Byte av brygghuspackning på E61

plind

Well-known member
Ja nu går det inte att skjuta på det längre:nowink:
Vågar man ställa maskinen upp o ner för att lättare komma åt och se vad man gör?
 

MartinForsberg

Well-known member
Om du har lösa små kalkpartiklar i kokaren så riskerar de att åka in i rören till säkerhetsventilen och pressostaten och sätta stopp där. De flesta kokare är fulla av små kalkpartiklar som ställer till oreda om de inte får ligga kvar p åbotten av kokaren.

Har du ingen sminkspegel som du kan lägga under bryggruppen och kika i så du ser bra?

Glöm inte att ha något skydd mot bryggruppen, träskiva eller varför inte kapa till en bit av någon (tex IKEAs) flexibel skärbräda, om du behöver bända med verktyg för att få loss packningen - kromet spricker gärna annars och det är lätt att göra fula repor i mässingsgodset annars.

Man kan antingen ta en syl och trycka ner från sidan i gummipackningen och bända upp den, eller skruva i en skruv genom packningen och sedan fortsätta skruva när skruven tar i godset, den lyfter då med sig packningen ut! Men som alltid så använd så lite kraft (våld) som möjligt. Om du dessutom smörjer in den nya packningen med lite vitt vaselin så kommer den ur lättare nästa gång. En bra guide för E61ans rengöring och service samt för att byta packning hittar du här: http://coffeetime.wikidot.com/e61-group-servicing
 

plind

Well-known member
Tack för era svar men ni var lite för långsamma, jag hann byta innan:lol:

Naturligtvis vände jag den upp o ner... Såg inget läckage dock.
Packning och spridarfilter släppte relativt lätt med lite milt våld.
Packningen var stenhård:eek:hmy:
Fyllde hela hålrummet med rengöringsmedel som fick verka en stund, sedan gnodde jag med rengöringsborsten.
Satt en del hårda avlagringar kvar ändå som jag fick skrapa loss med en liten skruvmejsel.
Därefter tryckte jag dit den nya packningen och ett nytt spridarfilter.
Jag tyckte packningen såg likadan ut på båda sidor så jag hoppas det inte är en särskild sida som ska vara uppåt..:unsure:
Får med nöd o näppe in portafiltret nu!
 

MartinForsberg

Well-known member
Därefter tryckte jag dit den nya packningen och ett nytt spridarfilter.
Jag tyckte packningen såg likadan ut på båda sidor så jag hoppas det inte är en särskild sida som ska vara uppåt..:unsure:
Får med nöd o näppe in portafiltret nu!

En del packningar har fasade kanter på den sida som skall vara uppåt, de går lättare att pressa in med den fasade kanten uppåt. Dessutom finns det ibland en siffra instämplad för tjockleken på packningen - 8, 8.5 eller 9 millimeter brukar det finnas markering för. Har du siffran nedåt riskerar det att läcka - kika på länken "How to change the group gasket" i mitt förra inlägg om bytet av packningen så ser du de fasade kanterna och siffran.

Om du låter portafiltret sitta på plats och slår på maskinen så den blir varm så brukar packningen åka upp på sin rätta plats då den mjuknar av värmen.
 

Pac

Maskindoktorn
Därefter tryckte jag dit den nya packningen och ett nytt spridarfilter.
Jag tyckte packningen såg likadan ut på båda sidor så jag hoppas det inte är en särskild sida som ska vara uppåt..:unsure:
Får med nöd o näppe in portafiltret nu!
Den packningen du har är avfasad på en insida. Denna skall vara uppåt. Det är enkelt att ta loss packningen och vända på den.

Om du har kvar din gamla packning så kan vi mäta hur tjock den är och ge oss ut på jaktmarkerna i min källare för att se om jag har något som passar bättre efter min gamla E61-maskin. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp