Turkiskt/arabiskt kaffe?

BloodyMezzo

Well-known member
Hej på er!

Jag drack kaffe i Egypten nån gång och blev hemskt förälskad. Det var väldigt sött och starkt (jag använder annars aldrig socker) och serverades i nån sorts pytteliten metallkanna. Om jag förstått det rätt är turkiskt och arabiskt kaffe typ samma sak (troligtvis har jag fel här som vanligt, hoppas jag inte trampar nån på tårna;)) och kannan kallas för "ibrik", om jag inte blandat ihop det också.

http://www.coffeenet.se/turkiskt.pab

Nu undrar jag om nån vet var man kan få tag i såna små kannor för det vore jättekul att kunna göra hemma. Sen undrar jag också om en Rocky-kvarn kan mala så pass fint kaffe som det krävs?

Jättetacksam för svar! :)
 

keex88

Well-known member
här kommer lite info om arabiskt kaffe!

en kul sak att veta är att i mellanöstern så serveras detta arabiska kaffe på minnesstunder efter begravning, och då brukar de som tradition sägas: "ju beskare/starkare desto bättre sörjer vi" om du förstår va ja menar=)
Vissa familjer dricker endast te, men när de minnesstund då ska dadlarna och kaffet tibax igen.

annars är de ute i öknen som gäller, starkt hett kaffe i små små små porslin shots/koppar med färska dadlar och helst en vattenpipa. så har man levt som en RIKTIGT beduin för en stund. UNDERBART, under stjärnrika himeln. fan va ja saknar tibax ibland.

turkisktkaffe och arabiskt kaffe är samma sak, och angående dem små kannorna så vet jag inte vart dem finns att köpa, men du hittar inte i några svenska butiker iaf, jag har en hel del såna hemma.

ser att du bor i sthlm och då borde de inte vara några problem, kolla runt på orientffärerna, du hittar de säkerhet ute i förorterna såna små kannor och "koppar".

angående om rocky klarar av de eller ej så vet jag inte, men de ska ju vara helst ännu finare malet än för espresson.
i annat fall finns de färdigmalet arabiskt kaffe att köpa, "om de nu är ett alternativ"

och all dessa kaffe är oftast kok-kaffe.
Men som sagt, har du inte de lilla kannan och dem små kopparna så äre ingen mening me att dricka de,
Dem gör halva kaffet=)
 

lennart

Well-known member
Det kan vara svårt att mala tillräckligt fint kaffe med en vanlig kvarn, jag har haft en Mazzer Mini som jag har använt för att mala arabiskt kaffe med, det blir ganska bra men jag var inte nöjd med malningen så jag köpte en ny kvarn i Libanon. Det blev en mycket stor skillnad på malningen.
Jag köper mitt kaffe från libanon,att köpa färdigmalet kaffe i sverige är inte något som jag tycker om att dricka
Kaffekanna på arabiska raque.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Menar du att kannan kallas raque? Vet du var man kan få tag i en sån? =) Jag vet inte om det stämmer men jag läste att Rockykvarnens styrka låg i fin och "ultrafin" malning, typ espresso och turkiskt/arabiskt. Men jag har som sagt ingen aning ifall det stämmer. Hoppas att det ska räcka. =)
 

zix

Well-known member
cezve, ibrik, briki, raqwa, dalla, kanaka, finjan... många namn har kannan. Jag hade bara hört de två första, här finns en bra artikel om det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cezve

Det går ofta bra att hitta en turkisk kvarn på samma ställe där man hittar sin ibrik/cezve o.s.v. Så himla dyr är den inte, det är allt värt det att köpa sig en sån. "Najjar" var också ett nytt ord för mig, för kvarnen. Är det namnet på ett kvarnmärke eller är det ordet för kaffekvarn?

http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_coffee
 

BloodyMezzo

Well-known member
Tack Zix!

Kärt barn har många namn. Har du något tips om var man köper en sådan kanna? Kan det på fullt allvar vara helt jävla omöjligt att köpa en sån ny i dagens mångkulturella Sverige?! Sen undrar jag också, brukar man göra en liten kanna per person? Vad jag minns är de ynkligt små...
 

keex88

Well-known member
en liten kanna räcker för 3-4 personer..tänk på att kopparna är väldigt små oxå sen beror de HELT på vilken storlek du väljer på kannan, dem olika namnen är på olika språk, turiska bosniska arabiska osv osv.

du kan köpa hela set med både kanna och små koppar på många ställen. beroende på var du bor i sthlm kan ja tipsa dig. bor du i norra sthlm kan du testa inne på kistagrossen, snacka me dem där om dem har nåt inne, annars kan dem nog hjälpa dig vidare.

sen känner du bosnier,kurder,araber,turkar fråga dem. dem vet säkert!!

annars i värsta fall så kom till västerås så fixar ja fram nåt åt dig,

men som sagt, haka inte upp dej på namnen, de olika språk och dialekter.

jag är själv kurd från irak och kan både arabiska persiska kurdiska, turkiska. så kan nog rabla upp några namn till.. hoppas ja var till nån hjälp;)
 

zix

Well-known member
Hade du bott i Gbg så hade jag föreslagit te/kaffebutiken som ligger på karl johansgatan mellan chapmans torg och jaegersdorffsplatsen.

Men det är klart att det måste gå att få tag i - ni har kanske nån motsvarighet till "våran" orientaliska stormarknad i Gamlestan? Eller har inte Gamla Stans te/kaffebutik såna grejer? De såg välsorterade ut när jag var där och botaniserade för ett par år sen.

Edit: oops, Keex slog mig med en hel kvart... plus att det var bättre förslag. Dags att gå i säng så gonatt och lycka till med turkiska kaffet, BloodyM!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Tack Zix och Keex88! :)

Nu börjar jag tro att det här ska vara fullt möjligt. Jag bor i Skärholmen i Stockholm (söderut alltså). Det borde ju inte vara ett omöjligt område men jag hade tänkt önska mig nåt sånt set i julklapp (eftersom jag aldrig någonsin kommer på något att önska mig:lol:).

Bara en sak till. Vad brukar man använda för sorts kaffe? Vad för böna och rostning osv? Jag hoppas som sagt att min nya kärlek Rocky ska klara av malningen. Jag tyckte det verkade som den kunde mala riktigt fint men vi får väl se.

Sen får ni JÄTTEGÄRNA beskriva precis hur ni går till väga när ni gör turkiskt/arabiskt/bosniskt/m.m. kaffe! Det verkar finnas många sätt. Jag läste på nåt ställe att kaffet skall röras omkring i vattnet under bryggningen. På nåt annat ställe stod att man ABSOLUT INTE skulle röra kaffet utan det skulle ligga på vattenytan tills det sjönk av sig självt. Öh? :huh:

By the way. Jag blev bjuden första gången av en irakiska i min studentkorridor. Jag tror dock hon gjorde det i en vanlig liten kastrull. Hon var inte så duktig på svenska men hon pratade om smaksatt kaffe "med frön från blommor". Kardemumma kanske? Jag har ingen aning om vad hon menade tyvärr.

Supertack för all hjälp så långt! :)
 

BloodyMezzo

Well-known member
bilder

Jo!

Jag har för mig att "kannorna" vi fick i egypten såg ut ungefär så här. Vet inte om det spelar roll. När man söker på "ibrik" på google så får man flera bilder som liknar denna och flera andra som ser ut som väldigt tillsnofsade tekannor med pip och lock och jag vet inte vad. Jag hade tänkt mg typ en sån här enkel som på bilden. Bra tänkt? :)
 

Bilagor

  • ibrik.jpg
    ibrik.jpg
    11.3 KB · Visningar: 22

keex88

Well-known member
den ser fin ut och typiskt arabiskt beduin style!

du borde hitta de i skärholmen, du är ju inte på helt fel område om ja säger så. så testa att fråa runt där på torget, du kommer nog lyckas bra.
 

lennart

Well-known member
Kannorna kan man köpa i invandrarbutiker.Det finns i olika storlekar 4,6,8,10 koppars storlek, men kopparna är mycket små .dom säljs ofta i set. Prova att gå in till Monier i Skärholmen.
Kvarnen som jag har är köpt från Caffe Najjar i Beirut ,dom sätter ihop den själv, det är en modell som används i butiker och den väger 25 kg.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Puh!

25 kg kvarn tänker jag inte lägga pengar på eftersom kvarn är det senaste jag köpt. Men jag ska kolla butiken du tipsade om. Ligger den i Skärholmen centrum? Ska leta adress på nätet. :)
 

lennart

Well-known member
Jag använder 100% arabica mellanrost och mörkrost, jag köpper bönorna i Libanon, jag har provat att köpa bönor i sverige men det gick inte att hitta bönor som det var gott att dricka arabiskt kaffe från. Jamaica blue montain är det godaste jag har druckit som arabisk kaffe.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Usch vad oddsen skulle vara emot mig då. Jaha. Får väl se vad jag hittar. Jag har kanske inte samma preferenser då jag inte är "uppvuxen" med arabiskt kaffe.
 

lennart

Well-known member
Jag är inte heller uppvuxen med arabiskkt kaffe, jag började dricka det när jag träffade min fru. Vi köpte färdigmalet kaffe och var nöjda med det men när vi var i Libanon och drack färskmalt kaffe så smakade det mycket bättre. Så jag Köpte en Mazzer Mini för att börja mala bönor med, men det är svårt att mala bra med den, min fru tyckte att den var svår att använda så jag fick alltid mala. I somras köpte jag den nya kvarnen den är stor men min fru tycker om att använda den och kaffet smakar mycket bra
 

BloodyMezzo

Well-known member
Okej. Vad trevligt. :) Förhoppningsvis har jag inte samma höga krav då. ;-) Jag har försökt brygga kaffet för första gången nu men eftersom jag aldrig sett det göras försöker jag leta på nätet. Det finns massor av recept och alla jag sett är usla! "Fyll kannan upp till halsen och fyll på några teskedar kaffe och socker." Visst är smak individuellt men kan man inte få ett litet tips iaf om proportioner? Jag läste att man skulle koka upp kaffet i 1 dl vatten och sen tillsätta lika mycket kallt vatten när det börjat koka och vänta tills det blir varmt på nytt. Använde alldeles för mycket socker första gången. Det är ju enkelt åtgärdat, men vad värre är, jag lyckades inte få kaffet att sjunka till botten. Snälla, hur gör ni?
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp