Helautomattips?

MagnusF

New member
Bästa forum,
Just joined som man säger. Har kollat runt, men inte riktigt hittat diskussionen som matchar min fråga, så håll i hatten;

Sen 2001 har en "Saeco Magic Comfort" förgyllt min och min hustrus mornar. Ja, resten av dagen åxå förståss...
Men nu, drygt 13.000 skott senare har den gett upp. Vitala delar av chassit är nu så upprostat att ingen räddning längre finns.
Gerby har sagt åt mig att glömma reparation. Det som i och för sig imponerar är att jag inte haft nåt som helst problem dessförinnan inkl plastmekanik som bryggrupp, packingar, pump etc....

Well, vad skall jag skaffa nu då?
Budget max 10'.
Helautomat är det enda realistiska.
Men resultatet skall vara stabilt...:coffee:.

Nåt tips? Tack i så fall!

/Magnus
 

Ignatius Riley

Well-known member
Om du är nöjd med den gamla maskinens kaffe så är det väl bara att fortsätta med Saeco?
Jag tycker att du ska kolla in Talea-modellerna.
 

MagnusF

New member
Ok, innan jag ger mig på och "dwellar in" i andra trådar ikväll.... Är Jura nåt alldeles speciellt? Flera av era svar ovan pekar på deras modeller och andra personer jag talat med ser dessa maskiner som dom bästa.
Förresten - hur läser man ut modellbeteckningarna hos Jura?
Bokstav (tex: J, Z el F) + sifferbeteckning.
Är det rekommendabelt att köpa en bättre begagnad? Vilka är i så fall att föredra/leta efter?
Kända fel etc?

Min personliga uppfattning efter att den initiala marknadsundersökningen är att saecos "nya" modeller är lite plastiga. För övrigt - som sagt - har jag varit kanonnöjd med min gamla.
Förresten; har båda dessa fabrikat svensk serviceorganisation?

Åker förbi handlarn på vägen hem och klämmer på nåra maskiner från Jura....
Thx.
/M
 

MagnusF

New member
Impulsköp

Well.... Koffeinsuget blev för starkt (nu när man dessutom hållit uppe med snuset en månad).

Har just driftssatt den nya partnern; en Saeco Primea Ring Cappucino.

Mediamarkt hade satt ner den från knappa 15' till knappa 7' så där försvann ju ens sista försvar.
Ristretton för en stund sen var legendarisk....
Wish me luck.
/Magnus
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp