Doser eller doserless kvarn?

Sule

Member
Jag köpte nyligen en Rocky doserless efter att jag hade snokat o forskat vad som föredras här på forumet bland andra kaffeälskare.
Som KG nämner i ett tidigare inlägg så ser man ju ingen funktion att ha en dosator om man ändå mal så mycket som man bara behöver. Sen älskar ju vissa flaff-flaff ljudet såklart, kanske man känner sig lite mer proffsig men njaaa..

Många hade skrivit att det kan bli en hel del sölande om man kör doserless och jag höll andan första gången jag startade Rockyn. Trodde kaffet skulle spruta ut åt alla håll!
Men jag tycker nu efter 2 veckor att den är helt UNDERBAR, sölar ju ingenting!!
Kanske är jag tokpedant, för att jag sprider kaffet i PF medans jag maler, men det kommer ju knappt något alls vid sidan om=)

Så flaff-flaff eller inte, det viktigaste är att man själv är nöjd med vad man väljer.
Jag väljer doserless alla dagar i veckan!
 

Kson

Well-known member
Klokt resonerat Sule och kul att du är nöjd. Ja frågan om doserless eller ej är ett hett kapitel och någon sanning finnes ej. Men det är alltid lika kul att se hur olika man kan resonera och oftast hittar man ngt klokt i de flesta argumenten vilket är nyttigt tycker jag särskiltnär man är i läge och ska byta/uppdatera.
 

Sule

Member
Men jag hänger inte med, störs man så pass av klumpar i kaffet under malningen?

Visserligen kan det vara lite mer svårbedömt när man har malt tillräckligt mycket i PF, men i mitt fall så sprider jag kaffet under tiden jag mal så klumparna försvinner ändå tycker jag.
Sedan tampar man väl kaffet i PF ändå.

Jag är inte nån barista här, kanske vill man undvika klumpar av någon annan anledning som jag inte har en aning om. Men ska man verkligen bry sig om det så länge man får en perfekt espresso?
 

Fabian

Well-known member
Det blir nog svårt att få en perfekt espresso om det malda kaffet har mycket klumpar. Det är bra att du rör om så de försvinner. Det jag menar är att eftersom man "flaffar" dosatorn slås klumparna sönder. Man bör ha ett så klumpfritt kaffe som möjligt, det ska även vara bra fördelat i filterkorgen.
 

Sule

Member
OK, nu blev jag lite klokare iaf. Jag tycker att jag får en fin crema under helt ok extraktionstid och espresson är omtyckt av mina smaklökar.
Men jag förstår hur du tänker på doser, att man får fint "strö" och spridning i PF som underlättar i nästa steg.
Jag köpte doserless för att jag läste här på RK att största dilemmat låg just i att kaffet ligger och blir gammalt och att det sölar minst lika mycket med doserfunktionen.
 

Fabian

Well-known member
Vad bra! Det är just den uppfattningen om gammalt kaffe jag aldrig förstår mig på. Jag hade aldrig gammalt kaffe i min dosator... Men men, nog sagt om det. Kul att du är så nöjd med kvarnen!
 

[SH]

Well-known member
Min Anfim Best har "doser" och jag är kanonnöjd med det men jag maler aldrig för espresso. När jag maler så är det till min Moccamaster eller till presskannan. När det ska malas 30-80 gram kaffe så är doser kanon som jag ser det. Vet ungefär hur lång tid 30 g tar och stänger alltid av kvarnen innan den kört allt jag ska ha. De sista grammen maler jag medan jag matar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp