Türk kahvesi

theseal

Kaffeterroristen
Precis hemkommen från Istanbul har jag med mig en ny kaffeupplevelse i bagaget, i dubbel bemärkelse. Turkisk Kaffe.

Fan vad gott, fruktigt, grönt och starkt som attan och med MAAAASSAAA sump vilket kräver speciell drick-teknik.

Med mig hem har jag allt som behövs för att göra turkiskt kaffe, inklusive baskunskaper, i denna tråden tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter.

Inköpt:
Panna för 2 koppar
6 skitsnygga koppar
250g färdigmalet kaffe av bra kvalitet
500g hela bönor för vidare utveckling (och test i espressonmaskinen kanske)

Läs mer på underbara wikipedia här: http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_coffee
 

Ernst

Well-known member
Jag köpte grejer och provade hos en kompis i Malmö för ett år sedan. Jag kunde inte dricka det! Men jag gjorde nog massa fel. Ska bli spännande att höra ditt resultat. Lycka till! :)

Och fler snygga foton!
 

theseal

Kaffeterroristen
captains log: stardate -314107.30883803876


Första skottet med min nyinköpta 2-kopp-panna resulterade i något som KNAPPT var drickbart. Jag rörde om för sent och lät det koka för länge/hårt vilket brände kaffet och om möjligt virvlade upp all sump.

Andra skottet, med en tesked socker i kokades på låg värme utan omrörning och vaktades noga när kaffet började öka i temp. Klippte det precis när första bubblorna kom. Denna gången smakade det mycket gott. De fruktiga, nästan gräsiga smakerna kom fram fint och balanserade mot det starka och lite beska. Socker rekommenderas till turkiskt kaffe, inte förmycket.

Värt att notera är att turkiskt kaffe är sjukt finmalet, nästan som ett puder, mycket finare än espresso. Skall bli kul att se om min Compak K6 kan leverera det, annars får jag plocka fram morteln och mortla kaffet, vilket är den ursprungliga metoden för att finfördela Turkiskt kaffe.

Ang foto så är tyvärr är min kamera och min normalzoom inne hos doktorn för i första fallet att dödförklaras och i andra fallet garantirepareras så just nu är det lite skralt med fotoprylar hemma. Bilden längst upp i tråden togs med gf's 350D och telezoomen, inte helt optimalt inne i köket.


Stay tuned for mer action i min nyinköpta panna.
 

Thomaz

Well-known member
Jojo kul det där med Turkiskt kaffe och gott om man har kunskapen.
Lycka till med handhavandet och smaken...
//Thomaz:)
 

mace

Member
Hejsan!

När jag kokar arabiskt kaffe så har jag i ett par krossade kardemummakärnor. Jag värmer upp kaffet tills det precis börjar koka, lyft från spisen, repetera 2-3 gånger.

Lycka till!!

Smaaaaaask:D

:coffee:M
 

Pulcino

Well-known member
ursäkta att jag väcker en till gammal tråd men jag hittade lite intressant info i gömmorna när jag städade.


En kille på mitt förra jobb som är grek har en fantastisk syrra som bemödade sig med att göra en "instruktion" för att göra korrekt grekiskt kaffe (samma som turkiskt). Har den som PDF men fick spara som jpg för att kunna posta här.

Grekiskt kaffe.jpg


Det började egentligen i Libyen. Drack mycket turkiskt där. Här kommer Omar med en dubbel arabisk.

dubbelarab.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp