Min första maskin

Wacy

Member
Hej på er alla.

Kul att vara här. Har länge gillat goda espresso och diverse kaffedrycker och har nu rent spontant tagit steget till ägare av en egen maskin. Slog till på en La Pavoni Cellini nu i veckan som dök upp på posten i dag. Självklart har jag gigantiskt med frågor men tänkte börja med de väsentligaste.

* Hur gör man? =) Har kollat runt i forumet och förstår att man ska testa sig fram. Men vad ska man utgå ifrån? Fylla PF med måttet man fick med samt tampa "lagom" och se hur det smakar eller?

* Utan filter passar PF utmärkt men när jag lägger i singelfilter eller dubbelfilter (eller vad de nu kallas) så passar knappt (eller inte alls utan våld) PF. Jag ser vad som inte passar och funderar på att slipa till det själv. Är det dumt eller ska jag skicka tillbaka?

* Finns ju en tryckmätare på maskinen. Får bara upp den i 4 bar när jag gör espresson. Kan det bero på att PF sitter dåligt? Eller ska jag låta maskinen gå längre innan jag startar pumpen?

* Sugen på en kvarn snarast. Om man har en budget på max 2000 (helst 1500) kronor, vad får man då som duger?

Det får räcka för nu=)

/Jozef
 

Videoten

Well-known member
Har själv en Cellini så lite tips kan jag nog komma med.

Först och främst så brukar jag väga bönorna (med en billig digital våg från Biltema) mest för att själv lära mig mängden i filterkorgen, körde med den medföljande tampern men beställde en ny väldigt fort.

Att PF går trögt kan jag hålla med om men det ger med sig efter ett tag (var även i kontakt med Gerby ang. detta), se bara till att det inte är något löst kaffe runt filterkorgen eller brygghuspackningen så du sliter ut den.........du kan även köra med lite vaselin på packningen så kommer det gå lättare.

Jag har aldrig haft problem med tryckmätaren utan tampar man kaffet (finmalet) och får dit PF så går då mitt tryck upp ordentligt.

Hör gärna av dig om du har fler frågor så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.....om inte annat är det otroligt mycke kunskap och hjälp på detta forum.
 

Wacy

Member
Man tackar för svaren.

Så väga är bra. Hm, är det 7g för enkel och 14g för dubbel då eller? Eller beror det på kaffet?

Något annat rent allmänt som jag borde veta om maskinen? Går det att få till en hyfsad espresso med den?
 

Videoten

Well-known member
Jupp, jag kör 7g för enkel och 14 för dubbel.
Går absolut att få till en bra espresso i maskinen.
Men jag säger som dom flesta andra......kvarn
I början så svor jag spott och spe, ända tills jag insåg att det är min teknik som är den felande länken och inte maskinen.
Ägnade flertalet kvällar och gjorde shot på shot, olika malningsgrader, olika hårda tampningar olika kaffe.
.....Jag är långt ifrån fullärd, bara nybörjare men jag har trots allt fått till shots som faller mig i smaken.
Så du behöver inte vara orolig för maskinens kapacitet

Å sen är det ju .........mjölkskumningen :huh:
 

Wacy

Member
Låter ju lovande. Känns som att 1990 på netonnet.se var ett klipp. Så vitt jag har sett kostar den minst det dubbla på alla andra sajter i europa. Ja en kvarn och en ny tamp ska inhandlas snarast.

När, var och hur ska man rengöra maskinen?
 

Kson

Well-known member
När:
Varje gång: torka ångrör efter varje anv, använda kallt vatten som gör att mjölken släpper lättare. Gör rent filterhållare och se till att den sitter i maskinen när du inte använder den.

Varje dag: Torka rent spridarfilter om du inte väljer att göra detta mellan varje omgång. I alla fall är det viktigt att ha det som en daglig rutin för att rester inte ska torka in och ge beska från gamla rester.

Ca halvårsvis bör du avkalka maskien och även skruva isär och göra rent inuti, kring brygghus mm.



Tips är att ha en ganska hög nivå på rengörningen för att hålla maskinen fräsch och göra kaffet rättvist.
 

Wacy

Member
Att PF går trögt kan jag hålla med om men det ger med sig efter ett tag (var även i kontakt med Gerby ang. detta), se bara till att det inte är något löst kaffe runt filterkorgen eller brygghuspackningen så du sliter ut den.........du kan även köra med lite vaselin på packningen så kommer det gå lättare.

Jag har aldrig haft problem med tryckmätaren utan tampar man kaffet (finmalet) och får dit PF så går då mitt tryck upp ordentligt.

Fortfarande problem med PF och tryck tyvärr.

Utan filter kan man vrida PF så långt som jag tror man ska, då handtaget är i mitten på maskinen. Men med antingen enkel- eller dubbelfilter i så kommer man knappt någon vart alls. Trots vaselin och en herrans massa shots gjorda. Och jag tar i vill jag lova. Dessutom stiger trycket långsamt från 0 till endast 4 bar under tillverkning. Måste vara pga PF som inte sitter som det ska?

Borde man ringa Gerby kanske?
 

Videoten

Well-known member
Prova att knacka ner filtret ordentligt i korgen
Jag testade att ta lös fjädern och sätta i filtret och då går det lätt som en plätt att vrida i pf men annars lite trögare
Men för mig har det gett efter på en vecka
 

Wacy

Member
Nu börjar PF ge med sig. Har dessutom ett mer finmalet kaffe så nu är även trycket i sin ordning. Äntligen =)
 

Wacy

Member
Har du funderat på en La Pavoni-bas till din Cellini? 499 pix på netonnet är nästan gratis. Med inbyggd knock-box.

Jag e riktigt sugen på att slå till..

PavonibasBL%20ext1.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp