Diskussion om svordomar (Utbryt från annan tråd)

AA

Skottjägare
OT:
Varför svära i rubriken? Ser så förbannat tråkigt ut när man plockar upp forumet och ser sånt.
Kanske bara jag som är kinkig.

/AA
 

Videoten

Well-known member
OT:
Varför svära i rubriken? Ser så förbannat tråkigt ut när man plockar upp forumet och ser sånt.
Kanske bara jag som är kinkig.

/AA

Oki.
Vet ej hur man ändrar i topic.
Är det någon religiös, jehova eller annat som tog illa upp för svordomen så får jag väl ta på mig biktkåpan och ursäkta mig.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Varför svära i rubriken? Ser så förbannat tråkigt ut...

Kanske jag som är hårdhudad, men jag reagerade inte ens på svärordet. Jag ser inte "jävla" som mer svärord än "förbannat".

Kanske om jag sitter med min lilla dotter i knät... Då undviker jag nog båda orden, men i vuxet sällskap så känns båda orden som helt "normala" i mina öron.
 

Stuggi

Member
Nu blir jag nyfiken, levererades kvarnarna med den här sprickan, eller var det något som uppstod efter X antal månaders användande? Skumt att alla har "samma spricka" som trådskaparen...



Kanske jag som är hårdhudad, men jag reagerade inte ens på svärordet. Jag ser inte "jävla" som mer svärord än "förbannat".

Kanske om jag sitter med min lilla dotter i knät... Då undviker jag nog båda orden, men i vuxet sällskap så känns båda orden som helt "normala" i mina öron.

Håller faktiskt med, själv undviker jag dylika kraftuttryck om jag inte är förbannad, men jag ids inte heller ta någon större notis över dem om jag ser dem i text eller i tal, har bättre saker att lägga energi på...
 

Videoten

Well-known member
När man råkar ut för otur först med en ny espressomaskin som måste in på service efter knappt 1vecka, sen hör man ej av serviceverkstan utan ringer 2veckor senare och det visar sig att dom råkat glömma att checka in den när den kom därav så får jag vänta nån vecka extra och sen får man på sin nya kvarn en spricka så tycker då jag det kan vara tillåtet med ett kraftuttryck, men som sagt dom som tagit illa vid sig av detta ber jag om ursäkt.

Off topic, lever sedan 8år tillbaks ihop med en väldigt kristen hustru som är uppväxt i pingstkyrkan......själv har jag under min uppväxt kallat mig för ateist, hon gillar inte heller när jag svär men ibland förstår även hon det.
 

Videoten

Well-known member
Å andra sidan är väl dessa forum till för att hjälpas åt och chit/chatta med varandra vare sig folk har särskrivning, svordomar, religiösa åsikter eller är analfabeter.
Kanske bara jag som är van att säga vad jag tycker och tänker (samt även skriva ner det på dessa forum).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ptjaa, när det behövs/känns för det så är det OK med "förstärkande ord", så länge det inte blir stötande och/eller onödigt belamrat med svärord. Blir lite kluven när det är fler trådar som har starka ord i rubriken (såg inte kopplingen tidigare, kanske för att jag inte reagerat så på oden?), kanske hade alla inte behövts?

Inte riktat som kritik till sväraren, bara en tanke, så ta inte illa upp.

Det är inte helt fel att klämma in ett kraftuttryck om det behövs, men det är fan jävligt onödigt att svära i helt onödan. :cool:

EDIT/ Sedan kan man ju censurera sig själv och få med "den förstärkande effekten" utan att behöva skriva ut allt man egentligen vill säga. Tex. som jag gjorde i den här tråden: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=1743&highlight=isomac+kvarn+plast

OK, där finns svärord, men då behövdes orden...
 

Axel

Well-known member
Oavsätt om vi är här för att hjälpas eller inte. Tycker jag fortfarande att man bör skriva så gott man kan oavsätt om man är dyslektiker eller inte. Att man blir lite irriterad och arg när sakerna inte fungerar är ju förståligt men jag måste hålla med AA och säga att onödiga svordomar tycker jag hör hemma på mindre seriösa forum.
 

Molarin

Well-known member
onödiga svordomar tycker jag hör hemma på mindre seriösa forum.


Håller jag absolut med om. Varje medlem får bedömma nödvändighetsgraden i användandet av "starka ord". Blir användandet av dessa ord så frekvent att det blir svårläst kommer inlägg dock modereras.
 

GLC

Well-known member
Kanske kan tänkas att iaf topic så byter forumet ut svordomen mot *** eller liknande. Ser lite trist och oseriöst ut när man ser sånt direkt på förstasidan. Ang:

"Å andra sidan är väl dessa forum till för att hjälpas åt och chit/chatta med varandra vare sig folk har särskrivning, svordomar, religiösa åsikter eller är analfabeter."

Folk kan vara analfabeter eller religiösa men folk HAR eller ÄR inte svordomar eller särskrivningar, nån måtta får det vara.
 

Kson

Well-known member
Jag kan inte se hur Videotens ganska öppna och ärliga inlägga hamnat i fokus för censur. Själv upplever jag istället att det är hög nivå på språkbruk och ton i forumet och att börja censurera och lägga XXXXX känns ju som ett lite märkligt tilltag. Men vi kanske vill ha pipsignaler i TV som i USA också....

Jag kan ju inte direkt se att Videoten gör annat än förmedlar en ganska ärlig känsla och då tycker jag tom att det är helt befogat men svordom. För mig ger det en uppfattning av personen och så får var en ta till sig det som positivt eller negativt.

Som ngn klok en gång sa, jag gillar inte dina åsikter men är beredd att slåss för din rätt att ha dem...

Ett av de viktigare delarna på ett fungerande forum är enligt mig i alla fall att både åsikter och ord får vara relativt fria. Inom vissa ramar förvisso men det tycker jag det verkar som Moderator har stenkoll på.
 

Videoten

Well-known member
Ja #%!% att några kraftuttryck tog sån fart på ett forum det trodde jag inte.

Jag har inlägg #2 och 5 i detta ämne bett om ursäkt ifall nån tog illa vid sig men det verkar inte räcka med det.
Nå mer kan jag inte göra.

Ni som stör er på mig behöver väl inte hjälpa mig, svara på mina frågor och funderingar eller ens bry sig om att läsa något ämne postat av Videoten, svårare än så behöver det inte vara

Själv uppskattar jag all hjälp jag kan få av dom forummedlemmar som är beredda att ge det och tänker inte lägga ner nå mer krut på att ligga och kravla på golvet för att bli så ångestfull det bara går.

Så än en gång alla som tar illa vid sig av en svordom........URSÄKTA MIG
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har inlägg #2 och 5 i detta ämne bett om ursäkt ifall nån tog illa vid sig men det verkar inte räcka med det.
Nå mer kan jag inte göra.


Jag tror inte att den här fortsatta diskussionen om svordomar eller inte egentligen handlar om dina inlägg längre (så ser inte jag det i alla fall). Jag ser det mest som en diskussion om nivån av svordomar i trådarna rent allmänt.

Så du behöver såklart inte be om ursäkt längre, det här är liksom inte ett malande om dina inlägg i evighet, det är ett malande om svoromar i allmänhet i inläggen.

Jag tycker att nivån på forumet är helt OK.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp