilket slags rus man får av olika kaffebönor och blandningar, är jag ouppmärksam elller är det bara som vanligt att alla är helt BRAINWASH av hur det SKA vara, vad som är RÄTT? Det duger alltså inte med klassisk espressoblandning - Italienarna vet inte ett skit om det dom varit världsledande proffs på i 50år? Såklart inte, Svenskarna som de flesta andra västfolk (inkl. Amerikanerna själv) har komplex och måste hitta på nåt eget.. Ja eller hur, vi tar vårt äckliga svenne/American-kaffe och gör det till Espresso! Ah ohhh Arabica har 44 kromosomer, smakämnena sprudlar i koppen... jamenvisst, för bögfolk som Svenskar så passar det väl bara utmärkt. Som Birro skrev i dagens Expressen, det är ängsligt - EXTREMT ängsligt!
Hur många Stockholmare träffar jag varje dag som kör SIN STIL? 1-2% av dom jag träffar. Det innebär att jag kanske inte ens träffar och pratar med en enda sån om dagen. Det är faktiskt så och Birro skrev exakt en spalt om detta i onsdagens Expressen. Men precis som Birro skrev så är inte Svensken redo att ta till sig hur det faktiskt förhåller sig. Stackard Birro att han ska fostra sina barn i Sverige bara, npgot jag aldrig tänker testa mig på, för jag skulle dra hälften av alla andra föräldrar att dö o gå till helvetet :)

Ja, det är ju tyvärr rätt så neggo det jag skriver så jag vill bara runda av med att det är tur att det finns billiga kaffeställen med högklassiga robustablandningar för oss som vill ha kvalitetsrus för billig peng :) Viva Sicilia :)
 

Eugene Tooms

Well-known member
Haha! Underhållning på hög nivå!
Kaffegalningen, full poäng, Kevin har fått in 5 inlägg på 1½ år. Snygg spådom och bra sammanfattning av hur man identifierar smygreklam.
Dexton, härligt inlägg där man anar höga halter av koffein och kanske annat i blodet! Kan inte heller säga att jag är särskilt imponerad av syrligt fruktiga kaffen, köpte en påse La Bomba igår och drack mig långt bortom gränsen för att kunna jobba! (jävligt jobbigt att göra en powerpoint när man inte kan sitta still)
Men Birro, är inte det en rätt skitnödig jävel? Han och jag är av allt att döma födda och uppvuxna nästan samtidigt på mer eller mindre samma plats. Måste vara jobbigt att behöva särskilja sig från resten av folket. Och Svenskar är ju en homogen grupp eller? Att sedan vara poet, gilla imperiet och klä sig i svart känns ju verkligen som att gå sin egen väg...
Duktig författare dock!
 

Ante

Well-known member
Haha jag tyckte det var klockrent!

...Ofta är det användare som sedan inte kommer med mer än högst upp till 5 inlägg i forumet....

I övrigt så verkar vi vara igång med pajkastningen igen. Är det helt omöjligt att gilla Arabica utan att klanka ner på Robusta och vice versa?

Jag dricker inte robusta för att det inte faller mig i smaken men jag ser ingen anledning att klanka ner på dem som gör det.

Det enda vettiga jag får ut från ditt inlägg dexton är att du landar lite på ämnet att man kanske bör utgå från sig själv istället för att automatiskt gilla det som man läst ska var rätt.

Sen kan man ju undra om man är bisexuell om man dricker 50/50 arabica och robusta...
 

mts

Well-known member
åh dexton du gjorde min dag, fast det där går längre än bara kaffe, prova att gå till en trattoria och se alla gäster som hälsar på stapplande italienska och avslutar sitt besök med att fråga efter "la cuenta por favor" eftersom de efter grappan och espresson (som man MÅSTE ta) glömmer sig lite och faller tillbaks på fraserna de använde i Spanien nu senast :)
 

Roby Caffé

Well-known member
Hatten av! Mycket mycket bra!

/Roberto




inte desto mindre så brygger stället helt OK syd-italiano-style espresso för kanske Stockholms bästa priser?

själv är jag en Sosta stammis eftersom kaffet dom använder Moak ger mig ett så underbart rus. Och det är enkelt och rakt uppochner "vi gör bara kaffe åt dig, vi bögar oss inte med några nörddetaljer". Visst är det här med att snacka Italienska rätt så påfrestande ibland, dom s.k. "stammisarna" kommer in och stammar "buon giorno" och det utbyts ett par nervösa inkörda robot-fraser. Varför? Beställ din jävla Macchiato, drick den och gå.
Hursomhelst, man slipper nån nörd-bögig 100% arabica som man blir helt nervös av :)
Aldrig sett såna här aspekter som vilket slags rus man får av olika kaffebönor och blandningar, är jag ouppmärksam elller är det bara som vanligt att alla är helt BRAINWASH av hur det SKA vara, vad som är RÄTT? Det duger alltså inte med klassisk espressoblandning - Italienarna vet inte ett skit om det dom varit världsledande proffs på i 50år? Såklart inte, Svenskarna som de flesta andra västfolk (inkl. Amerikanerna själv) har komplex och måste hitta på nåt eget.. Ja eller hur, vi tar vårt äckliga svenne/American-kaffe och gör det till Espresso! Ah ohhh Arabica har 44 kromosomer, smakämnena sprudlar i koppen... jamenvisst, för bögfolk som Svenskar så passar det väl bara utmärkt. Som Birro skrev i dagens Expressen, det är ängsligt - EXTREMT ängsligt!
Hur många Stockholmare träffar jag varje dag som kör SIN STIL? 1-2% av dom jag träffar. Det innebär att jag kanske inte ens träffar och pratar med en enda sån om dagen. Det är faktiskt så och Birro skrev exakt en spalt om detta i onsdagens Expressen. Men precis som Birro skrev så är inte Svensken redo att ta till sig hur det faktiskt förhåller sig. Stackard Birro att han ska fostra sina barn i Sverige bara, npgot jag aldrig tänker testa mig på, för jag skulle dra hälften av alla andra föräldrar att dö o gå till helvetet :)

Ja, det är ju tyvärr rätt så neggo det jag skriver så jag vill bara runda av med att det är tur att det finns billiga kaffeställen med högklassiga robustablandningar för oss som vill ha kvalitetsrus för billig peng :) Viva Sicilia :)
 

maskros

Active member
det enda jag läser är ordet bög ett halvt dussin gånger, är jag bög om jag dricker arabica så är jag det gärna
 

Musikarfelix

Well-known member
Tycker bara att dexton lägger diskussionen på en otroligt låg nivå, han håller också nästan på att skita på sig av all genuin äkthet som finns i Italien.

Det enda jag får fram är att dexton inte verkar gilla kaffe som njutningsmedel utan för ruset.
 

Almapeso

Well-known member
D

dexton

Guest
1. angående bög-referensandet från min sida så var det ju inte helt oväntat att folk skulle ta illa upp. Men när sanningen ska fram så är ju 95% av männen i Sverige fjollor. Som druttar runt efter sina kvinnliga "medspelare" (för mig är man/kvinna två parter i ständig kamp, dvs. motspelare, därmed inte sagt att den ena är mer värd eller överordnad den andra, jag är inte muslim liksom ;)
Det jag ofta får höra är att jag utstrålar manlighet, alltså trygghet men samtidigt att jag kan försvara min kvinna utan att bli en svensk fjolla. Man har två alternativ när man är osäker svensk man - antingen "blir" du bög, alltså homosexuell.. (vilket enligt mig är en social konstruktion, ett påhitt eller utväg) - smidigt tycker vissa, man slipper massa plikter och press på att vara en riktig man och man kan eventuellt fortfarande få slicka fitta. Eller så blir du en toffel, detta gäller väl ungefär 90% av Sveriges män. Då gifter du dig som vanligt, lever med en kvinna, köper V70 osv.
Eller så blir du en riktig man och det är inte säkert att all kunskap för en sådan förvandling finns tillgänglig framför ögonen på dig, speciellt inte i vårt älskade superängsliga Svea rike. Som tur är så har jag en Neapolitansk mentor som är nästan som min andra far idag. Det finns säkert många andra skäl men utan honom skulle jag fortfarande varit rätt så lost och allt skulle tagit mycket längre tid.

eh allora, nästa grej

2. Arabica-kaffen. Jag har haft ett antal mycket angenäma smakerfarenheter av 100% arabica-kaffen men då bryggt klart svagare än Espresso i exempelvis min Aeropress eller faktiskt vid nåt tillfälle druckit drickbart svenne-kaffe hemma hos nån med en snygg Porsche-designad Siemens-bryggare. Då dricker jag med mjölk, alltså i princip alla svagare typer av kaffen. Min standard är dock att dricka Espresso och då har det blivit mer och mer att jag vill ha kaffen med minst 50% robusta, åtminstone för förmiddagskaffe. För att få rätt slags rus för maximal koncentration och tålmodighet under dagen. Alltför lite Arabica resulterar dock att jag blir seg som en Chilenare, vilket jag inte anser eftersträvansvärt. En riktig pain-in-the-ass alltså, gör allt segt som i klister enligt mig. Jalla liksom...
På sätt och vis önskar jag faktiskt att jag hade mer möjlighet att dricka Arabica för aromen kan ju som bekant ge gåshud. Men jag blir ett nervöst vrak om jag skulle starta dagen med ett 100% arabica-kaffe. Helnervös o konstig.
Mitt bästa kaffe är det som Sosta kör med, om det nu är Servito eller nåt annat från Moak. Jag blir koncentrerad som en duvhök, ibland med tendenser som att jag rökt brajja. Beror mycket på hur mycket social kontakt jag har då jag dricker kaffet eller stunden efter. Efter frukost gör jag dock en "enkel" (med aeropress) på Molinari Classico (50/50), den gör mig mer pratglad men samtidigt lite mer nervös än enbart Sostas under förmiddan. Efter lunch är det mindre känsligt, har till o med klarat mig undan med 100% arabica utan att bli helt paj, då har jag ju dock robustan i grunden som "lugn grund".
Jag sätter punkt där för dom flesta tänker säkert "OMG han har hjärnskador och bör snarast bli inlagd". Fine, alla har rätt till sina åsikter :)

Musikarfelix: Italien och det Italienska folket ligger först i utvecklingen av det mesta fortfarande 1500år efter Romerska rikets fall, min åsikt såklart. Åtminstone kulturellt och intellektuellt och kulinariskt och socialt liv. Saker som jag tycker är viktigast i livet. För att inte glömma det här med att Svenskarna är så stolta över att dom är ateister och att dom därför tror dom är moderna och har "rätt" för det går inte att bevisa saker med gud. Jag kan bara sammanfatta det såhär: Gud ÄR kärlek och gud ser allt du gör och tänker, ingen kommer undan det - ateist eller inte och alla får sona det dom gör och tänker (på ett eller annat sätt). Du kan lura din fru eller din chef eller till o med USAs president (Obama verkar ju inte så dum) men glöm inte att gud går inte att lura. Detta är inget jag kan bevisa så du får ta mitt ord på att det stämmer. Eller så kan du skita i det, men jag vet vad gud tycker om ditt beslut :)
Därmed inte sagt att Italienarna gör allt bäst i det dom är kända för. Det finns ju mycket överskattat men det mesta av sånt beror ju på giriga människor som råkar besitta färdigheter i marknadsföring. Italienarna är inte ett folk med enbart goda människor. Alla folk på jorden har sin beskärda del av skitstövlar. Dock är Italienarna bättre än exempelvis oss Svenskar på att göra gällande vilka som är skit och bör dra åt helvete och brinna där. Ärlighet alltså.

Angående Birro: Ja, jag kan inte säga att jag läst nåt tidigare av honom som jag fått såna här tankar som jag fick med hans senaste sågning av Svenskarna. Han slog huvudet på spiken eller vad det heter :)
Bilden på honom jag såg i tidningen visade väl en rätt så tillbakahållen klädsmak (feg kanske) men inga tecken på dålig smak.
Imperiet kan vara roliga att skratta åt som patetiska "duktig vänster", jag gillade dom tills jag lyssnade mer noga till deras texter. Visst Guld o Döda Skogar... girighet är vidrigt... men som sagt, duktig-vänstern och hela det där köret ger mig kväljningar. Om Birro gillar dom så har han väl sina sidor som jag gillar men han har i så fall en del kvar att jobba på!
Sen är det ju jobbigt att särskilja sig från resten av folket för människorna omkring dig har inte samma insikter som du själv och oftast när jag ser mig omkring så ser jag folk i en tät dimma, saker som verkar som mysterium för dom är solklart för mig, typ sexualitet. Och jag tänker "om dom bara visste... oh well their loss". Jag kommer att flytta till Italien om det inte skulle ske nån slags omvändande revolution när jag nu flyttar till huvudstaden nästa vecka. Svenskarna är fortfarande svenskarna och även om det är bra mycket lättare att umgås med folk och bra mycket lättare att vara spontan och "på" i Stockholm än hemma i Södertälje så vettifan om jag kommer kunna stå ut i längden. Och att hitta en kvinna som duger. Dom senaste veckorna har jag träffat EN kvinna, som jag alltså inte bara sett/hört utan faktiskt pratat med, som verkar vara i min smak. Annars är det tjejer i Italien och Turkiet som jag har mest kontakt med på Facebook. Har varit ute o rest lite med hjälp av Couchsurfing och hunnit skaffa mig en del vänner söderöver :)

Hoppas jag fick in svar på de flestas undringar och fördömanden ;)

Ciao amici ;))))))))
 

Musikarfelix

Well-known member
Sammanfattning:
blabla Svenskar är bögar blabla kvinnor är bögar blabla v70 blabla robusta blabla gud blabla Romerska riket blabla president obama blabla vänsterpack blabla ligga med brudar
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp