Ponte Vecchio Lusso

mikfri

Well-known member
Zix, jag hade samma lukt och smak från ångröret när maskinen var helt ny. Då trodde jag att det var någon tätning eller annat som gav smak men efter en rejäl rengöring (läs: isärskruvning av kopplingarna från kokare till ångpip) så blev det bättre. Jag ska prova att byta ut vattnet, men tycker inte att det borde vara någon större skillnad på lusson och tankarna i mina andra maskiner. Det står inte vatten längre i lusson än i dem. Det känns till smaken mer kemiskt och luktar lite som vaxet i barnkritor... make sense?

Jag skummar sällan mjölk och lider inte av det särskilt, men vill ogärna bjuda gäster på cappus med konstig bi-smak. Så alla teorier är uppskattade.

Fabians bekymmer låter jobbigare, men vi får hoppas att det löser sig.


/m.

p.s.

glömde säga det: vattnet från hetvattenkranen smakar förresten inte konstigt så det verkar sitta enbart i ångan... Kan det vara någon koppling som är tätat med nåt mysko...?
 

Fabian

Well-known member
Nu är maskinen varm så jag kan inte testa att skruva av röret, får bli i morgon kväll kanske. Däremot skulle jag snabbvärma en kopp i dag och fyllde den med vatten från varmvattenkranen. Vattnet var alldeles brungrumligt, känns ju lagom trevligt att göra sitt kaffe på det! Ska tömma ut allt nu och fylla igen och kolla om det blir skillnad.
 

mikfri

Well-known member
Brungrumligt? Då tror jag det är kaffe som läckt från din bryggrupp in i kokaren. Sen har det väl satt igen något på vägen till din ångarm. Kanske får du se över packningarna i den grupp som lät konstigt samtidigt som du skruvar av ångarmen.

Visdomsord på vägen inför meckandet:
När man väl skruvade av kopplingen till kokaren så var det lite meckigt att få igenom armen ur frontpanelen. Man får dra den bakvägen så att spetsen matas igenom den svarta gummitätningen i fronten. Det är trögt men går med lite god vilja och vaselin. :)

Om en rengöring hjälper så kanske du skulle undvika att använda den struliga gruppen tills du fått ordning på packningarna? Trist men värt ett försök. Hojta om du behöver låna en tving för att hålla fjädern på plats när skruvar isär gruppen. Du vill inte bli den först att dö leva-döden på forumet... :lol:

lycka till!

/m.
 

Fabian

Well-known member
Ja det måste ha varit kaffe, den gnisslande packningen jag berättade om krånglade lite tidigare i morse. Tömde tanken och fyllde nytt, då var det rent sen. Så nu ser det ut som följer: Demontering och rengöring av ångarmen i morgon kväll, sedan påläsning om demontering av grupphuvud! Finns säkert nånstans på HB. Vågar inte börjar skruva från en höft utan att veta exakt vad jag gör först. Leva-döden låter inte så trevligt...
 

jodah

Well-known member
Tror inte på att kaffe läckt in i maskinen.
Varmvatten som står för länge och byts ut för sällan blir brungrumligt.
Det ligger förmodligen massa gegga i botten på kokaren också.

Alla varmvatten beredare man tömmer ser ut så när man tömmer dom helt.

Det är inte fel att ta varmvatten ofta ur maskinen för då hinner det inte bli sådär.
 

Fabian

Well-known member
Haha, jag har inte kommit så långt än! Jag kommer hem så sent om kvällarna att jag inte vill börja mecka av rädsla för att inte få något morgonkaffe... Men jag har gjort en liten avkalkning som såklart inte hjälpte. Hm, nu kom jag i skrivande stund på att jag ju har två grupper, då gör det ju inget om den ena är ur funktion... Smart. Eventuellt går jag lös på den på lördag när jag är ledig.

Kommer jag få in den där fjädern igen efter att den flugit ut då? Ska kolla HB, har inte hunnit det än.

Varmvatten som står för länge och byts ut för sällan blir brungrumligt.

Det var nytt vatten i tanken, och jag hade tömt den helt innan. Sen krånglade packningen i ena gruppen och vattnet fick brun färg, så jag tror på läckage.
 

jodah

Well-known member
Visst ja, det är ju ingen hx maskin det dära.:blush:

När jag köpte min VBM så hade tidigare ägare varken använt ånga eller varmvatten så vattnet i tanken var tvärbrunt.
 

Fabian

Well-known member
Nu har man varit Lusso-ägare i typ, mer än ett halvår? Det känns hur som helst som att det börjar bli dags för en ordentlig rengöring av grupperna... Är det någon som vågat sig på detta ännu och vet hur man gör?
 

zix

Well-known member
Blir mer och mer sugen på en Lusso.
Till hemmet? Nä, till jobbet! Bra med gammalt tröskverk som inte har så mycket som kan gå sönder.
Så skulle man bara ha en bra kvarn också.
Lessen Fabian om jag fick dig att hoppas tillfälligt där...
 

mikfri

Well-known member
Fabian: Jag är i samma läge, men tänkte bygga ett litet verktyg för att slippa olyckor med fjädern. Jag hör av mig när den är klar (och testad...) så får du gärna låna den.

Zix: Jag har min PV på jobbet. Den är kanon där! Servar för närvarande 5 glada snickare som inte dricker bryggkaffe längre! :D
 

Fabian

Well-known member
zix, gör det enda rätta, skaffa en Lusso med detsamma! Innan jag fick Lusson var jag ständigt på jakt efter olika små tillbehör och dylikt skräp till Silvian för att komma så nära den bästa möjliga kaffeupplevelsen hemma, typ våg med 0,1g precision, olika stora ridgelesskorgar, timer, m.m. Men insåg nu häromveckan att med Lusson är jakten över, numera läggs pengar enbart på goda bönor :) Blir ibland sugen på en större och snabbare kvarn, men lyckas alltid inse att det är overkill, samt att jag ändå inte har råd med min studentekonomi...

mikfri: Låter toppen! Ska bli kul att se hur mycket kaffeguck det har hunnit samlas i grupperna under de gångna månaderna...
 

mikfri

Well-known member
Verktyg klart! Det funkqr precis som det ska. Till min stora förvåning var det väldigt rent och snyggt i gruppen. Det enda som var smutsigt var spridarfilter och kolvens botten, men de kan man göra rent utan att plocka ur fjädern.

Dessvärre lyckades jag dra sönder en packning när jag skulle montera ihop paketet... så nu läcker maskinen som ett såll när mn startar den... suck... Jag har beställt na packningar av PV så om någon annn vill göra detsamma så är det bara att hojta till. Med deras leveranstider lär ni ha ett par månader på er att komplettera min beställning. :D Det blir att vänja sig vid bryggkaffet igen då...
 

zix

Well-known member
Fabian, jag hade ganska precis samma känsla när jag hade kommit igång med Bezzeran hemma. Det är en rejäl best, Lusson skulle vara för jobbet isåfall. Men jag funderade länge på Lusso innan jag råkade på Bezzera-annonsen på ett annat kaffeforum (TMC). Högg direkt och har aldrig ångrat mig. Det är en rätt fet levamaskin. Leva-ägare blir ofta lyckliga :)
 

Fabian

Well-known member
mikfri, jag vill också ha en uppsättning! Undrar om de kanske har en särskild uppsättning för maskinerna med två grupper? Hur tog du loss spridarfiltret?

zix, en bättre jobbet-maskin kan man nog inte ha. Europiccolan kommer nära, men tempstabiliteten och möjligheten att låta maskinen stå på en längre tid gör att Lusson slår den på fingrarna. Hårt.
 

mikfri

Well-known member
Ignatius: Jag lägger till en omgång till dig.

Fabian: Jag tog loss spridarfiltret först efter att jag tagit ur kolven, men insåg då att den bara sitter klämd på röret som kolven löper i. Lustigt nog verkar spridarfiltret vara tillverkat av en PV-filterkorg. Den är bara avklippt och har en krage som man rimligtvis kan pilla ner från röret med en skruvmejsel. Sen är det fritt fram att rengöra både kolv och filter. Resten kommer man åt med en borste. Du vill förresten ha packningar till bägge grupper antar jag?

Jag ska lägga upp lite mobilbilder som eventuellt sprider lite ljus över ingreppet.

/m.
 

Fabian

Well-known member
Det är nog lika bra att köra packningar till båda grupperna. Egentligen räcker de länge till, men tråkigt om man råkar paja något när man monterar ihop... Jag ska kika på spridarfiltret nu med en gång!
 
Topp