Ponte Vecchio Lusso

FabianP

Well-known member
Jag har "alltid" tänkt att en smalare, djupare, korg skulle göra det svårare att lyckas med skotten, fast aldrig reflekterat vidare. En djupare korg, borde ju faktiskt minska kanaliseringsproblem, då kanalen måste vara längre. Dock blir det ju även längre väg för vattnet genom kaffet, fast jag är inte säker på hur det spelar in?

Mer motstånd ochlängre extraktionstid, vid samma tryck, dosering och malning?

/Fabian
 

Marv

Well-known member
Har inte Dalla Corte en smalare och djupare korg ? Jag har länge funderat på hur bredd/höjdförhålladet påverkar men har inte fått tummen ur att fördjupa mig i det.
 

mikfri

Well-known member
Äntligen!

Precis när jag hade eldat upp mig lite inför att skriva ytterliggare ett argt mail till PV så damp de ner i brevlådan... Packningarna har landat. Jag monterar in mina imorgon och de som blir över får ni andra dela på... ;)

Fakturan har inte kommit än men jag gissar på en hundring per sats packningar.

/m.
 

MrNoOne

Well-known member
Var har ni köpt era Lussar? Jag blev plötsligt sugen på en. Hur blev slutnotan och hur lång tid är det från musklicket till avin?

Detta undrar jag också. Om man skall köpa en Lusso, lite nakenfilter, en bra tamper som passar etc etc. Var köper man den för bästa service, pris och leverans? Vad blir totalsumman tro?
 

johey

Well-known member
Jag undrar inte längre. Gav upp och köpte mig en (eller egentligen två) La Pavoni istället. Kanske inte mitt livs sista kaffemaskiner, men åtminstone det bästa i kaffeväg som kommit in genom min dörr. :)
 

mikfri

Well-known member
Detta undrar jag också. Om man skall köpa en Lusso, lite nakenfilter, en bra tamper som passar etc etc. Var köper man den för bästa service, pris och leverans? Vad blir totalsumman tro?


Som det ser ut nu finns det ingen riktigt återförsäljare av PV i Sverige.

De som kontaktar PV kommer istället bli hänvisade till mig.

När jag kontaktade PV i samma ärende visade det sig att det enda sättet att få köpa en maskin direkt av dem var att bli deras "man i Sverige". Så sedan dess har idéen om att faktiskt ta steget och bli en "riktig" återförsäljare vuxit fram.

Dessvärre har det visat sig att det är fruktansvärt komplicerat att ha affärer med PV. Det är svårt att avgöra om det beror på skillnader i affärskultur eller språkliga missförstånd, men min bedömning är att det är i princip omöjligt att få vettiga besked om leveranser/priser/garantier osv osv.

Jag har fått ett antal förfrågningar på maskinen och jag kan verkligen varmt rekommendera den, men tyvärr är PV så struliga att det inte verkar mödan värt att lägga mer energi på detta.

De priser som gällde när vi köpte var:

Tvågrupps Lusso: 950 euro
Engrupps Lusso: 750 euro
Export modell, krom: 650 euro
Export model, lackad: 600 euro

På dessa priser tillkommer moms och frakt. Frakterna varierar, men är höga för småbeställningar. För två månader sedan mailade jag min kontakt på PV och bad om en uppdaterad prislista (min är från 2007...) och en mer specificerad prislista över frakter. Hon bad mig att ha tålamod och ge henne två arbetsdagar för att ta fram info. And I'm still waiting... Ni hajar läget.

Ni som är fortsatt intresserade kan alltid maila mig om ni undrar mer. Gör man en beställning på mer än en maskin i taget blir det ändå ett helt ok pris för vad jag tycker är det optimala hemmamaskinen (och jag har provat många....)

fridens

/m.
 

johey

Well-known member
Nu är jag helt exhalterad av Pavonin och kan inte tänka mig att det finns något bättre för mitt kök. Men om ett år kommer jag alla gånger känna uppgraderings-/kompletteringssug, så jag hoppas att det blir lagom att dra ihop till en sambeställning då. :)
 

mikfri

Well-known member
Kul för dig, Johey. Pavonin är en enormt fin maskin. Jag kommer aldrig göra mig av med den. Bättre valuta för pengarna i kaffemaskinsväg kan man knappast få. Det skulle vara aeropressen då, men den räknas inte... ;)
 

mikfri

Well-known member
packningsbyte för PV-ägare

Tror jag glömt att rapportera om hur packningsbytet förlöpte. De nya packningarna är på plats, men vilket projekt det blev!

Demonteringen löpte smidigt med det verktyg jag tillverkat. Bara man är försiktig.

Att få av de gamla packningarna är också lätt.. med en vass kniv. ;-)

Sedan börjar det pilliga. Att kränga på packningarna som känns alldeles för små är inte lätt. Jag har rätt starka nypor men fick ta i så jag tror något sprack i huvudet. Då jade jag låtit packningarna bada en stund i skållhett vatten för att mjukna lite. Men lite våld och god vilja löser det mesta (i dessa sammanhang...)

Nu kommer det riktigt krångliga. PV:s grupp är konstruerad så att när fjäderna är helt obelastad sticker den sista packningen precis utanför röret som kolven löper i kolven. Detta innebär att man måste spänna fjädern en hel del innan man kan börja bekymra sig för hur packningen hamnar i röret. Mitt första försök resulterade i att jag tyckte allt såg bra ut för att i sista stund inse att packningen hade hakat tag i rörets utsida och var på väg att slitas i bitar. Då var det till at börja om. Tack och lov hade packningen inte gått sönder.

Nästa försök var jag försiktigare och för varje varv som jag skruvade upp foten som trycker tillbaka kolven så kollade jag med en liten spegel och en ficklampa att packningen låg rätt. När jag var riktigt nära fick jag med rätt mycket kraft gå runt hela packningen med en liten (slö!) skruvmejsel och peta in den runt hela röret. Till slut vågade jag dra åt kolven ordentligt och fick i sprinten som håller allt på plats. Till min enorma lättnad fungerade det. Men vilken otroligt oanvändarvänlig konstruktion!

Jag förstår att en del packningar kan koma trasiga redan från fabrik. Risken för skador måste vara stor när maskinenen ser ut såhär. Så ni som ska byta packningar: var beredda på lite motstånd. Om ni ber snällt kan ni ju komma till min verkstad med maskinerna så byter jag dem åt er. Jag har ju trots allt en success-ratio på 50 %... Mitt allra första försök (finns dokumenterat tidigare i tråden tror jag..) resulterade i att packningen gick sönder helt och att vi var utan kaffe på verkstan läänge...

Där har ni det. :)

mvh

Micke
 

DS

Well-known member
Tillbaka till naturen

Efter en del läsning verkar det nu som om lösningen på mina eviga kaffemaskinsbryderier möjligen kommer att få sin slutgiltiga lösning i Ponte Vecchio Lusso. Efter ett par år med Silvia och sen ett år med en HX-maskin har jag börjat tröttna på vibratorpumpar, kylflushar och ständig tankfyllning. Ska det behöva vara så besvärligt? har jag tänkt. Och ska man verkligen vara tvungen att köpa en dubbelkokare med rotorpump för tjugitusen för att kunna leva det där härliga, temperaturstabila och naturliga espressolivet med obegränsad ångkapacitet.

Näpp!

För man kan ju köpa en Lusso. Eller hur? Tillbaka till naturen, handkraft och en ständig tillgång på ånga och, tack vare fjädern, utan att vara helt i hänvisad till levagudarnas välvilja. Sådan har min dröm om den perfekta espressomaskinen gestaltat sig och då är bara frågan - och den ställer jag till er lyckliga (?) PV-ägare - är det en sann dröm?

Lär man sig leva med de små kaffevolymerna?
Blir man trött i armen? (Min fru brottas då och då med lite problem med handlederna. Kommer hon att orka dra ned hävarmen?)
Är den så tempstabil som det sägs och framförallt - är det lätt att vara konsekvent som användare?
Är det så enkelt som jag föreställer mig i och med avsaknaden av kylflush, eller är det en massa andra ritualer man måste lägga sig till med?
Skulle någon kunna ge en kort beskrivning av hur proceduren ser ut, låt oss säga när man ska göra sin morgoncappuccino? (Jag kommer alltså, av ekonomiska och utrymmestekniska skäl, att använda den här maskinen som min enda espressomaskin, så jag har inte råd att skaffa en maskin som inte är användbara i alla tänkbara situationer.)

Om jag rentav får med mig fler nyfrälsta levaentusiaster på mitt äventyr så kan jag berätta att jag hade tänkt köpa följande utrustning:

PV Lusso från Bella Barista för £672 inkl frakt (ca 7800 kr)

Naket protafilter och tamper från pasmarose för €99 + frakt (dryg tusing)

Har jag missat nåt viktigt eller finns det bättre ställen att köpa grejerna?

Jag är mycket tacksam för all tänkbar input.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp