Koppning@home, koppi och haugaard. BILDER!

josef

Well-known member
Nyligen hade jag nypt åt mig 200g av Haugaards sista Aricha #17. Köpte från Koppi en 250g påse Beloya #9, och Charles var inte bara vänlig att ordna frakt, utan såg även till att överaska mig med 150g Aricha #17 som ett litet prov! Omsorg och välvilja om något. Det vältejpade vadderade kuvertet kom på post idag. Ner i köket, fram med dualit, koppar, pid-vattenkokare, timer, våg... Bilder och resultat nedan.
picture.php

Så noggrann info som den gröna lappen anger om Aricha #17 vill jag se på mer kaffe, från alla rosterier. Underart, altitud, processning, skörd..

picture.php

Let the game begin.

picture.php

7g av varje kaffe

picture.php

Dofter sprids i hela köket...

picture.php

Anteckningar

Skillnaden mellan Haugaards och Koppis rost var framförallt att H hade en mer framträdande syra, och var något fylligare, medan K vav mer cleana aromer och lenare munkänsla. Här gillade jag K bättre, men minns att vi provade dessa båda som espresso i somras och där var H trevligare med lenare, krämigare munkänsla och K med en lite bitande syra. Föredrar nog H som espresso och K som denna trycklösa bryggmetod.

Koppi Beloya #9. Fantastisk! Det första som slog mig när jag bröt crusten var en tobaksrökighet jag inte känt i ett kaffe förr. Kaffet var väldigt sött och otroligt lent mot gommen. Bitterhet, no way. Mandariner, ljus sirap, vanilj och söta gräddiga jordgubbar var framträdande aromer, tillsammans med en liten hint av piptobak. De små skumtomtarna med smak av vanilj och jordgubb passar fint som jämförelse! En behagligt rökig eftersmak av piptobak blossade upp efter cirka en minut i munnen, och nu, såhär 15 minuter senare ligger en fin sötma med de gräddiga jordgubbarna kvar. Detta är ett helt fantastiskt kaffe!:coffee:
 

josef

Well-known member
nejdå det finns på marknaden! läs på http://blog.gustokaffe.se/2008/08/vrsta-vattenkokaren.html

ställer in 30-100 grader i steg om 5. Den flukturerar dock, sätter jag på 85 så kan det vara mellan 80-85 grader, pga att den värmer upp till inställd temp när den kylts ca 5°C. Däremot har jag hört om en mer accurate kokare från diedrich. Om det finns på riktigt eller inte vet jag inte. Jag köpte min på In the mood for Tea på norrtullsgatan 9 här i sthlm, ca 800 kr i rostfritt stål. Den blåa är 50-100 billigare tror jag, men jag tycker den blåa är svinful, så rostfritt it is.
 

Buffeln

Well-known member
Ett förhandstips uppsnappat på da Matteos koppning igår är att de också kommer med en Beloya inom kort. :)
 

Fabian

Well-known member
Kul test! Ingen som vet om koppis Beloya finns att handla i butik i Stockholm? Man blir ju bra sugen
 

alexanderruas

Well-known member
Shit pommes frites!
Josef - vilket underbart inlägg!

snyggt och informativt! du har en gåva att med ord uttrycka smakerna vi känner eller förnimmer!
mer sånt!

alexander
 

Fabian

Well-known member
Då var en påse Koppi Beloya #9 26/11 inköpt! Ska bli superkul att testa. Är det någon som vill rekommendera antalet dagar jag bör låta det vila? Tänkte vänta en vecka iaf.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp