Baristakurser i Götet.

Coffea-Arvensis

Well-known member
5000 kr är mycket pengar. men om vi talar om att lära sig allt från grunden, hur får man då enbart två dagar att räcka? :huh:
Jag tror du kan utgå ifrån att du inte får tillbaka dina pengar...
 
C

crema

Guest
jag skulle nog kalla det bedrägeri vad sägs om att kontakta KU? att ställa in kvarnen ÄR grunden till bra kaffe. vill inte strö salt i såren men när jag var på kahls så han vid med allt det du inte fick veta på några timmar men då betalade jag 500:- och mjölken räckte. man kanske inte lär sig att göra latte art på en kväll men man fick lite tipps iaf
 

wesaft

Well-known member
Va taskigt och synd att utbildningen var så kass, bra att du klagar och kanske klagar ett steg längre som de tipsar om.

Du får komma förbi hemma hos mig någon dag så kan jag lära dig lite gratis.
 

böna

New member
Vill bara kommentera

Det du håller på med är förtal.
Det är mycket tråkigt att du inte tyckte att utbildningen passade dig. Hade du kontaktat skolan innan utbildningen började och frågat vilken typ av maskiner som används under utbildningen, hade vi informerat dig om detta. När du valde att avrbyta utbildningen p.g.a platsbrist erbjöd vi dig att komma tillbaka en dag som passade dig för mer träning. Du avböjde då detta erbjudande eftersom du endast håller på med manuella maskiner.
Det märkliga är att du tog kontakt med oss efter utbildningen och ville att vi skulle utbilda din personal- så som vi tolkar detta är denna smutskastning ditt enda försök att få tillbaka pengarna.

Göteborgs Bartenderskola
 

zix

Well-known member
5000 per skalle är helt normalt och OK kurspris för en tvådagarskurs, där det är riktat mot företagare och man räknar in utbildare, utrustning och råvaruåtgång i det. I stort sett oavsett vilken kurs vi pratar om. Inget konstigt i det.

Så priset tycker jag inte att det finns nånting överhuvudtaget att säga om. Utan att fördenskull säga nåt om kursen, utrustningen, utbildaren, genomförandet eller materialtillgången. Jag vet inget alls om detta. Skriver bara i egenskap av att ha planerat och hållit i andra typer av kurser, och vet vad det brukar kunna kosta där. Priset är inget konstigt eller onormalt alls.

För en engångs kvällskurs för vanligt folk, anordnat av ett företag som typ Kahls, är 500 också helt normalt. Det handlar här om goodwill, sånt som de tjänar på i långa loppet även om kursen i sig inte går ihop ekonomiskt (det kanske den gör, det vet inte jag). Håller någon av Tords kaliber fortfarande i det så är det ju rena jackpoten - för en privatperson.
Studieförbunden lär knappast ha den typen av kurser - inte vad jag vet iallafall - men om dom skulle ha det så skulle jag förvänta mig typ ett par heldagar för samma summa. Men studieförbund har helt andra förutsättningar.
 

Buffeln

Well-known member
Jag tror att man kan utgå från att det inte var en helautomat, utan istället någon form av semiautomat. Annars hade jag också varit kinkig. Sen finns det ju alla nivåer av automatisering av maskinerna och det kanske är svårt att träffa allas personliga preferenser.

images
images
images
images
images
 

Espressisten

Active member
Håller med ask2 om att det är mycket underligt att köra en baristakurs med helautomat. Helautomat har man ju just för att SLIPPA vara en riktig barista utan göra "coffee for dummies". Tycker absolut att Göteborgs Bartenderskola skall betala tillbaka dessa pengar då kursledaren verkar vara totalt okunnig.

Själv har jag bokat in mig på en 3 timmars kurs på Kalhs efter alla goda rekommendationer här på forumet.. 350 kr tack o bock!
 

klabbarpan

Well-known member
Hade helt klart varit intressant att få veta vilken/vilka maskiner som användes i denna utbildning? om det var en Jura så kan jag absolut förstå besvikelsen... (Inge fel på Jura men att ha en 2 dagars utbildning på en sådan känns väl lite sisådär ;) )
 

ask2

Well-known member
på bilderna är det väl en utmärkt kursmaskin. Kanske var det en helautomat i lobbyn eller nåt sånt?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp