Koppi Koppning @ Tvålpalatset (massa bilder!)

alexanderruas

Well-known member
Vi hade koppning på Tvålpalatset häromdagen.
Oskar och Alex hade fått in prover från Koppi och ställde till med fest!
Idel nördar men roligt nog ett par newbies!
Inga tjejer dock! Det måste bli bättring!

koppikaffeprovningtvlpadx7.jpg


Underbar kväll med bara super-kaffen på bordet framför oss!
Uppställningen löd:
Aricha Micro lot #17 - Ethiopia, La Aurora, 90+ - Colombia, Cup of Excellence winner Finca La Perla - Guatemala, Navarro Estate, Tarrazu - Costa Rica & Balmadi Estate - India!

koppikaffeprovningtvlpawz9.jpg


Efter att först gått en runda och luktat på dem torra så adderade Alex hett vatten och så fick vi lugnt och sansat vänta i 4 minuter (EXAKT!)!



Rickard fick ger sig på Arichan!

koppikaffeprovningtvlpabb4.jpg


Vi avslutade med att göra aeropress och dra shots (på den nyinstallerade Synesso Cyncra'n) på La Aurora 90+ från Colombia!!!!

Shit pommes frites vilken höjdarkväll!

vi hade super-nice (som man säger i Stockholm ;-)
stort tack till alex oskar charles & anne!

ps. som vanligt ligger det fler bilder och text från denna kväll (och en massa andra) på min kaffe-foto-blogg på flickr.com/photos/coffeeruas

alexander
 

Buffeln

Well-known member
Tur att Da matteo ordnar koppning här i stan på onsdag, annars hade man ju blivit avundsjuk. Ser verkligen "sket sköjj" ut (som man säger i Göteborg) ;)
 

Axel

Well-known member
Jag säger då det! Jag tycker synd om alla er som missar koppi och deras kaffen. Auroran i maskinen är gudomlig. Synd att ni inte fick med er någon Biloya för den är värst!
 

Axel

Well-known member
Auroran är bäst som espresso i mitt tycke. Koppi kör den ungefär som du säger, lite 30sek och 2.5cl och mellan 20-23g.
Jag kör den helst ännu kortare ner mot 1.5-2cl på 35s.
 

Axel

Well-known member
Precis, ja ligger på lite grövre malning och lite mer kaffe. Koppi brukar köra 21 tror jag, och jag snarare 23.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp