Kokar verkligen silvian sitt kaffe?

Videoten

Well-known member
Blev lite paff när jag hittade denna på "tuben"
Ska det verkligen vara så tokhög temperatur på vattnet?
[youtube]VraqpTxklWQ[/youtube]
 

frippe79

Active member
Blev lite paff när jag hittade denna på "tuben"
Ska det verkligen vara så tokhög temperatur på vattnet?
[youtube]VraqpTxklWQ[/youtube]

Hej!

Detta adresserar Mark Prince från Coffee Geek när han gör filmsnutten "Rancilio Siliva Shot Walkthrough".

Kortfattat, eftersom att vattnet värms under tryck så passerar det kokpunkten, därför "flushar" man vattnet en kort stund innan portafiltret sätts i, så har man sänkt temperaturen något.
Hörs ett tydligt fräsande från Silvian just då, låter som ett ångstrykjärn :)

Iofs, har själv aldrig mätt temperaturen efter jag "flushat"...
 

frippe79

Active member
Inte helt omöjligt att det är en bidragande orsak.

Jag tror att den största orsaken till PID:en är att man vill ha en så temperaturstabil maskin som möjligt. PID:en sitter bl.a och kollar vilken temp. vattnet har (vet inte var i maskinen den mäter) och styr då värmaren därefter.
Det sitter ju t.ex. en slags PID i GS3:an, som f.ö är löjligt temperaturstabil.
 

Martin N

Active member
Efter att ha läst en hel del om Silvian på olika platser på nätet samt testat en del på min egen maskin har jag kommit fram till att temperaturspannet i runda slängar är 85-105 grader celsius (med viss variation mellan exemplar). Dessa stora variationer gör att man vill PIDa, annars får man tempsurfa och stå ut med viss variation.

Den främsta anledningen till att PIDa borde vara, precis som frippe79 skriver, stabiliteten i temperaturen, men en trevlig bieffekt blir ju att man slipper de höga temperaturerna.
 

noscore

Active member
Alla som t.ex labbat i reglerteknik vet fördelarna med en PID-regulator, gäller "bara" att ställa in rätt värden för respektive parameter (P,I och D). Flukturerande temperatur borde vara ett minne blott, vilket väl också borde betyda bättre espresso i slutändan? Så PID är nog vägen att gå framöver speciellt kombinerad med bra "hårdvara" i maskinen i övrigt förstås.
 

mts

Well-known member
Alla som t.ex labbat i reglerteknik vet fördelarna med en PID-regulator, gäller "bara" att ställa in rätt värden för respektive parameter (P,I och D). Flukturerande temperatur borde vara ett minne blott, vilket väl också borde betyda bättre espresso i slutändan? Så PID är nog vägen att gå framöver speciellt kombinerad med bra "hårdvara" i maskinen i övrigt förstås.

bättre är att ta i, fördelen med PID är främst att få mer jämnhet. De skotten silvia levererar när hon sköts bra blir makalösa.
Jag har funderat på att hänga på nån form av pid på min maskin, men dels så ser det fult ut och dels så försvinner en del av hantverket i mitt tycke, har lärt mig hur mitt exemplar funkar och hur jag ska gå tillväga för att hon ska leverera.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp