ventil ångkokare

godis_knugen

Well-known member
en fråga om vetilen som sitter på ångkokaren, den tycks stå ovh "pysa" mest hela tiden. varierar en del i nivå men tycks inte stoppa riktigt.

ska den vara så? om inte, hur fixa? :unsure:
 

zix

Well-known member
Pilla och rensa ur är en variant, om den har satts igen lite av kalk.
Har inte provat Dallacorte så jag vet inte hur vanligt din maskins beteende är. Kanske det ska vara så på den modellen. Eller kanske behöver du till och med en ny ventil. Men till att börja med får du nog kolla status på den.
Vet att min sån där ventil skulle må bra av att rensas, den gör tvärtom mot din - släpper inte ut det "falska trycket", utan det får man pysa ur själv.
 

MartinForsberg

Well-known member
Är det övertrycksventilen bör du byta ut den, man skall passa sig för att pilla med dem då deras funktion är en säkerhetsdetalj som det är bäst om den fungerar som den är tänkt (fick jag lärt mig av Pac - tack för det påpekandet!)

Är det däremot en vakuumventil kan du försöka att droppa lite citronsyrelösning i dess öppning och låta vara en stund (några timmar eller ett halvt dygn) och sedan droppa i vatten för att skölja rent och till sist sätta en droppe olivolja eller liknande olja som är livsmedelsgodkänd. Ibland fastnar det kalk i dem vid avkalkning eller vanlig drift och då löser citronsyran upp det, vattnet sköljer bort skräpet och oljan smörjer in det hela igen så det smiter tätt.
 

godis_knugen

Well-known member
skulle tro att det är en övertrycksventil, (sitter en krage runt med dräneringsslang ner till droppfatet), klarar man att byta den på egen hand eller är det service som gäller?
 

godis_knugen

Well-known member
jo det är en övertrycksventil, om det nu är därifrån det "pyser".

det är typ en sådan här:

r_92
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har du garanti kvar kan du lämna in maskinen. Har du inte kan du väl välja mellan att lämna in den och köpa en ny övertrycksventil och försöka montera själv.

Jag skulle inte få för mig att gå in och pilla, rengöra/öppna upp/justera en så viktig säkerhetsdetalj...

Eller ska vi starta en ny tävling, vems maskin ger störst smäll? JAg röstar på någon med en kommersiell maskin med en kokarvolym på massor med liter...:cool:
 

Ernst

Well-known member
Det är ju ingen jättegammal maskin så jag skulle tippa på att det kommit lite partiklar (kalk) emellan där det ska vara tätt. Tag tag i pinnen som sticker upp, den är fjäderbelastad, och drag upp och släpp några gånger när tanken inte är trycksatt. Då kanske den rengör sig själv lite. Annars är det också ett bra sätt att se att ventilen fungerar.

Om du gör det med kokaren trycksatt kommer det pysa väldigt mycket och det finns risk att bränna sig. Jag vet.
 

godis_knugen

Well-known member
Det är ju ingen jättegammal maskin så jag skulle tippa på att det kommit lite partiklar (kalk) emellan där det ska vara tätt. Tag tag i pinnen som sticker upp, den är fjäderbelastad, och drag upp och släpp några gånger när tanken inte är trycksatt. Då kanske den rengör sig själv lite. Annars är det också ett bra sätt att se att ventilen fungerar.

Om du gör det med kokaren trycksatt kommer det pysa väldigt mycket och det finns risk att bränna sig. Jag vet.

tack för tipset, ska testa det. :)
annars blir det ett litet besök hos kaffemaskinen.
 

zix

Well-known member
På tal om tryck och pang så skrämde en av mina mokannor mig på jobbet i förra veckan (inte en av de vanliga modellerna, mer som en variant av Bialetti Grillo).
Den sa "ha-pafffff" och sprutade ur sig en hel del ånga ur en inskruvning där det definitivt inte borde ha kommit något.
Jag ägnade då en kort stunds eftertanke åt hur det hade gått med min stora kokare därhemma om den hade "ha-paffat" på samma sätt. Aj.
Naturligtvis görs allt eventuellt pillande med KALL kokare. Så menade jag. Man lär ju känna om ventilen rör sig knackigt eller mjukt.
 

Pac

Maskindoktorn
Godisknugen, jag antar att det är dallacorten? Låt kaffemaskinen sköta det så slipper du problem med att du kanske gör fel och skadar något. Du har ju garranti så det är bättre att låta dem pilla. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp