Och årets glögg är?

Videoten

Well-known member
Själv svär jag spott och spe då jag inte kommit över Blossas -08
Kalix är väl inte känt för att vara systembolagets mecka (trots att jag kommer att den 1/12 stå och hänga på dörren för att få tag på årets släpp av mackmyra whisky).
Jag har ett stående inköp av Blossas Cognacsglögg (röd) samt romglöggen (den vita).

Vilken glögg brukar ni njuta av under pepparkaksbaket och paketinslagandet?
 

djneo

Well-known member
Årets glögg är blåbärsglögg men tycker den inte smakar så mycket blåbär direkt men okej...

Släpps inte Mackmyran förns nu hos er konstigt...

Köpte min för en månad sen lite drygt...
 

zix

Well-known member
I år blir det samma som de andra åren:
Dunderglögg!
10 skalade (råa) potatisar
2.5 kg socker
en 500g-burk med russin
en färsk ingefära
en pôôs med kardemumma
nejlika om du vill
ett paket jäst
och 5 liter svagdricka

Är det nåt mer får jag väl skriva in det sen. Har säkert glömt nåt.
Du behöver en tiolitersdunk. Ska stå minst tre, max sex veckor. Häll sen upp det på flaska (obs, skruva inte igen korkarna på flaskorna helt i början. Det fortsätter gärna bubbla i dem ett tag efteråt)
Sätter du glöggen nu hinner du precis börja smaka på den till jul. Men den blir ännu bättre om den får stå ett år.
 

kit_brenner

Well-known member
I år blir det samma som de andra åren:
Dunderglögg!
10 skalade (råa) potatisar
2.5 kg socker
en 500g-burk med russin
en färsk ingefära
en pôôs med kardemumma
nejlika om du vill
ett paket jäst
och 5 liter svagdricka

Jag kör på samma! Jag och en polare gjorde varsin sats, kassörskan tittade lite konstigt på oss när vi köpte tolv liter svagdricka. :) Glöggen börjar lukta riktigt gott nu efter tre veckor.
 

Kson

Well-known member
Har testat:
Blossa 08- ingen blåbörsmak men OK
Dufvenkrook Original- Absolut en favorit
Blossa Starkvin- Traditionell glögg som funkar år till år
Blossa trestjärning- Glögg med rom är inte min favorit. Men gillar man punsch och lite slisk så borde deta vara en fullträff
 

zix

Well-known member
Oj, ska man ha specialjäst? Jag tänkte att potatisarna nog hjälper till med att få upp alkoholhalten. Har aldrig mätt halten, men ska försöka i år. Köpte en sån där vinometer, billig sort, på Ica.

Förresten ser jag att receptet jag hade hemma i vår gamla klipp-kokbok bara har 5 potatisar. Kanske blir svagare då? Jag tror att jag kör på 7 i år isåfall, en kompromiss med vårt gamla och det nyare jag hämtade på Ica.
 

zix

Well-known member
Satte den precis nu. Det luktade faktiskt gott om den i år.
Mer än man kan säga om nyponvinet, som ligger och gosar sig i plastbyttor fram till jul, då det ska silas av och sen på damejeannelagring i fem år. SEN blir den också god... a - naam!
Det var nyponår i år. Nån annan som märkte det? Jag fick stora plocknojan, men gjorde ändå till sist bara två satser.

Edit: Oah! Och jag passerade 1111 förra inlägget! Många likadana siffror på denna sidan...
 

kit_brenner

Well-known member
Bjöd mina kära vänner på glöggen idag och de bedyrade efteråt att vi fortfarande var vänner så jag antar att glöggen var god. Jag tyckte iallafall att den var helt ok, dock lite söt för min smak kanske.
 

zix

Well-known member
Bra! Jag tycker fortfarande att det luktar gott i källaren.
Blev den sötare än det brukar, eller var det första gången för dig?
När jag tittar på recepten runtom på webben så verkar det som om 2.5 kg socker och dessutom 500g russin, som var vad jag också körde i år, är lite mycket. Finns flera som hellre minskar på sockret, någon föreslog även att halvera russinmängden.
Sen fick man lära sig, på ett av forumen, att det kan bli socker kvar om jäsningen inte riktigt går hela vägen ut s.a.s. Kanske blir det mindre sött om man låter det stå och jäsa längre? Upp till sex veckor kan man köra det enligt mitt gamla recept.

Glöm inte att spara undan till nästa år! Det blir bättre. Får du jästutfällningar i botten så är det bara bra om du tappar om det (försiktigt förstås, så att du inte får med jästen i nästa flaska också) inför lagringen.
 

zzaar

Well-known member
jag tycker fortfarande att det är svårt att hitta en bättre glögg än dufvenkroks amore hjortron :) sjukt go
 

Videoten

Well-known member
Jag har faktiskt kommit fram till att årets glögg är densamma som förra året och året därinnan.
Vinnaren är ..................trumvirvel.
.......
...
Den med alkohol i
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp