Turkiskt/arabiskt kaffe?

lennart

Well-known member
För att koka arabiskt kaffe.
1. använd en 4 koppars raqwe ( 2.5 dl).
2.koka upp vattnet.
3. tillsätt 2.5 msk kaffe ( 15 gram ) mängden kaffe kan variera beroende på kaffesort.
4.koka ca. 2 minuter så förvinner skummet, om du vill ha skum ta bort kannan från kokplattan innan det försvinner (skummet är bevis på att kaffet är färskt).
5.häll upp i koppar.
6. tillsätt socker om du önskar det.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Tack forumvänner!

Har inte varit inne här på ett tag. Nu känner jag mig laddad för att försöka på nytt med mitt kaffe! :) Det verkar vara lite individuellt det här. Vissa tillsätter socker i efterhand, många verkar göra det från början. Sen har jag läst att man kan ha kardemumma i, antingen hel eller malen/mortlad. Funderade på om man vågade ha det i Rockykvarnen (tycker kardemumma är gott i bryggkaffe också) men jag har inte vågat.

Jag ska testa lite tills jag kommer på min favoritmetod. Tack igen! :coffee:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Funderade på om man vågade ha det i Rockykvarnen (tycker kardemumma är gott i bryggkaffe också) men jag har inte vågat.

Känns som ett bra val... Jag skulle i så fall mortla kardemumman och hälla ner i lillbyttan (den turkiska kaffeapparaten).

Lägg kardemumman direkt i PF (vid espressobryggning), sedan på med kaffe från Rockyn. Eller kanske rentav i skikt: Kaffe-kardemumma-kaffe. Så har man kardemumman inbakad mitt i portafiltret.

Att köra kryddor i kvarnen tror jag inte är en hit. Det är iofs skillnad på kryddor och kryddor... Priripiri i kaffekvarnen, någon?
 

zix

Well-known member
Har försökt med mortlad och mald kardemumma i portafiltret ett antal gånger, men har inte lyckats med det - det blir liksom bittert varenda gång jag försöker. Möjligt att det är lite för effektiv extraktion.
Synd, kardemummakaffe är ju så gott. Men i cezve, tillsammans med kaffet, funkar det nog bättre, där dras säkert smaken ur kryddorna på ett snällare sätt.

Jag håller med KG, akta Rockyn. Kardemumma är rätt hårt. Vill man mala kryddor i en kvarn så är det nog bättre att göra det i en skärkvarn. Den gamla Krupsen duger utmärkt för mig till sånt. Eller om du har nån gammal handkvarn stående, eller en mortel. Det är inte så noga hur jämnt du maler kardemumman, den ger mycket smak ändå.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Ja, sen läste jag nånstans att de rekomenderade HELA kardemummafrön i turkiskt kaffe. Kanske lika bra låta dem vara då. :)
 

zix

Well-known member
Minsann! Jag tror att vi har lite över av årets glögg-kryddor. Ska testa med hela. Återkommer.
 

keex88

Well-known member
vi brukar oxå slänga i såna kardemummor HELA i teet hemma,....så de samma som gäler för kaffet, släng i hela kardemummor!
 

zix

Well-known member
Jahapp. Då var det provat med hela kardemummafrön. Känner absolut ingen skillnad mot utan kardemumman. Det var en synnerligen god espresso ändå förstås... men det visste jag redan ;)
Kanske om man tar mycket mer... vi får se, ska testa med det härnäst.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Tror att med "hela frön" kanske inte avses hela frökapslarna utan de små som ligger i. Inte säker. det tyckte jag funkade men lite pilligt att få ut dem. Igår gjorde jag på grovmalen kardemumma istället. Tyckte det verkade funka. Finmalet är nog ingen kalasidé. ;)
 

keex88

Well-known member
Jag har ingen aning i kaffe väg, men när de gäller te väg i mellanöstern. så slänger vi i kadremummor hela, utan att pilla ut fröet.

Skalet är lite halvt öppet iof, som en fysalis ungefär. Vet inte hur dem ser ut om man köper dem på ica. Men testa gå in hos nån invadrar affär och köp dme där. kanske mer smak i dem.
 

lennart

Well-known member
När jag vill ha smaksatt kaffe med kardemumma så maler vi kardemumman i en kryddkvarn (Krups ) och blandar det i det i det malda kaffet. Jag skulle aldrig mala kardemumma i kaffekvarnen ,det kan bli kvar rester i kvarnen och nästa gång jag maler kaffe så blir det smak av kardemumma
 

BloodyMezzo

Well-known member
Så kanske det är. :) Jag provade först en "kapsel" delad. Det blev ok. Sen två hela. då smakade det knappt nånting tyckte jag.
 

lennart

Well-known member
Om man rostar kardemummakärnorna först och sedan maler dom så blir det en bättre smak.
Dossera 1 tesked till 250 gram kaffe så blir det gott kaffe.
 

demo

Well-known member
fel tråd kanske men kardemumma i te funkar oxå grymt bra. helt ceylan te. som ska bryggas på traditionelt orientaliskt vis.

med kitri och koli me andra ord. För er som inte vet ser de ut som en mockabryggare ungefär i två delar.
 

splix

Active member
Jag är verkligen helt såld på turkiskt kaffe (eller vad man vill kalla det, kärt barn har ju många namn)!

Mitt problem är att jag har induktionshäll hemma, har letat och letat efter en ibrik som är magnetisk, eller i alla fall har magnetisk botten men det verkar inte finnas. Eller?
Jag tror i och för sig att jag, redan imorgon, kommer köpa ett enkelt gasolkök (campingstyle) och en rostfri ibrik. Då kan man ju även tillaga den direkt på balkongen! :cool:


Någon som vet bra affärer för ibrik och turkiskt (färdigmalet) kaffe i göteborgstrakten? Några speciella märken man ska testa?


//Splix
 

lennart

Well-known member
Jag köpte mitt gasolkök på Biltema dom har även gasoltuber, det var bra pris på grejerna.
Prova caffe Najjar det är ett bra kaffe, kan köpas i "invandrarbutiker".
 

splix

Active member
Jag köpte mitt gasolkök på Biltema dom har även gasoltuber, det var bra pris på grejerna.
Prova caffe Najjar det är ett bra kaffe, kan köpas i "invandrarbutiker".

Biltema är billigt och bra ja, ska kolla om inte ÖB har en för samma pris, har för mig det...

caffe Najjar känner jag igen, undrar varför. Ska försöka få tag på detta och testa. Tack för tipset!

//Splix
 

minicmars

Well-known member
hej turkisktkaffeälskarna!

undrar om nån har lyckats att hitta en bra butik som säljer finna briki i Stockholms trakten??

:coffee:
 

welander

New member
Jag var runt och letade i förorterna (Farsta bland annat), och det finns ibrikar i en hel del invandrarbutiker. De flesta var av typen rostfritt med plasthandtag, men rätt schyssta. Vet inte om det finns närmre city.

Om du inte gärna vill köpa i butik kan du kolla upp http://www.freshcoffeeshop.com de är inte farligt dyra och har ett helt okej utbud.
 

battra

New member
Jag köpte en fyrakoppars ibrik i rostfritt stål på "EG:s fyndmarknad" (vid ica maxi i Botkyrka) idag.
Inte någon exklusiv modell, men kostade bara 20 spänn - jag hittade rätt trevliga arabiska kaffekoppar där också.

Det vanliga färdigmalda "caffe najjar" med och utan kardemumma brukar faktiskt finnas på Willys.
 
Topp