Gaggia Classic funkar inte

Hej, jag är ny här på RiktigtKaffe och detta är min första post.

Min Gaggia Classic har funkat som en klocka i åtta år. Under årens lopp har jag ibland skruvat bort och rengjort spridarfiltret, men inte gjort något mer. Idag tog jag för första gången loss spridarfilterhållaren och gjorde rent. Det var ingen vacker syn, jag lovar, nästan som grus där inne och både lös och fast gegga. Nu är dock allt rent och fint och ihopskruvat.

Mitt problem nu är att maskinen slutat funka. Jag fyller på vatten, slår på den och väntar i ett par minuter. När jag sen trycker på knappen för att släppa ut vattnet så brummar maskinen (pumpen? kompressorn?) som vanligt i några sekunder men sen blir den nästan helt tyst. Efter ca en halv minut kommer enstaka droppar, men inget flöde. Det går att spruta ut vatten genom ångröret. Det kan inte vara stopp i spridarfiltret eller spridarfilterhållaren - jag plockade bort dem och försökte få vattnet att flöda utan framgång.

Hjälp! :) Vad ska jag göra? Hur kan det komma sig att maskinen funkade innan jag rengjorde den men inte efter? Har mitt pillande pajat något? Eller är det något inne i masinen som är paj? Är den kanske helt igenkalkad? Vart kan jag vänta mig för service?

Stort tack för tips,
/Henrik
 

lupoo

Well-known member
Hej och välkommen till forumet.

. Det kan inte vara stopp i spridarfiltret eller spridarfilterhållaren - jag plockade bort dem och försökte få vattnet att flöda utan framgång.
Låter absolut som om det har blivit stopp någonstans.
Hur gjorde Du rent under spridarfiltrer? Borstade och gned? Kan mycket väl hända att någon koagel eller annan smuts har satts sig i vägen. Försök att pilla med nått smalt. Kan inte Gaggia, men det finns säkert någon här som har något bra tips.

Avkalkning är ju annars en underhållsåtgärd som vi firar här inne tillsammmans med en stor avkalkningsfest vid varje övergång sommar/vintertid under avkalknignsceremonimästare wesafts ledning.
 

Ernst

Well-known member
Jag hade en Classic som inte varit avkalkad på fyra år och den var inte vacker på insidan. Så om du är lite tekniskt lagd så vill jag rekommendera att du tar isär hela maskinen och gör rent den ordentligt. Det är värt besväret. Du kommer inte att få bort kalket genom vanlig avkalkning.

Det tog mig en timma att ta isär allt och max två timmar att sätta ihop det. Rengörningen tar så lång tid man vill ;). Om du gör detta kommer du att behöva köpa lite nya packningar men det kostar inte många kronor hos Kaffemaskinen.

Jag tänkte försöka skrämma dig med bilder på min igenkalkade kokare men jag hittar dem inte...
 

Ernst

Well-known member
Här var den!

attachment.php


Och då har jag ändå skrapat loss det som satt löst...
 
OK, tack för tips och bilder. Ikväll ska jag skruva isär den så mycket det bara går. Vi får se om den någonsin kommer att fungera igen.... :)
 
Det går inte så bra för mig.

Jag lyckades ta isär maskinen och fick ut den centrala tunga grejen (vet inte vad den heter, jag kallar den för "vital del") men lyckades inte skriva isär den. Skruvarna satt får hårt helt enkelt. Se mina bifogade bilder. På lördag åker mskinen på service; jag måste ju kunna dricka kaffe ;-)
 

Stuggi

Member
Ser tyvärr inte bilderna, men för att lossa på skruvar kan det vara en bra ide att försiktigt värma dem med en bunsen- eller acetylenlåga
 
Jag vet inte varför bilderna försvann. Admin, hur gör man för att lägga bilder till en post? Jag fick bifoga bildfiler och sen klippa in img-urlen i "Infoga bild"-popupen i svaret... Verkar konstigt.

@Stuggi: Kan vara värt att testa. Idag är det lördag och jag kom inte iväg till reparatören innan de stängde så nu har jag två dygn på mig att testa. Återkommer.
 

lupoo

Well-known member
Jag vet inte varför bilderna försvann. Admin, hur gör man för att lägga bilder till en post? Jag fick bifoga bildfiler och sen klippa in img-urlen i "Infoga bild"-popupen i svaret... Verkar konstigt.

Hej "henrikhenrik"! Tittade lite på dina "Bilder". Har Du laddat upp bilderna först? img taggen ser lite mysko ut.

Ladda förts upp bilderna i ditt album (såg att Du har skapat ett album här på forumet).
När Du sedan skall infoga en bild så kopierar Du bara bildadressen som finns i en ruta under bilden i albumet och klistrar in det i "Infoga bild"-popupen.

Hoppas att detta hjälper Dig.

mvh//lupoo medarbetare RiktigtKaffe.se
 

raketmannen

New member
Henrikhenrik!

Jag har haft exakt samma problem som du under helgen med kaffeabstinens som följd. Jag avkalkade för några dagar sedan men efter tre kaffekoppar så kom problemen med uteblivet vatten. För min del låg lösningen i att jag pillade med en väldigt tunn insexnyckel (eller motsvarande) i centrumhålet (alltså där vattnet kommer ut). Först måste man dock ta bort spridarfiltret, spridarhållaren (som sitter fast med två insexskruvar) och sen centrumskruven (12:ans hylsa) som är monterad med tillhörande fjäder. Efter det har man fri lejd ända upp. Insexnyckel försvann ändå upp i pumphuset men där satt en rackars propp som hindrade vattnet men nu rinner det igen.
Nu blir det kaffe!
 
@lupoo: Okej, jag ska testa det i denna post. :)

@raketmannen: Ja, jag läste på ngt amerikansk kaffeforum om detta, men min maskin ser inte ut så. Det finns bara ett pyttlitet hål efter att jag tagit bort spridarhållaren; jag antar att vattnet kommer ut där. Är det i det hålet jag ska skruva bort centrumskruven? Hålet är ca 3 mm brett... Kolla bild här:
picture.php
 

Ernst

Well-known member
Centrumskruven finns inte på Classicen. Bara på Coffe och Espresso. På Classicen sköts den funktionen av trevägsventilen (solenoiden) om jag inte minns fel.
 
Okej Ernst, då fattar jag. Om jag inte kan öppna maskinen underifrån återstår väl bara att göra det från ovansidan och det har jag redan försökt (misslyckades pga stenhårda skruvar). Det återstår ingen annan möjlighet än att lämna in den. Tack för hjälp :)
 
Topp