Bästa kvarnen för brygg!

keex88

Well-known member
har en moccamaster, kaffebryggarnas rollsroys.
Vilken kvarn tycker ni jag ska ha till den för att köra mitt kaffe?
snyggaste och bästa kvarnen för runt 500kr?
 

keex88

Well-known member
om jag får komentera kvarnen tycker jag dock den är väldigt stor och inte specellt snygg.. men den verkar ju vara ett bra köp iaf.

finns de några andra alternativ?
 

lupoo

Well-known member

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ett stort hopp upp i pris... Frågan är väl om en Dualit egentligen ger bättre kvalitet på det malda kaffet än den billigare varianten. För bryggkaffe alltså.

Måhända att den är snyggare, eller ser mer ut som en kaffekvarn i alla fall. Men prislappen är rätt många procent högre...
 

treefinger

Well-known member
Jag vet inte hur mycket detta spelar roll i sammanhanget, men jag flikar ändå inte med en liten reflektion. Vad gäller bryggkaffe är jag relativt grön, men jag har testat med Zassenhaus samt Minimoka M203 och vill påstå att det är en oerhörd skillnad mellan dessa två vid grov malning (bryggkaffe).

Zassenhausen har stora problem vad gäller grov malning, det artar sig så att det blir väldigt varierande dimensioner på det malda kaffet => största delen av kaffet blir grovmalet, medan kanske 20-30% blir pulveriserat kaffe. Detta genererar grumligt kaffe i bryggaren, ett sumpigt kaffe alltså.

Det ovan nämnda problem har jag inte haft med min Minimoka M203, den upplever jag klarar av att mala mer konsistent i de grövre malningsgraderna, vilket är otroligt viktigt om man bryr sig om bryggkaffe.

Däremot vill jag hävda att Zassenhausen maler riktigt bra för mocka, men framförallt espressomalet kaffe. Där är det svårare att slå den på fingrarna eftersom den maler betydligt jämnare i de regionerna.
 

JvD

Well-known member
Treefinger sätter fingret på något intressant och viktigt, nämligen att det ofta är svårare att mala konsistent grovt utan att få en massa damm än att bara mala fint för espresso. Det innebär att bara för att man ska mala för brygg så ska man nödvändigtvis inte snåla och köpa en billigare kvarn. Hellre en riktigt bra kvarn och sedan guldfiler och termos för bryggning "manuellt". Men det finns ju en hel del kvarnar runt 1000-lappen som torde fungera bra. Solis Scala (DUalit) eller Maestro kanske. Eller en Minimoka. Vill man chansa så kan man ju testa tipset i början av tråden, kanske fungerar den utmärkt. Eller kanske inte. Vem vet, det är som sagt en chansning.

Ännu ett alternativ är ju Moccamasters egna kvarn, avsett just för deras bryggare. Moccamaster KM/DOS. Kan förvisso bara mala för brygg men kanske gör det ypperligt.
 

majkeloak

Well-known member
Ännu ett alternativ är ju Moccamasters egna kvarn, avsett just för deras bryggare. Moccamaster KM/DOS. Kan förvisso bara mala för brygg men kanske gör det ypperligt.

Det tror jag inte. Jag har fingrat på en dylik och det är en knivkvarn, En titt i bruksanvisningen som ligger på deras hemsida bekräftar detta.

en del av listan över ingående delar:
3. Strömbrytare
4. Sil
5. Malningsknivar
6. Kammare, var kaffet mals
...

Kaffet ligger i övre behållaren tillsammans med knivarna. Denna behållare är nätförsedd i botten, så bönorna hackas till mindre bitar och när dessa är så små att de hår igenom nätmaskorna är de färdig-"malda".

Inte att rekmommendera tycker jag.

PS. jag har samma problem men min handjagade Zass som beskrivs ovan.
Jag har härlett det till det faktum att vevaxeln endast är fäst/lagrad i kvarnens lock.
Vid fin finmalning, kommer malverket att centreras av det faktum att det inte finns så mycket spel mellan den rörliga och fasta skivan när man maler fint- ty skivorna går mer eller mindre emot varandra.

Vid grövre malning kan den rörliga "malskivan" flexa omkring lite beroende på hur kraften läggs på veven. NÄr du lägger kraft på veven kommer malskivorna att hamna närmare varandra på en punkt beroende på den anlagda kraftesn riktning, medan skivorna kommer att vara längre ifrån på alla andra ställen - Detta leder ofrånkomligt till en spridning av kornstorleken i det malda kaffet.

Det jag saknar är att vevaxeln skulle vara lagrad även i kvarnhusets underdel, en mod jag funderat på men inte orkat genomföra.
/Mikael
 

keex88

Well-known member
kan man dra slutsatsen att: Moccamaster + Hugin Coffea kvarn + ett gäng bra goda bönor = ett riktigt riktigt gott kaffe?
 

Videoten

Well-known member
Jag har en Moccamaster och har tidigare haft Moccamasters knivkvarn (stor som bara attans, dålig kvarn och dyr) slumpade iväg kvarnen när jag köpt mig en Huginkvarn, den är 7 resor bättre samt betydligt billigare.
Har även en nyss hemkommen Demoka M-203 som jag istort sett bara packat upp och provstartat.

Men för brygg och press så tycker jag att Huginkvarnen duger över förväntan
 

keex88

Well-known member
då åker jag iväg såfall och köper mig en sån direkt, sen äre bara att beställa hem färskrostade bönor =)
 

keex88

Well-known member
använder man den här SwissGOld-filtret i bryggarn? vart finns den köpa?

ja kör ju me vanligt hederligt melitta kaffe filter. trodde de funkade bra, tydigen inte;)
 

larjo11

Well-known member
Åker du till Stockholm kan du gå in på Kaffecompagniet. Tror de skicka oxo. Finns säkert på andra webbutiker oxo...

Edit:
Läste i en annan tråd att det fanns i J&N sortiment. Alltså borde man kunna beställa den i Saluhallen eller Ericssons (Om nu de har öppet. Läste att de gick i kk)
 

keex88

Well-known member
jag får inte tag i nåt swissgold filter!!! vet någon vart man kan beställa dem eller köpa dem här i västerås?

vilket filter tyycker ni annars är de bästa för brygg?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp