Coppa di Nesta - summering

Molarin

Well-known member
rubbebild.jpg


Vi börjar med att förklara vad Coppa di Nesta är för något
Coppa di Nesta är ingen vanlig baristatävling. Tio tvåmannalag tävlar mot varandra i tre moment. Första momentet består i att blanda en egen espressoblandning. Fem sorters arabica (Colombia, Brasilien, Kenya, Etiopien och Guatemala) samt en indisk robusta att blanda med.

Denna blandning skall sedan användas till två espresso och två signaturdrinkar. Till drinken finns ett utbud av frukter, kryddor, örter, syrups och mejerivaror att tillgå. Espresso och signaturdrink bedöms enligt internationell standard av professionella domare.

Moment två och tre är hemliga. Väldigt hemliga.

Nesta själva skriver:
"Lite mer show, lite mindre förutsägbart. Coppa di Nesta är en tävling som ställer höga krav både på kompetens och samarbete."

Söndag 8.30
entre.jpg

Detta var vad som mötte Turning Torso Gallerys besökare denna söndag. Det börjar kännas allvar.

Efter en stund ute i nya kaffebaren slussas vi in i "Biografen" och Roberto Dell’ Aquila från Nesta och Ola Persson från Zoégas hälsar oss välkomna och berättar om tävlingen. I biografen var det ungefär 14 grader celsius.

start.jpg

Labbandet har börjat! Lagen arbetar febrilt med koppande av kaffe och komponerande av signaturdrinkar. Vi köpslår med varandra, Ulrika och Daniella får två bananer mot att vi får låna deras mått. Även lime, blodapelsin och passionsfrukt verkar vara hårdvaluta... Det börjar bli spännande.

slabb.jpg

Vi bestämde oss för att använda enbart Etiopisk Sidamo och Kenya ABC. Vägde upp tre olika proportioner, 70/30, 50/50 och 40/60 som vi sedan provkörde under den 20 minuter långa träningen.

salt.jpg

Vi sorterar bort det himalayanska pluttsaltet och sparar de stora fina hawaiianska saltkristallerna. Alldeles mörkröda... Vad ska vi då ha saltet till? Jo, vår signaturdrink består av en enkel espresso bryggd över fyra korn hawaiianskt havssalt i ett martiniglas med limesaft på kanten.

klara.jpg

Vi är klara med förberedelserna. Less is more.

nervos.jpg

Men jag tror Karin börjar bli lite nervös.

Här finns bilder på vårt framträdande och signaturdrinken: Joakims bilder

team.jpg

Då var det våran tur!

Tävling
Kl 13 börjar tävlingen. Ordningen är lottad och Team "Riktig Karin & Lady Marmelin" går ut sist. Första shoten rinner aningen fort, annars går det precis som planerat. Espresson ser helt sanslöst bra ut och domarna skrattar åt vårt lilla skämt om rättvist kaffe... (blandningen är ju 50/50)

Signaturen har fått ett sällan skådat piff av citron- och limeskal runt foten. Saltet ligger i. Kanten indränkt i lime. Även denna gång lyckas Karin helt underbart med kaffet och jag tror minsann att "Afrikas pärla" gick hem hos domarna. Nu börjar det kännas bra. Vi är riktigt nöjda.

Då låser de in alla i biografen. Kallt. Kalt. Vi väntar på första hemliga momentet. Stämningen är dock på topp bland de tävlande. Lite dans. Lite fruktstund. Lite Barista-Emil.

Moment två
Två lag åt gången släpps ut för att köra det som visar sig vara ett cappuccino-race. Så många cappuccino som möjligt på 4 minuter!

cappu.jpg

Det verkar som att vi fick nio av våra cappus godkända. Jag drog kaffe och karin skummade mjölk så det sprutade! (Kolla Marmelads blogg)

Efter moment två var det domaröverläggningar en stund, sedan samlades alla lag för att få reda på vilka fyra lag som nått finalplats.

Finalister blev:
- Riktig Karin & Lady Marmelin!
- Coffee Cats (Coffee collective)
- Team Espresso house
- Team Njutbar (Med Barista-Emil!)

Lycka!

Moment tre
Finallagen tvingas återigen in i biografen. Kallare och ödsligare än någonsin. Denna gång är väntan inte lika lång men vi hinner ändå fantisera fram en hel del tänkbara skräcktävlingsmoment...

Men moment tre var ju inget att bli nervös över. Skjut espresso tills ni storknar! 5 minuter på oss! Varsin grupp. En kvarn. En tamper.

Jag tror att vi lyckades bäst av alla med våra 23 espresso. Ola som dömde såg iallafall inte ett dugg kaffesugen ut när vi var klara.

espresso.jpg

Under de fem minutrarna stod Nestas personal (Se bild nedan) och ropade beställningar för att stressa oss tävlande: -Två sojalatte! -En kopp te, tack! Har ni glutenfritt bröd?

nestagrabbarna.jpg


Efter racet frågade Jens Brine mig varför vi tampade...

Nu började min nervositet komma. Jag vill inte bli fyra. Jag vill inte snubbla på mållinjen...

Roberto håller tal. Skånemejerier-tjejen håller tal. Dan babblar på för att smörja sponsorerna. Alla tävlande står uppställda på led. Nu känner man pulsen.

Fyra - Njutbar
Trea - Espresso House

Puls!

Etta - Coffee Cats!!!

Grattis Liv och David! Champagnen sprutar, sambaorkestern spelar...

samba.jpg


Shit! Vi kom tvåa! :eek:hmy:

Shit! Vi kom tvåa! :D

Jag minns inte så mycket av den nästföljande timmen. Allt är som en dimma. Lyckorus! Är det sant? Har det hänt? Varför jobbar jag på tryckeri? Vad gjorde vi för rätt? Varför vill alla kramas?

check.jpg


Väl utanför skruvhuset börjar jag förstå. Vi kom, vi sköt, vi segrade. För det känns som en seger. Afrikas pärla i munnen. Mmm...

/David "Lady Marmelin" Molarin

Tack Karin! Tack för lånet Poyan! Tack för stödet DC! Tack medtävlande för snack, insikter, lärdomar...

...och tack till alla RiktigtKaffe-nördar! Utan er hade jag inte funnits. Typ
 

Molarin

Well-known member
Själv är jag förvånad och glad. Saker som förvånat mig:
-Jag ville vara med på bild.
-Jag ville tala inför publik.
-Jag ville blanda salt i kaffe.
-Jag ville ville ville vinna. Iallafall mot slutet av dagen.

Definitivt ett steg närmare barista-yrket. Kanske ett steg närmare Barista Cup. 2010? 2020? Tja, jag vet inte. Men efter den här helgen känns det inte omöjligt längre...
 

lupoo

Well-known member
Själv är jag förvånad och glad. Saker som förvånat mig:
-Jag ville vara med på bild.
-Jag ville tala inför publik.
-Jag ville blanda salt i kaffe.
-Jag ville ville ville vinna. Iallafall mot slutet av dagen.

Definitivt ett steg närmare barista-yrket. Kanske ett steg närmare Barista Cup. 2010? 2020? Tja, jag vet inte. Men efter den här helgen känns det inte omöjligt längre...

Tänk vad idéen om att "Prova att göra espressokaffe hemma" kan leda till. Vilken fantastisk resa Du är på David. Vart den slutar vet nog ingen, men den är väldigt kul och inspirerande att följa.
 

Essenzatjejen

Well-known member
Nämen vad har ni pysslat med medan jag har varit borta? Jag är i chock! Inte över bravuren utan att jag har missat så mycket på ack så lite tid.

GRATTIS!

...och hade jag vetat detta hade Karin fått pröjsa dubbelt för spårvagnskortet hon adopterade för ngr veckor sedan ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp