Illy pods i en Gaggia - hur gör man egentligen?

fredrikv

Member
Har fått slut på kaffe och måste köra mina nöd-pods (Illy) men fattar inte alls hur jag ska göra. Har en Gaggia Baby Twin med filterhållare för PODs, men jag fattar faktiskt inte hur det ska fungera.

Jag trodde att podsen skulle passa som hand i handske i hållaren, men så är det inte alls. Illys pods har ju rätt mycket papper runt sig - ska allt ner i filterhållaren? Hur får man det tätt? Ja, hur ska jag göra egentligen?!?

Ni som kan pods, hjälp mig i denna nödsituation!

/Fredrik
 

Videoten

Well-known member
Dom gånger jag har kört pods med min Cellini (även det illy pods) så har jag klippt papperet så nära "pucken" som möjligt.
Jag har dock aldrig fått till extraktionstiden som den ska men det har blivit betydligt mycke bättre när jag klippt bort överdrivet papper.
 

Ernst

Well-known member
Jag körde pods några gånger med min Gaggia Espresso. Det var som du sade mycket papper men jag klippte inte bort något. Jag körde med enkelfiltret och har för mig att papperskanten hamnade strax utanför kanten på filtret. Så man klämde fast papptret med packningen. Men jag fick aldrig några upphetsande exraktioner så jag vet ju inte om jag gjorde rätt.

Jag har också haft en Brasilia Mini podsmaskin och det blev mycket bättre med den. Där ser brygghuvudet helt annorlunda ut.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp