Inköpshjälp

Jenny

Member
Hej

Ny här och jag behöver akut hjälp :eek:hmy:

Skulle vilja (tillsammans med andra) köpa en espressomaskin in inflyttningspresent till en vän. Dock är det så svårt att veta vad man ska köpa. Priserna varierar ju så in i norden mycket och vad är det egentligen som säger att en för 2500kr är så mycket sämre än en för 15000kr?

Tacksam för snabba tips och råd i denna djungel :)

Mottagaren uppskattar verkligen en god espresso men dock är ju budgeten en anings limiterad. Säg att jag har max 3500kr att lägga.
Finns det någon maskin i den prisklassen som är bra?

Hälsningar
Jenny
 

Pac

Maskindoktorn
Hej Jenny! Välkommen till riktigt kaffe! :)

Nespresso- eller podsmaskiner är ruskigt prisvärda men ger inte samma frihet i att välja kaffe som de vanliga maskinerna. Däremot är de enklare att handha än större maskiner och de kräver inte att man har kvarn. Många fördelar men inte riktigt samma sak och kvalité som en stor rejäl nörd-maskin. ;) Vad tror du om det, skulle det funka?
 

Jenny

Member
Tack! :)

Jag vet att han idag har en kaffekvarn så det är inget hinder.

Vad är det på en manuell maskin som man ska titta efter? Trycket? Eller vad är det som styr att det blir en bra espresso?

/Jenny
 

Kson

Well-known member
Hej,

OK, om han redan har en kvarn som kan mala tillräckligt bra för espresso så ska du kunna hitta en OK maskin tycker jag.

Alternativ som jag ser i prisklassen är Gaggia Baby eller Classic som är en maskin ska kunna leverare bra espresso.
Själv har jag en Giada som du kan köpa på Kaffegrossisten för 3790:- Det är en apparat som för mig är OK men inte så mycket mer. Levererar bra espresso men har ett sk portafilter som är lite lågbudget och lite delar som kunde ha högre kvalitet men med mina behov så är jag relativt nöjd. Sen tycker jag att desigen är ganska OK på Giadan vilket påverkade mig vid inköpet.

Här på forumet rekommenderas oftast en som heter Rancili Silva men den är ca en tusenlapp dyrare men får ofta väldigt bra omdömen.

Generellt sett får är det tryck plus temp komnimerat med rätt malningsgrad som påverkar espresson.
 

Jenny

Member
Alright!

Nu verkar det iofs som att andra är "snålare" än jag :( så budgeten håller nog inte alls. Mycket trist!

Jag vet inte vad han har för kvarn, det jag vet är att han maler själv och brygger förnärvarande i en sån espressokanna man sätter på spisen.

Men Gaggia Classic - det är alltså en prisvärd maskin?
 

Almapeso

Well-known member
Om du lyckas ta reda på vilken kvarn han har så underlättar det i valet av maskin. Om han tillexempel har en kvarn som inte lämpar sig för espresso, så är en nespresso ett bättre alternativ.

En stor roll som spelar in är vilken typ av person som du ska köpa maskinen till. Jag har många vänner som älskar espresso, men aldrig någonsin skulle få för sig att skaffa en halvautomatisk maskin. Allt rattande, malande, tampande och skummande tycker jag är underhållande och skapar mervärde, medan andra tycker det är för mycket jobb för resultatet.

Så mitt råd är att om han visat tendenser till en halvautomatisk maskin, kolla av malare och åk in till kaffemaskinen för en genomgång.
Om han är mer av en "tryck på en knapp - tadaaa" så kanske en nespresso eller annan podsmaskin uppskattas mer.

Alright!

Nu verkar det iofs som att andra är "snålare" än jag :( så budgeten håller nog inte alls. Mycket trist!

Jag vet inte vad han har för kvarn, det jag vet är att han maler själv och brygger förnärvarande i en sån espressokanna man sätter på spisen.

Men Gaggia Classic - det är alltså en prisvärd maskin?
 

Jenny

Member
Hej igen

Och tack alla ni som kommit med tips. Nu har förutsättningarna ändrats och det kommer inte räcka till en espressomaskin :(
Jättetrist tycker jag för jag vet att den hade varit uppskattad.
Men jag kan ju tyvärr inte tvinga folk att betala mer än de känner för... snåla jäklar ;)

Riktigt Kaffe är det dock inte sista gången jag besöker. Hittade sidan för ett par veckor sen men blev medlem idag så jag kunde fråga min fråga.

Ha en trevlig kväll så ska jag försöka komma på något annat i inflyttningspresent.

/Jenny
 

Ignatius Riley

Well-known member
Tror du att han ofta kommer att ångsskumma mjölk?
På maskiner i din prisklass blir det en liten väntetid mellan espressobryggning och mjölkskumning. Men om man oftast dricker espresso eller bara ska göra några koppar cappuccino (eller latte) åt gången så fungerar det mycket bra ändå.

Ett annat alternativ, om din vän uppskattar hantverk väldigt mycket, är la Pavoni Europiccola. Ganska svårt, ganska kul och grymt god espresso när man fått koll på tekniken. Ingen väntetid för ånga. En nackdel är att man endast kan göra några få koppar av det riktigt goda innan maskinen blir för varm, sen måste svalna en stund. Den ser ut som "förr i tiden", många tycker att den är jättesnygg.
 

Ignatius Riley

Well-known member
Hej igen

Och tack alla ni som kommit med tips. Nu har förutsättningarna ändrats och det kommer inte räcka till en espressomaskin :(

På grund av ett lokalt serverstopp försenades min förra post några timmar så missade jag att din budget ändrats.

Jag tycker att du ska ge din vän kaffebönor (eller presentkort till en butik med bra kaffesortiment).
 

Jenny

Member
Hej alla

Jag fick dem att ändra sig ;) det tillkom dessutom en person så det gick tillslut. Det blev en Gaggia Pure. Jag hoppas att han blir glad och nöjd med den.

Trevlig kväll på er allihop!
 

Ernst

Well-known member
Jag tror att det är ett bra köp. Om jag inte har fel så har Gaggia uppgraderat sin kokare till en 3 dl rostfri. Det är bra det. Han blir säkert nöjd!
 

Videoten

Well-known member
Jag tror han blir nöjd
Gaggia är ett bra märke, maskinen klarar av både kaffe och pods.
Du tipsar han väl om sveriges bästa kaffeforum så vi får en till medlem.
Samt att jag även hoppas att du Jenny hänger kvar här med oss
 

Jenny

Member
Ja, det kommer jag säkerligen att göra. Drömmer om att en dag själv bli ägare av en bra maskin. Det får dröja dock tills jag har ett större kök att ställa den i ;) Men den som väntar på något gott...

Trevlig helg!
 

Videoten

Well-known member
Fast å andra sidan en laPavoni Cellini är billig och ack vad den är snygg på sängbordet bredvid den senaste Henning Mankell boken:lol:
 
Topp