Doser eller doserless kvarn?

Dea

Active member
Har ett tag funderat på ny kvarn (gjort några försök på blocvket men alltid varit 2:a :( )

Frågan är om doser eller doserless passar mig båst. Gör i princip bara espresso på hlgerna och misstänker att resterna som blir liggande i dosern kommer att bli gamla ocg att det lbir mycket tämmande/rengörnade av dosern.

Vilket spiller mest/minst?

/Dea
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Den erfarenhet jag har av doser-kvarnar är att det blir en del spill. Säkerligen är detta en träningsfråga också, men jag tycker det blir mindre spill när jag maler direkt ned i filterkorgen.

I och för sig, så har ju jag en WDT-tratt som ser till att det malda kaffet hamnar i filterkorgen och inte vid sidan om. Det kan ju förvisso spela in...:huh:

//Stefan (som nog röstar på en doserless om man bara ska mala till sig själv och inte till massor)
 

GLC

Well-known member
Tycker det är skönt med doser, kan dra igång malningen och behöver inte stå och vänta med portafiltret under kvarnen. När jag sedan malt färdigt och är redo att fylla portafiltret med kaffe så håller jag det under dosern och kör några flaff-flaff-flaff. Klart!
 

kaffe med slice

Well-known member
finns det någon vettig anledning till att ha doser för hemmabruk? Det blir bara ytterligare en sak att hålla rent och du riskerar att det ligger kaffe som blir gammalt som du får i PF.

Tycker det är skönt med doser, kan dra igång malningen och behöver inte stå och vänta med portafiltret under kvarnen. När jag sedan malt färdigt och är redo att fylla portafiltret med kaffe så håller jag det under dosern och kör några flaff-flaff-flaff. Klart!

Varför skall du stå o vänta? Lägg PF i PF-hållaren o dra igång malningen å sen e de klart :lol:

//Matte
 

larjo11

Well-known member
Kvarn med eller utan dosator har ältats nägra gånger på RK. Båda har sina fördelar o nackdelar. Både ger kaffespill. Utan dosator kommer allt spill på spillbrickan. Med dosator kommer det mindre på spillbrickan men man måste ju göra rent dosatorn innan man vill mala nytt kaffe om man inte gjort kaffe på ett tag.

Har du provat att köra Hugin Coffea "doserless"? Man tar ur lådan där kaffet hamnar och sticker in PF:et så man trycker in den lilla kontakt som finns i "taket".
/Lars
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Vad är en WDT-tratt?

/Dea

WDT är en distributionsteknik för att få kaffet att ligga jämnare i filterkorgen. Den går ut på att man med en sticka och spiralformade rörelser slår sönder klumpar för en bättre distribution i korgen. För att man ska kunna "veva runt" som en tok utan att allt kaffe hamnar överallt utom i korgen så använder man en plastmugg (eller liknande) man klippt av bottnen på och anpassat till filterkorgen. WDT-tratt, alltså!

//Stefan (som inte längre kör med äkta WDT utan jagar runt de få klumparna som blir istället)
 

Kson

Well-known member
Kör doserless, då har du alltid nymalet. Enligt mig så blir malt kaffe otroligt snabbt lite torrt vilket faktiskt ger ganska stor skillnad på resultat. Jfr om du låter en brödskiva ligga framme, den blir torr ganska omgående och samma sak händer med ditt malda kaffe.
 

Kson

Well-known member
Ja givetvis kan man det. Uttryckte mig tydligen oklart och beklagar detta, men jag tror att det är lätt hänt att man maler mer än "on demand" Men visst, du har helt rätt så det är naturligtvis en smaksak som alltid. Jag menade mest att ge min bild av vad jag tror lätt händer med dosator, dvs att man maler upp mer än man använder omedelbart och då blir det lätt liggande en stund kanske. Men det är kanske jag som inte fattat poängen och kanske saknar dosator utan att begripa det.
 

Daffy Duck

Well-known member
Det beror ju iofs på vilken teknik man använder; om man kör igång kvarnen och låter den gå i X antal sekunder för att sedan fylla filtret med ett eller ett par "drag", så visst, då är risken stor att man maler mer än man behöver. Om man däremot "twackar" under tiden kvarnen maler och stänger av den (eller använder en timer) när man har lagom mängd i filtret blir det inte speciellt mycket kvar i dosatorn. Ett par extra "twack" efter att man har stängt av den för att få ut det sista. Lite kafferester kan det dock bli kvar beroende på hur väl konstruktionen sopar rent i huset. Om man har en kvarn som maler relativt sakta som t.ex. Mazzer Mini eller Rockyn så har man gott om tid att trycka på off-knappen när det börjar bli lagomt i filtret. Är kvarnen däremot väldigt snabb är ju risken större att man maler för mycket.

Jag vill inte påstå att dosator är bättre än en direktmalande, eller vice versa. För mig spelar det mindre roll. Det viktigaste är väl ändå kvaliteten på det malda kaffet?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Om man däremot "twackar" under tiden kvarnen maler och stänger av den (eller använder en timer) när man har lagom mängd i filtret blir det inte speciellt mycket kvar i dosatorn. Ett par extra "twack" efter att man har stängt av den för att få ut det sista. Lite kafferester kan det dock bli kvar beroende på hur väl konstruktionen sopar rent i huset.

Men vilken användning har man av dosatorn vid sådan användning? Det låter i mina öron som ett lite besvärligare sätt att mala "on demand".
 

GLC

Well-known member
Det viktigaste måste väl ändå vara flaff-flaff-flaff ljudet som man får på köpet med en doserkvarn :D

:coffee:
 

Microtimer

Well-known member
Doserless

Jag kör doserless, funkar kanon. Inget gammalt kaffe. Däremot tycker jag att min Isomac sölar lite när jag håller filtret på avsedd plats.
Inte den perfekta konstruktionen. Själva Utmatningen på kvarnen borde se annorlunda ut så att det malda kaffet flödade friare men mera riktat.
 

mts

Well-known member
en bra dosator ger det hela en ny dimension, ibland flaffar jag min kvarn även när den är tom bara för att jag älskar ljudet och mekanismen :)
jag får inga klumpar tack vare dosatorn, men det är ju som redan sagts lite meck med att hålla den helt ren.

.. å andra sidan så är inte jag så knusslig att jag bryr mig om ett är nåt gram gammalt kaffe. När man väl lärt sig hur mycket kaffe som är lagom så är det inga som helst problem.
 

Dea

Active member
Tackar för all input :)

Läste igenom dom övriga trådarna i ämnet också och har kommit fram till att det är doserless kvarn som passar mig bäst.
Nu ska jag bara bestämma vilken också :D

/Dea
 

Fabian

Well-known member
Jag förstår inte alls resonemanget med gammalt kaffe i dosatorn. Man maler så mycket man behöver, precis som med en doserless! Inget kaffe blir liggandes. Dessutom blir det, i alla fall när det handlar om lite billigare kvarnar som Rocky, mindre klumpar i kaffet när man kör med dosator. Och väldigt lite spill. Mina föräldrar ska köpa ny kvarn och jag kommer rekommendera de Rocky med doser av dessa anledningar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp