Problem och rengöring av amatörmaskin

jmac

New member
Hej! Är det någon här som har bra koll på hur man får ren helautomatisk Krups XP7220? Jag fick min i present för ca 1.5 år och nu har den börjat strula. Det verkar som om filtret är igensatt: inget kaffe kommer ut, allt hamnar i droppbrickan och det blir ingen puck utan bara pulver kvar.

Är det någon som har koll på det här? Ungefär sisådär?

Nu när jag läst runt här på forumet så kanske jag måste investera i en riktig maskin...men det vore bra att få igång den här tills vidare ;-)

mvh

Janne
 

Ignatius Riley

Well-known member
Ta inte illa upp nu, men jag måste fråga: har du läst bruksanvisningen?

Alla helautomater måste göras rent regelbundet, det brukar finnas ett rengöringsprogram som man kör exempelvis en gång i veckan. Sannolikt skall du också använda någon typ av rengöringstablett (fettlösare) i samband med rengöringen. Du behöver också göra ren kvarnen.

Dessutom behöver maskinen avkalkas, hur ofta beror på hur kalkhaltigt ditt vatten är. Räkna med att det behöver göras åtminstone var sjätte månad, oftare om du har mycket kalk i vattnet.
 

jmac

New member
Ingen fara! Jag är bruksanvisningsnörd, ingen riktig man.

Problemen började faktiskt efter att jag hade kört rengöringsprogrammet (den påminner när man ska rengöra och avkalka osv), allt enligt instruktionerna...och det straffas man för.

Läste någonstans att har man kvarnen inställd på finaste graden så kläggar den lätt igen efter ett tag. Jaja...
 

Videoten

Well-known member
Du kan inte låta någon gäst eller ungarna sätta sig på den, ta ut pengarna på hemförsäkringen och köpa en rancilio silvia för pengarna? ;)

I annat fall brukar citronsyra hjälpa till det mesta
 

jmac

New member
Hehe... jag det är ju ett alternativ. ;-)

Nu har maskinen fått stå och jävla av sig i ett dygn och nu funkar den igen. Enligt en butikssäljare så får man inte ha kvaren inställd på finaste under första året på Krups eftersom knivarna är "för vassa" och pulvret blir för fint. Låter mycket märkligt.

Kan man bara hälla i citronsyra i vattenbehållaren och köra sköjning ett par gånger för att få den riktigt ren, eller riskerar man att förstöra något?
 

Pac

Maskindoktorn
Här kommer en varning som troligtvis inte är värd bandbredden den tar upp, men i alla fall...

Jag skulle vara RUSKIGT försiktig med kemikalier på en helautomat eftersom de har många packningar och ganska mycket plast i vitala delar. De kemikalierna som vi använder på störremaskiner är så starka att de löser upp mjukgörare i plaster. Risken är altså att du förstör maskinen om du börjar med citronsyra, brygghuvudsrengöring eller kokarrengöring som inte är avsedd för den maskinen du har.

Sorry för att jag kommer med så negativ info om kemikalier men det är ju inte bra om du pajar din maskin på grund av ett internet-råd. :unsure:
 

jmac

New member
Tack Per! Jag uppskattar ditt råd, du verkar veta vad du pratar om. Det är väl bara att inse att man får köra den så länge den håller. Några större servicemöjligheter har man inte direkt. Jag följer anvisningar i displayen ;-)
 

Videoten

Well-known member
Där fick jag lära mig någe nytt
Har alltid använt citronsyra (dock väldigt utspädd).
Bra Pac att du informerar om detta

Ber om ursäkt för felaktig info av mig tidigare
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp