Turkiskt/arabiskt kaffe?

furir

Member
Det går alldeles utmärkt att mala kardemumma tillsammans med kaffe i rockyn som jag har. Kardemumma i kaffet blir bittert om man inte har socker i.
 

furir

Member
Har försökt med mortlad och mald kardemumma i portafiltret ett antal gånger, men har inte lyckats med det - det blir liksom bittert varenda gång jag försöker. Möjligt att det är lite för effektiv extraktion.
Synd, kardemummakaffe är ju så gott. Men i cezve, tillsammans med kaffet, funkar det nog bättre, där dras säkert smaken ur kryddorna på ett snällare sätt.

Jag håller med KG, akta Rockyn. Kardemumma är rätt hårt. Vill man mala kryddor i en kvarn så är det nog bättre att göra det i en skärkvarn. Den gamla Krupsen duger utmärkt för mig till sånt. Eller om du har nån gammal handkvarn stående, eller en mortel. Det är inte så noga hur jämnt du maler kardemumman, den ger mycket smak ändå.

Jag har två sockerbitar och en halv tesked kardemumma i min dubbelespresso här hemma. Jag maler kardemumman tillsammans med kaffet, det går jättebra. Du får ingen bitter smak om du har socker i kaffet med kardemumma.
 

waqrr

Well-known member
Har fått hem min kvarn nu så tänkte prova turkiskt kaffe till helgen men blir inte riktigt klok på hur det ska tillagas samt vilka proportioner kaffe/vatten som gäller. Dom flesta recepten anger ju bara en mugg vatten och 1,5-2 teskedar kaffe exempelvis. Inte alls lika tydlig dosering som vill bryggning av espresso. Finns det några riktlinker med ml vatten och gram kaffe för tillagning av Turkiskt kaffe som man ska utgå ifrån?

Sen verkar det vara väldigt olika huruvida man låter det koka upp en eller flera gånger. Vissa skriver att det inte alls ska koka utan bara komma upp till runt 80 grader.

Vad är det som gäller egentligen?
 

svartvest

Well-known member
Jag började såhär:
7 gr kaffe
60 gr vatten

Socker hoppar jag oftas över. Bryggtid från start 2,5-3min jag låter den precis bubbla till för att sedan hälla ner i en kopp. Där får den stå från 5-7 min.
Som jag förstår så har olika länder olika traditioner..uppkok, mängd osv... kolla in youtubefilmen som citymillroaster har om ibrik, 1 timmes med Turgay som vunnit Vm...bästa på nätet...
 

Jonken

Well-known member

Bra video :) lider lite med Turgay när han ska försöka prata och mala samtidigt :lol:

Edit: och undra över hur fint han maler trots att det ska vara lite grövre än traditionellt. Testade att halvera från min redan ganska fina inställning för espresso på Aergrind (0:6 istället för 0:11-1:1) och det tog bara 1½ minut jämfört med Turgays ~3 på en bättre kvarn.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Tre maltider med 7g av samma bönor men olika inställning på aergrind:

0:8 1min
0:6 1,5min
0:4 2,5min

Visst sjunker det ner i botten bättre med den finaste inställningen, men det virvlar också upp lite lättare och bildade inte lika kompakt bottenskikt.. sen blev det överextraherat också, kanske mitt fel men jag kommer nog fortsätta med en ganska grov malningsgrad.
 

lennart

Well-known member
Tre maltider med 7g av samma bönor men olika inställning på aergrind:

0:8 1min
0:6 1,5min
0:4 2,5min

Visst sjunker det ner i botten bättre med den finaste inställningen, men det virvlar också upp lite lättare och bildade inte lika kompakt bottenskikt.. sen blev det överextraherat också, kanske mitt fel men jag kommer nog fortsätta med en ganska grov malningsgrad.
Jag tror att malningen 0:6 är en bra malningsgrad. När jag tävlade i Ibrik mästerskapen i Grekland så använde jag en EK 43 , på skalan är turkisk malning 0 och espresso 3 jag malde med inställning 0 och en vän till mig hade 2. Vi använde olika kaffe och vatten, jag hade ett vatten från Umeå och hon ett från Norge.Så man kan använda det som passar till kaffet.
 

Jonken

Well-known member
Hur gick det i tävlingen förresten?

Filtreringen med aeropress fick mig att undra vad som var fördelen med att använda en ibrik först istället för att bara brygga direkt i aeropressen.
 

lennart

Well-known member
Hur gick det i tävlingen förresten?

Filtreringen med aeropress fick mig att undra vad som var fördelen med att använda en ibrik först istället för att bara brygga direkt i aeropressen.

Det gick mycket bra, men jag kan inte berätta vad mitt resultat är p.g.a att det var grekiska mästerskapen jag var inbjuden som gäst så då kan jag inte berätta.
Man måste använda ibrik när man tävlar, aeropressen är för att filtrera kaffet när man gör signaturdrinken.
 

Tsingos

Well-known member
20191207_112907.jpg Fick hem två Briki från ett rosteri utanför Aten. Jag kör på lägsta malningsgraden på min Wilfa SVART. Minns inte vad den heter, men det är den som är tubformad iaf. och jag är väldigt nöjd med det resultat jag får ut.
 

Tsingos

Well-known member
Funderar dock starkt på att köpa en handkvarn i mässing och mala i. mest för att det känns mer rustikt då he he
 
Topp