Alternativ till De Sica efterlyses

Kson

Well-known member
Hej alla,

Pg av att samarbetet med J&N o KM upphör så saknar jag min favoritblandning De Sica. Jag vet att många kanske inte tycker det är den mest spännande men den har träffat mig och min smak mitt i prick. Har därför nu akut behov av tips om lämplig ersättare med liknande smakkaraktär som De Sica. Please
 

Kson

Well-known member
Härligt, snabb omtanke om en människa i nöd...det verkar kunna vara ngt. Vet du om det finns i ngn kvarn på lämplig ort(Göteborg i mitt fall) så man kunde gå och testa?
 

Faktor

Well-known member
Vi har ersatt J&N med espressoblandningar samt några singlar från Schweiziska Kaffee Rast, har du provat några av dem? Rast Barista Espresso är en 100% Arabica-blandning som är mörkt rostad och därför rätt kraftig. Max Havelaar Espresso är också god tycker jag. Ett litet tips.
 

Kson

Well-known member
Nej, har inte testat av dessa ännu. Det jag gillade med DS var att den var ganska snäll men ändå¨distinkt i smakerna med en behaglig syra och nötighet som inte är alldeles vanlig. Hur tycker du Rast Barista eller Havelaar är utifrån detta?

Jag ska givetvis testa på bönorna själv men tar gärna emot lite förhandstips :)
 

Faktor

Well-known member
Nej, har inte testat av dessa ännu. Det jag gillade med DS var att den var ganska snäll men ändå¨distinkt i smakerna med en behaglig syra och nötighet som inte är alldeles vanlig. Hur tycker du Rast Barista eller Havelaar är utifrån detta?

Jag ska givetvis testa på bönorna själv men tar gärna emot lite förhandstips :)

Barista var det drygt två veckor sen jag provade nu så jag minns inte till 100%, men den funkade bra både som espresso och cappu tyckte jag.

Havelaar däremot provade jag på idag. Den är förhållandevis kraftfull för att vara en 100% Arabica, och har även lite fruktiga toner samtidigt som den har en viss chokladighet, det är vad jag fick fram idag i alla fall.

Ett annat tips, som då är lite mildare, är Skybury singelbönan från Australien. Den var otroligt rund och mjuk med chokladiga, nötiga toner men inte så kraftfull. Den kör jag hemma just nu :)
 

wesaft

Well-known member
Har du testat en klasiker i Mauro deLuxe?
Lite nötighet, choklad, lättjobbad, något som alla kan gilla.
Det var så länge sen jag drack någon av dessa, men det var min första tanke.
Prova flera olika nya, du kanske hittar en ny favorit eller nya smaker.
 

Faktor

Well-known member
Spännande,tips, bugar mig av tacksamhet!Blir riktigt nyfiken men vet du var jag kan hitta Skybury.

Det skall finnas i samtliga butiker i 250 grams påse, men den senaste (första) sändningen vi fick gick åt snabbt. Jag vet att det finns i vår butik på Ringvägen, men det är ju lite fel stad :) Hursom helst är nästa beställning på gång vad jag förstått.

Som wesaft säger, är även Mauro Deluxe ett hett tips som är lik De Sica i smakprofilen. :coffee:
 

Kson

Well-known member
Wesaft-jo jag har testat Deluxen och gillar den. Håller med om att den liknar DeSican men för min gom lämpar sig De Sican. Kan intge säga varför mer än dess lenhet och milda nötighet som jag inte riktigt hittar på samma sätt i Deluxen.

Skyburyn låter spännande så jag får dyka in på KM och plocka upp en påse.

Vad det känns sorgligt och spännande på samma gång:(
 

Tobiemme

Well-known member
Kson: kolla in Åre Rock också! den innehåller ingen robusta, men är ganska kraftfull samtidigt som den har en massa andra spännande smaker.
Skyburyn testade jag idag och det var en riktig besvikelse. Överrostad, med tydlig ton av aska – trots fint böninnehåll. Inte ens med mjölk försvann asksmaken. :(
men den kanske funkar bättre hos dig, så man vet aldrig! :)
 

Kson

Well-known member
Rock on-will do. Tack för info kring Skybury. Lite delade meningar kring den tydligen. Det blir lite kostsamt att testa runt så alla som ger input till det hela uppskattas varmt så får jag våndas kring valen. Synd att Rast blandn bara finns på kilopåsar. Är lite mkt att bunkra upp sig på när man testar sig fram. Det gillade jag med J&N som hade tom 250 påsar.

Tobiemme, har du testat Arabusta förresten? Molarin tipsade och funderar på att ta hem en påse.
 

Kson

Well-known member
schysst ! Passalacquan har jag länge tänkt testa men har inte blivit av. Andra bönor kom emellan men den måste givetvis också matchas mot De Sican. Var hittar du den i Gbg, är det Bar Centro ? Finns mindre än 1 kg?
 

Kson

Well-known member
Detta var var ju intressant. Ringde till dem och kollade och enligt dem så finns Barista Espresso och Havelaar Espresso bara på 1 kg. Däremot fanns Skybury och några andra single e på mindre förpackning.

Nu börjar jag iof undra om de behandlar sina kunder lite olika gällande delning. Jag har inte varit ngn stamkund men har på senare tid börjat köpa mer och mer kaffe på KM eftersrom de enligt mig har ett kanonsortiment men dela 1 kg påsar har jag inte fått göra.

Men nu är jag somsagt inte stamkund så någon skillnad ska det kanske vara....

Någon , kanske Cheffalo, kan klarlägga hur det ligger till?
 

Buffeln

Well-known member
Ajdå... :blush: Då kanske jag också har delat min sista påse efter detta inlägget. :unsure: Men det beror ju självklart också på vilken sort man köper. Är det ett kaffe med hög omsättning så har de troligtvis inga problem att bli av med andra halvan.
 

Kson

Well-known member
Oops, Vi får hoppas att de fortsätter dela åt dig. det är säkert inga problem. Tycker att det är en service som inte borde vara så personrelaterad. De kunde göra precis som du säger på sorter som har hög oms. Varför inte ta ngr kr extra för ompackningen, skulle inte göra ngt. Det jag har svårt är att omsätta ett kilo eftersom jag tycker det blir väl mycket för mig.

Ja ja, vi får se vad somhänder, kanske Kaffemaskinen kan bidra med sina egna synpunkter också, vad vet jag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,470
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp