Taste of Sweden

lupoo

Well-known member
Det var skoj, men nog är väl J&N så pass stora att de har passerat gränsen för att kallas microrosteri:unsure: ;).
 

lupoo

Well-known member
Var går den gränsen?

Någonstans före:
- 15 pers i företaget
- Försäljningskontor i Malmö, Göteborg

Men jag tycker om J&N ändå trots att de inte riktigt är "micro". Har varit min stadiga bönleverantör sista halvåret och jag är helnöjd. För visst lirar J&N i en annan liga jmf med de andra rosterierna som skulle testas.
 

Buffeln

Well-known member
Ja, J&N har nog tagit sig upp till kategorin "smårosterier". ;) Svårt det där. Matts på da Matteo tyckte att hans gräns låg vid två-tre gånger dagens storlek.
 

Martin N

Active member
Enligt wikipedias artikel om mikrobryggerier är ett mikrobryggeri

/../ ett litet lokalt bryggeri som vid öltillverkningen använder hantverksmässiga metoder baserade på den klassiska bryggeritraditionen.

Det står även att den maximala produktionsvolymen för ett mikrobryggeri i USA är 600 000 liter per år. Andra definitioner säger att de primärt ska rikta sig till ett mindre område eller till kunniga konsumenter mm.

Om man definierar mikrorosteri på samma sätt skulle jag säga att J&N klart faller under den definitionen, även om det är ett av de större i Sverige.
 

treefinger

Well-known member
Enligt wikipedias artikel om mikrobryggerier är ett mikrobryggeri



Det står även att den maximala produktionsvolymen för ett mikrobryggeri i USA är 600 000 liter per år. Andra definitioner säger att de primärt ska rikta sig till ett mindre område eller till kunniga konsumenter mm.

Om man definierar mikrorosteri på samma sätt skulle jag säga att J&N klart faller under den definitionen, även om det är ett av de större i Sverige.

Jag gillar liknelsen med mikrobryggeri. Använder man översättningen craft brewery tycker jag det blir än mer intressant. Att J&N tar in små partier av exklusiva kaffen tycker jag också bidrar till mikrorosteri-känslan av någon konstig anledning.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp