Tillbehör till en nybörjare

Wacy

Member
Köpte min första maskin förra veckan, en La Pavoni Cellini, och börjar få lite kläm på den. Espresson blir i alla fall någorlunda drickbar. Självklart fokuserar jag på att nöta in grunderna men känner även att jag vill köpa lite tillbehör.

Behöver hjälp av er med med kunskap och erfarenhet att rangordna vad som är viktigast att inhandla. Det som ska rangordnas är:

* En kvarn (det vet jag redan är viktigast visserligen)
* Knock-Box (alt. la pavoni bas med inbyggd sumplåda)
* Tampingmatta
* Mjölkkanna
* Tamper (den medföljande i plast ska bort)
* Våg
* Mjölktermometer
* Espressokoppar (istället för mina gamla sunkiga)

Sen har jag säkert även glömt något. Kan ni hjälpa?
 

Kson

Well-known member
Min uppfattning kommer här
1. Koppar- för att kunna dricka överhuvudtaget
2.Kvarn
3. Tamper
4. Mjölkkanna
5.Tampmatta
6. Knockbox
7. Våg
8.Termometer
 

larjo11

Well-known member
Jag tycker man ska köpa kvarnförst! Man kan ju köra med mormors/farmors gamla mockakoppar, eller nåt.
Sedan följer tamper, mjölkkanna, tampermatta (om man inte har diskbänk) o knockbox.
Nu kan man börja fundera på snygga koppar!
Termometer o våg tycker jag inte man behöver.
Isf en termometer så håll man handen under mjölkkannan o sluta när det är för varmt att hälla den där. Våg kan va kul, men jag kör utan.

Fast nu får jag väl banner igen...
 

PekkaB

Well-known member
Hantverk är kul!
- Bygg en knockbox av det du har (finns div. exempel på hemmabyggen på forumet)
- En fungerande (om än ful och kanske inte helt hygienisk om du inte lackar änden) tamper kan du bygga av en rundstav från närmaste brädgård. Med lite iver och ett sandpapper sitter den som en smäck i filterkoppen!
- Är du lite MacYver kan du bygga en liten balansvåg av en linjal och en penna. Kalibrera med lagom antal sockerbitar :)
- Mjölkkanna kan du köpa billigt på Rusta (typ 30 pix). Dålig pip, men den kan du modda med lagom mängd våld. Du kommer ändå behöva lägga tid på att få till ett schysst skum innan pip och snygg hällning blir riktigt aktuellt.
-Kaffekoppar finns som sagt överallt.
-Spara pengarna till en schysst kvarn, det kan du inte bygga. Tjata till dig en termometer på köpet :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp