om kaffe odling/produktion och speciality coffee niche

blomkål

Active member
Mycket intressant läsning och en extremt svår och komplicerad fråga måste jag onekligen säga. Min egen magkänsla säger mig trots detta att specialkaffekulturen står för något bra inom hållbar utvecklingsfrågan, vad gäller kaffe och andra kolonialvaror. Nämligen det att den förskjuter intrycket av var värdet i dessa produkter skapas från förädlingsledet tillbaka till odlingsledet. För mig är detta troligtvis den enda vägen mot att ge odlarna den status de förtjänar och långsiktigt hållbara incitatament för att ge arbetare rimliga löner och en ekologiskt hållbar odling. Detta verkar för mig mer hållbart och ärligt än att ge allmosor via exempelvis rättvisemärkt även om de utan tvekan spelar en stor roll i att uppmärksamma frågan i sig.

Problemet tycks vara för medelkvalitetsproducenten som inte har tillgång till de bästa markerna högt uppe ovan havet. Detta innebär en uppdelning av marknaden i två segment, ett specialkaffesegment och ett skitkaffesegment, någonting därimellan lönar sig inte. Jag skulle vilja tro, eller i alla fall hoppas, att specialkaffets strävan om kvalitet och transparens långsiktigt kan leda till en ökad kvalitetsmedvetenhet även hos medelkonsumenten, vilket borde kunna leda till ekonomiska incitament även för de utan de allra bästa jordarna att ta fram bättre kaffe och få mer betalt för detta.

Men som sagt, detta är svårt och kanske är det endast en naiv förhoppning....
 

minicmars

Well-known member
Min egen magkänsla säger mig trots detta att specialkaffekulturen står för något bra inom hållbar utvecklingsfrågan, vad gäller kaffe och andra kolonialvaror.

men grejen är precis att den är inte våra "magkänsla" vad kan svara på detta problem..directtrade t.ex låter absolut bra (och hjälper till producenterna) men man måste tar upp problemet som en historisk problem...
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
En svår fråga eftersom den innefattar så otroligt många problem. Men jag tror att specialkaffe i längden kommer att skapa en bättre situation för kaffeodlare. Inte bara för att kvalitén uppmärksammas utan också att odlarna lyfts fram. Detta borde i sin tur leda till att vi konsumenter ställer oss frågan vem som egentligen har odlat bönorna och hur deras förhållanden ser ut.

Men som sagt, det är en lång väg dit. Kanske är det faktiskt så att det odlas för mycket kaffe i världen. Med dagens överskott på marknaden kan ju köparna i princip bestämma priset helt själva.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp