Råd

Daniel C

New member
Hej på er!

Nu skall det äntligen bli av att skaffa en liten espressomaskin till hemmet. Vill ha en Pod maskin då det verkar smidigast men om intresset tilltar så kan det vara kul att kunna fixa lite själv med en manuell maskin. Har spanat in två maskiner som verkar ha fått bra testresultat och som har denna kombination: Rancilio Silvia och Gaggia New Baby Twin. Sen dök Brunopasso PD-1 och som en bilnörd man är får man stort habegär. Med denna funkar dock bara Pods.
Köper man dem i Sverige är det ungefär samma pengar men köper man via http://www.espressocoffeeshop.com/ halkar Gaggian men även Slivia ner i pris till ca 3600.

Har någon av alla kloka människor på forumet något råd att ge om vilken köp som kan ge mest valuta för pengarna?

/Daniel C
 

Ante

Well-known member
Hej och välkommen till forumet!

Om du känner att intresset troligtvis kommer att öka skulle jag undvika en Pod maskin eftersom du blir rätt så låst till vad för kaffen du kan köra hemma. Visst det finns utrustning för att göra egna pods men det känns som en Silvia eller Gaggia är bättre väg att ta.

Och som alltid så är en kvarn en av grundpelarna i en bra hemma setup. Jag körde med en Gaggia Classic och ingen kvarn i början och det var väl ingen höjdare. Skulle jag fått göra om det skulle jag ha köpt en kvarn först.

Mitt råd är en kvarn och en silvia.

Och håll koll på forumets köp och sälj del då det brukar poppa upp rätt schyssta startpaket när någon fått uppgraderingsfeber
 

Daniel C

New member
Okej, det är Silvian som ni förespråkar och en kvarn. Jag ser att de ofta säljs i paket. Prislappen har då sprungit iväg betydligt mer än vad jag tänkte från början och då får man nästan börja kolla på ett begagnat paket. Priset som jag nämnde på espressocoffeshop var dessutom en norge historia på med priset på Silvian. Priset jag såg var priset i NOK...

Är det någon som kör Silvian med PODs eller är det som att svära i kyrkan?
 

Sule

Member
Håller med Antes inlägg tidigare, en kvarn är faktiskt ett måste.
Har själv en Gaggia Classic och har kört med det utan kvarn ett bra tag. Besvikelsen är stor MÅNGA gånger när man kommer hem med en påse nymalet som helt enkelt inte funkar på egen maskin.
Inhandlat nyligen en Rancilio Rocky kvarn och jä*lar vilken skillnad man märkte direkt.

Hade jag inte haft Gaggian idag så hade mitt självklara andraval varit Silvian, den rekomenderas starkt av många medlemar här på forumet.
 

Ante

Well-known member
Är det någon som kör Silvian med PODs eller är det som att svära i kyrkan?

Har man en filtekorg för pods så är det bara att köra och så länge ni gillar kaffet så kvittar det hur det tillreds egentligen. Nog finns det några som rynkar på näsan när dom hör pods men det är ju ni som ska dricka kaffet för det mesta så om ni har hittat pods som ni gillar och som ni får bra kaffe frånså är det väl bara att köra på.

Sen kan ni ju sakta men säkert testa färskrostat, nymalet kaffe och se om det är något ni fastnar för eller om pods funkar bäst just för er. Fördelen med silvian då är att ni faktiskt kan variera eller byta helt om så skulle behövas.
 

Kson

Well-known member
Jag kan bara bidra med att understryka kvarnens betydelse. Innan man liksom är inne i det så känns det som om att det "kan väl inte vara så viktigt med kvarn" men som andra redan sagt. När man väl står där med ny maskin och det spritter i fingrarna och man kör shot efter shot med kasst resultat så börjar orden om kvarnens betydelse mala ganska frekvent i öronen och man kämpar ändå på i sin envishet om att det måste ju gå. Hur svårt ska det va?

För att undvika allt detta så är det lika bra att acceptera det oundvikliga och skaffa kvarn direkt. Jag skulle tom kunna säga att jag anser kvarn vara viktigare än maskin...

Med det menar jag att jag tror att de flesta maskiner kan leverar ok och tom bra espresso men utan kvarn kvittar det hur bra maskinen är.

Själv kör jag på en Giada med tillhörande kvarn men för min del vägde designen lite väl mkt in vid köpet och så fick jag ett bra pris. Maskinen gör ganska bra espresso och är ganska enkel att hantera men min känsla är att detta också gör att jag inte riktigt kommer till de rätta espressohöjderna. På forumet verkar det som att i princip alla är överens om att Silvia är det bästa valet i denna prisnivå och det finns nog ingen anledning att misstro detta.

Så min slutsats är att en bra instegsmodell som man har en relativt lång tid på sig i innan uppgraderingssuget tar vid, för det gör det, är paket Silvia + Rocky.

Om du nu väljer att gå begagnat tänk på att kolla upp service med mera. Alla apparater kräver omtanke och skötsel
 

JvD

Well-known member
Kör på SIlvian och Rocky eller Mini Moka (eller likvärdigt).

Någon som vet hur espressocoffeeshop.com är att handla ifrån. Är det ett seriöst företag? Tull och moms tillkommer väl rimligtvis inte, eller?
 

GLC

Well-known member
Ja om jag hade börjat om så hade jag nog först köpt kvarn, och sedan kört den med presskanna, guldfilter etc. Sedan investerat i en espressomaskin.
 

Kson

Well-known member
Är det inte samma Cellini som Net on Net säljer? Verkar vara lite prisskillnad mellan ställena isåfall......NetonNet 1990:-och elprylar 5799:-
 

Kson

Well-known member
Men kan det stämma med den stora prisskillnaden? Inte ofta man ser att det skiljer sig 4000:- Hoppas verkligen du köpt den på NoN i så fall. :unsure:
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp