Äntligen!

fotogenicco

Well-known member
Hej!
Nicholas Almanakis, 23 år. Jobbar som fotograf och musiker och på fritiden bygger jag saker, altaner, friggebod, lådor, renoverar . etc.
ett stort intresse är oxå att få njuta av en riktigt god kaffe.

Äntligen är det på G, en egen maskin och kvarn!

Jag är en kaffefantast som älskar min espressino och andra varianter, blir ibland 3 besök per dag på Deli Deli i Alingsås (hemstaden).

Ju mer man dricker ju petigare blir man, alltså kan vara jobbigt med olika baristor som hanterar maskinen på olika sätt, så nu får det vara nog... Jag tänkte lära mig själv.-

Har därmed tänkt att inhandla en Rancilio Silvia med en Rocky doserless, hoppas det är ett bra val nu :)

Ha d !
mvh Nicco:coffee:
 

fotogenicco

Well-known member
nu är maskinen här!

Sådär nu har mina fina maskiner kommit och jag har gjort ett antal espresso, macchiato och espresso idag. Inte helt lätt får jag erkänna, ibland blir det bra crema, men oftast för lite, får aldrig för mkt crema direkt. Några tips?

Maskinen är en silvia med en Rocky, har provat en del att ställa in kvarnen har den just nu på 4 och jag tror det börjar likna något, men kanske har jag för lite kaffe i? Är svårt att veta exakt hur mkt man ska dosera, sen kanske tampningen spelar stor roll på creman?

Jag har idag druckit kanske 6 espresso, så magen snurrar nu endel, får fortsätta övandet imorgon. Kaffet är La bomba från J&N, kanske något att tänka på med just detta kaffe?

Måste bara berätta att när jag packade upp maskinen låg det ganska så mkt kaffe på min rocky, så trodde jag blivit lurad, men tydligen så är kvarnen testad, det är ju bra så man vet att den fungerar men de kunde gjort rent den bättre innan den kommer till kund kan man tycka!

Vad gäller mjölkskumning så är även detta ett svårt moment, jag kör med en kanna på 35cl, vilket många tycker är svårare. Det blir liksom för varmt innan jag får till ett riktigt bra skum. Är det för att kannan är så lite kanske?

Jag har följt alla råden kring skumning och det tjuter inget och ser bra ut men just att det blir för varmt innan jag är klar liksom.
Alla tips och råd är välkomna.

Vill oxå veta hur ångan blir bäst, just nu slår jag på ångknappen precis efter jag gjort espresson, sedan gör jag rent filter och maskin, efter det så ångar jag lite tills vattnet är borta. Men hur gör jag sen ska jag börja när lampan slocknar eller hur gör man?

Bilder följer på min rocky med kaffe på från fabriken samt en bild på en någorlunda lyckad machiato.

Mvh Nicholas:coffee:
 

Bilagor

  • DSC00412.jpg
    DSC00412.jpg
    150.4 KB · Visningar: 40
  • DSC00414.jpg
    DSC00414.jpg
    166.7 KB · Visningar: 45

lupoo

Well-known member
Heja fotogenicco!

Visst är det kul att ha en espressomaskin hemma :).

Som svar på Dina frågor så är faktiskt svaret, som gör en del förbannade, fortsätt att göra kaffe, labborera, utvärdera resultatet genom att använda alla sinnen, om och om igen. Läs begrunda, ställ frågor, skapa egna teorier och prova dem, förkasta och skapa nya. Med andra ord det finns inga genvägar till den perfekta espresson. Men det är en förbaskat trevlig resa, om än det finns tider med mycket frustration när det inte "rinner som det ska".

Lite feedback skall jag ge. Ang creman så brukar La Bomba vara ett säkert kort på mycket crema, om kaffet är färskt. Du skriver inte hur lång rinntid dina skott har, det brukar ge en hyfsad ide om hur man ligger till i malningsgrad.

Överdosering är en dygd ;). Jag vet att Silvian kan vara lite kinkig när det gäller malningsgrad och dosering, men det finns många "Silviaister" här i krokarna och dom vet nog råd.

Blir inte mycket sömn i natt eller?? ;)
 

fotogenicco

Well-known member
hej!

Jepp det är otroligt kul, vill somna nu o vakna och fortsätta...men tyvärr imorse så väckte jag frugan som försökte sova (jobat natt), maskinerna låter ju lite, så nu sa hon "inget kaffe förräns jag gått upp" och det är typ kl 15 hehe.

Vad gäller kaffet så är det färskt, eller ja, jag tycker det, det är rostat sista oktober.
Jag tycker att det verkar rinna ganska bra, men resultaten blir inte så jämna, utan ganska olika, men jag får prova klocka imån, för det har jag inte gjort.
bara en fråga, slutar det rinna helt när den är klar eller stänger man av när man är nöjd?

Fler folk får gärna skriva lite ideér, var ju ganska många frågor i mitt inlägg :)

Mvh
 

lupoo

Well-known member
bara en fråga, slutar det rinna helt när den är klar eller stänger man av när man är nöjd?

Det gäller att vara med på noterna. Dvs man följer extraktionen och stänger av när man ser att kaffet har "mustats ut" och det blir ljusare färg på kaffet som kommer ut. Kallas "Blondning" och man skall helst stänga av innan detta fenomen inträffar för det smakar inge bra.
Sedan bestämmer Du även mängd själv med hur "långa skott" Du vill ha. Korta med liten mängd vätska sk "Ristretto" eller långa med mer vätska "Luongo".
Ett riktmärke är att få ut ca 3cl kaffe på 20-25 sek, men som sagt bara ett riktmärke.

Sov gott!!!
 

Tobiemme

Well-known member
ett annat litet tips: prova att sluta skumma mjölk innan du tror att den är klar. smaka.
jag brukar köra för länge för att tror att det blir bättre då. det blir det sällan.
 

AJ

Well-known member
Jobba också med med doseringen av kaffet i portafiltret. Rocky har en förmåga att klumpa kaffet, en potatissticka eller liknande kan användas för att röra runt och slå sönder klumparna. Finns några trådar för det att söka i.

Att köpa en liten billig hushållsvåg för att mäta upp hur mkt kaffe man har i filtret innan bryggning är en bra ide.

Vid bryggning kan man försöka tempsurfa för att få in rätt temperatur på maskinen. Enkelkokare som Silvia är lite trubbiga när det kommer till temperaturstabilitet. Så här gör jag:

*Slår på bryggknappen, (portafilter i maskinen dock inget kaffe i), låter vattnet rinna ner i de/den koppen jag ska använda. Låt maskinen brygga tills termostaten går igång, den orange lampan slås på. Stänger av.
*Tar ut portat, torkar rent och maler upp kaffet. Tampar och polerar, köp en bra tamper om du inte har ngn ännu och låt plasttampern gå tillbaka i lådan den kom med. Nu har termostaten slagit av och min maskinen är varm, dock lite för varm.
*Slår på bryggknappen igen (portafiler fortfarande inte isatt) och låter vattnet rinna tills det har slutat ånga, ca 5 sek. Stänger av bryggknappen.
*I med portat och slår på bryggknappen, under med de förvärmda och urtömda kopparna. Tar ofta ca 5 sekunder innan kaffet börjar droppa ut. Här går jag på känsla, ca 25-30 cl och tills det börjar blonda.

Skumning:
*Efter att espresson är klar slår jag direkt på ångknappen, termostaten drar igång, den orange knappen tänds. Tar ut portat och bankar ur pucken. Torkar rent.
*Öppnar ångvredet lite och låter överskottsvattnet fräsa/rinna ut ner i en kanna. När det börjar spotta och fräsa stänger jag av. Ca 5 sek.
*Fram med mjölk och ner i en kanna. Använder en 0,6 dl kanna och fyller upp mjölk till ca 1 cm under pipen (för två cappus). Eller ca 1,4 dl per cappu.
*Nu är ångan klar, lampan lyser fortfarande dock. I en annan kanna låter jag det sista vattnet fräsa ut tills ångan är torr. Sen fram med mjölkkannan och börjar skumma. Lampan lyser under hela skumningen. För skumningstrick kolla på DC´s eminenta guide som finns på forumet.
Lycka till och välkommen.
A
 

fotogenicco

Well-known member
Tack för snabba svar, ska idag kolla upp lite så att jag doserar rätt, för dubbel är det 14 gram eller?

Har försökt att tempsurfa precis som du beskriver, (youtube) men ändå får jag inte till det, så det borde bero på malninen eller doseringen tycker jag. Idag tänkte jag kolla lokalbutikerna om någon har en kanna på 0.6 dl. Känns grymt svårt med den lilla, man ser ju knappt vad man gör.

Ang att skumma innan man tror den är klar..detr skulle nog inte funka i mitt fall, jag får ju liksom för lite skum. Men ska läsa mer och öva mer så får vi se.

Måste bara säga att La bomba är ju hur sjukt gott som helst som espresso.

Jo en grej till, håller alla med silvia på att temperatursurfa eller är det någon som struntar i det och ändå upplever ett bra resultat?

Mvh Nicholas
 
C

crema

Guest
angående skumning så tycker jag att baristamjölken är en bra genväg
lycka till
 

AJ

Well-known member
Jo en grej till, håller alla med silvia på att temperatursurfa eller är det någon som struntar i det och ändå upplever ett bra resultat?

Mvh Nicholas

Det viktiga är ju att vara konsekvent, hittar man ett annat sätt som fungerar bra och man är nöjd med resultatet spelar det ju inte så stor roll.
Men i ditt fall är det säkert som du säger, malning och dosering. 14 gram ca till en dubbel, men prova även att överdosera, dvs mer kaffe i filtret, , det brukar Silvia gilla.
När det gäller skumningen så är Silvia riktigt potent och har bra kraft i ångan. Viktigt att hitta det trevliga ljudet, som när man river papper. Det är lätt att man i början skummar för mkt, med stora bubblor och två skikt som följd, jag brukar bara ytsurfa ca 30 sek för att skapa mikrobubblor, alltså pipen strax vid ytan och så försöka få till en bra virvel. Sen ner med pipen för att värma mjölken.
Lycka till.
/A
 

fotogenicco

Well-known member
hej ingen risk att jag skummar för mkt tror jag inte, för hinner ju inte skumma färdigt förräns det blir för varmt, måste väl bero på 35cl kannan.

Ska laborera mer sedan när frugan vaknat!
Ha d

förresten, nån som kör silvia utan tempsurf?
 

lupoo

Well-known member
3cl med enkelfiltret, för en singel. Eller det dubbla med dubbelfiltret. Ja, för en dubbel.

Bara som ett litet förtydligande. Och det är lättare att lyckas med sin espresso med dubbelfiltret än med singelfiltret.

:coffee:
Sorry:blush:! Jag lever i ett singelförhållande med min espresso. Tycker att det blir bäst så, men visst dubbel kan vara enklare, fast inte lika bra....;)
 

fotogenicco

Well-known member
Hej!
Har i princip bara gjort dubbel, det tycker jag oxå känns lättare, å andra sidan vad jag än dricker så involverar det alltid en dubbel och inte singel!

Jo jag har ju laborerat en del, mjölken blev inte kanon igår, men bättre, fick faktiskt till ett litet halvskevt hjärta. (bild kommer när jag kommer hem) Då blev den för lätt och idag så blev skummet för hårt, men det var väl avsiktigt, provade lite nya ideer för att ens kunna få ett tjockt skum, så nu snart så har jag det!

Vad gäller min espresso, så tycker jag att creman försvinner i princip halvt tills jag hunnit skumma färdigt mjölken, vilket betyder?

Och sedan så blev den lite besk, jag tror att jag råkat överdosera de senaste gångerna, kan det bero på det?
Jag tycker den rinner ganska så fint, runt 25-30 sek.

Jag vill ha mer crema!!! Hjälp!
Har användt en sticka nu också WDT (?) och vet inte direkt om det blivit bättre, eller jo kanske lite, den rinner jämnare...men tycker att det rinner lite för blondt de sista 7-8 sek.

jobbar dygn idag (personlig assistent) så får dricka riktigt äckligt gevalia hela dagen, så det blir inte mer övandes idag. Dock brukar jag få endel dötid på jobbet och då ska jag läsa massa tips från er :) samt gå igenom skumningsguiden!

Ha d fint!
Mvh Nicholas
 

AJ

Well-known member
Vad gäller min espresso, så tycker jag att creman försvinner i princip halvt tills jag hunnit skumma färdigt mjölken, vilket betyder?

Inte så konstigt, händer mig med eftersom det tar så lång tid att ställa om till ångläge. Detta är nackdelen med en enkelkokare. Man kan göra tvärtom om man vill, skumma mjölken först, flusha av bara tusan och sen brygga espresson. Funkar också.
/A
 

fotogenicco

Well-known member
ok, tycker ändå att många lyckas bra, exempelvis fabian som gjort något youtubeklipp och han den andra som pratar om tempsurfing, det är riktigt fin crema där!
Jaja, det är säkert malningsgraden som inte stämmer, men varför blir det beskt?
La bomba är ju inte beskt i vanliga fall.
 

fotogenicco

Well-known member
hej igen!
Satt och kollade lite på filmer på youtube och kom på en grej, jo när jag gör den där tempsurfningen så liksom det sista momentet när man sätter på och vattnet är lite för varmt så det förångas och låter chh, så gör den inte på min, vad beror detta på. Jag har liksom hela tiden gjort exakt som de på youtube, men hela tiden tänkt att varför gör det inte så på min. Men oxå då trott att det gjort så men att det kanske inte är så tydligt.
Så nu när jag tittade så märkte jag att alla som gör så, sätter på och stänger av precis innan extraktionen så ångas det och väsnas endel.

Gör det det för alla, och varför gör inte min det?
Sen en grej till, igår när jag skulle göra en espresso, så tryckte jag på knappen för bryggning men den startade liksom inte, tänkte att den var sönder, så väntade jag jättelänge och hörde ljudet som att det börjat men det kom aldrig något, så stängde av och slängde och gjorde en ny, sedan fungerade det igen. Är det något fel på min maskin tro?

Mvh Nicholas
 

fotogenicco

Well-known member
jo kanske, men å andra sidan man gör ju tempsurf för att sänka tempen, och i mitt fall kanske jag inte behöver göra sista, det måste väl vara något bra då? =)

Jo imorse gjorde jag en mycket fin espressino, mjölken helt ok, men espresson rann lite snabbt, blev dock jättegod, fick kanske 8cl på 20 sek. Har provat ställa om malningen, men det som är grejen är såhär:
Ja hade den rockyn på 5 men då blev pucken blöt dock rann det i bra tid, men fick ingen crema, nu har jag det på 8 på rockyn, och nu rinner det snabbt men får fin crema, kanske lite blond. pucken är dock lite blöt, alltså den ser ganska blöt ut innan jag knackar ur den, men när den väl är ute, är den sammanhängande och känns då ganska torr liksom. Sen vet jag inte om jag tampar vettigt, just denna gången tampade jag lite mer försiktigt, kanske lite mer så är jag hemma?

Finns det någon som kan lägga in en bild på hur pucken ser ut direkt efter uttag?

Vi hörs...Mvh Nicholas
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp