Äntligen!

fotogenicco

Well-known member
hej igen!

Jag har en brevvåg som jag provade att väga upp 14 g och det var ju faktiskt mer än jag trodde, så nu när jag doserat rätt ställt kvarnen på 8 så blev det en härlig dubbel espresso, med fin crema på nästan exakt 6 cl!

Innan när jag skrivit 8 cl så överdrev jag nog lite, för 6 cl är nog mer än vad man tror, måste räknat rätt denna gången, har ett shot glas på 4 cl, som jag fyllde med lite lite över 3/4delar på varje sida, och det blev lika mycket på varje! Nu rann den på nästan exakt 20 från att jag tryckte på maskinen, den blev mörk och fin och rann som "mussvansar" ni pratar om, blev lite dropp i slutet, men det är väl ok?
Den smakade iallafall otroligt fint!

Det problem som återstår är då som innan, pucken är hård och fin när den knackas ut, men den ser lite blöt ut direkt när jag vrider av handtaget. Men har ju inga referenser direkt heller, so vore jättefint om någon kunde skicka en bild på hur det "ska" se ut!

Ha det gott alla, och drick inte för många espresso när ni laborerar, magen kommer då att slå tillbaks!! :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Att pucken är lite fuktig precis när man tar ur PFt är inget konstigt. Börja fundera ska man nog inte behöva göra förrän det är en svart slaskig sörja man dunkar ur filterkorgen...

Jag brukar. allt som oftast, hinna notera ett litet fuktigt område som dock snabbt försvinner och sedan är pucken fast och hård.

//Stefan (som fick det bästa resultatet med Estate Coffeet i ett skott på bara 20 sekunder igår)
 

fotogenicco

Well-known member
ok, tjoho!
Då har jag nog kommit fram till rätt malningsgrad, nu är det på 8, men tyckte den rann lite för fort, så nu ska jag prova 7 så lär det blir toppen.

Ska göra en kl 12 (inte före, frugan sover =)), ska då prova på 7 och mäta upp hur mycket det blir också...men visst är 3 cl mer än vad man tror?

Ha d och tack Böna
 

fotogenicco

Well-known member
Ändrade till 7an, rann på 25 sek. Smakade himmelskt och blev fin crema....Det enda då som man kan klaga på är att det rann först och i slutet droppade och skvätte en liten aning. Och var ganska så blond de sista 5 sek. Men det känndes bra då den blev så god...Kan inte någon filma kanske ett perfekt skott så man ser hur det ska rinna..

ha d!
 

fotogenicco

Well-known member
en fråga...Nu hände en konstig grej, pucken fastnade i bryggaren..Kanske att detta kan bero på att det var för hett? Hade nämligen gått från ångning och försökt släppa temperaturen, tills ångan var borta. Men kanske var det det?

mvh Nicholas
 

fotogenicco

Well-known member
jepp, hela pucken, den satt ju inte hårt men ändå, skumt asså, det har bara hänt en gång, men kanske att det berodde på hettan, ja vi får se vad alla kaffegurus här inne säger :)
 

larjo11

Well-known member
Pucken har fastnat i filtret en gång för mig. Det var när jag glömt att slå ur den ur PF efter ett skott. Satt väl i 3-4 timmar i en varm maskin. Då bidde storrengöring isf espresso :(
 

fotogenicco

Well-known member
öva bör man annars...hehe:lol:

Har nu övat och slängt och övat slängt, och jag börjar få till mjölken, men just denna (laktosfria arla som smakar grädde) beter sig lite annorlunda, blir bra i konsistens och ganska krämig och funkar att hälla upp, men däremot så när man snurrar koppen hur man liksom hur de små luftbubblorna krossas, typ som om mjölken skulle vara för lätt liksom.

På bild, halvlyckade espressinos och provade även göra 2 macchiato fast hällde även i ca 1cl mjölk, vad kallas den då tro?
Sedan en cappucino med nästan ett hjärta, vad tror ni kommer jag lära mig det här någon gång?!

ha d fint!
 

Bilagor

  • DSC00415.JPG
    DSC00415.JPG
    120.2 KB · Visningar: 21
  • DSC00429.JPG
    DSC00429.JPG
    113 KB · Visningar: 20
  • DSC00430.JPG
    DSC00430.JPG
    128.8 KB · Visningar: 24

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp