Skydd under maskinen.

Maestro Andreas

Well-known member
Jag undrar om det är någon som har ett bra tips på vad man kan sätta under fötterna på maskinen så det inte blir svarta märken i bänkskivorna. Har precis bytt ut mina gamla bänkskivor mot nya ekskivor. Just nu så har jag klippt sönder en lampförpackning från ikea funkar ju mot märken men, när man drar åt pf så glider maskinen lätt med vilket inte är roligt. Det måste hålla maskinen på plats och inte synas så mycket. Funderar på om sådana klossar man har under en flygel skulle funka. ( Kom på det i skrivandets stund) Tar tacksamt emot förslag.
 

MartinForsberg

Well-known member
Silikonfötter brukar funka bra, de lämnar inga fläckar efter sig om det är bra kvalitet på dem, men de kan vara svåra att hitta i de storlekar man vill ha. Kjell & Company har en storlek som jag använt emellanåt: http://www.kjell.com/?item=98157&path=3340000,5560000

Annars kan man köpa klart silikon och fylla under foten och forma som man vill ha det, genom att ställa fötterna på antingen en oljad stålplatta eller en oljad silikonbakduk kan du forma undersidan på foten själv, sedan går det alltid att skära till kanterna med ett vasst rakblad i efterhand. Om du vill pilla mer så kan du skära av en bit av silikonbakduken och forma den runt foten så du får en form att fylla med silikon där du sedan pressar ner foten, men lite pilligare blir det även om det kan bli mycket snyggare! Skölj silikonfötterna i varmt vatten och lite Yes diskmedel efteråt så blir du av med oljan och annat!
 

Kson

Well-known member
Nu känner jag att jag bara måste skicka in ett inlägg om hur otroligt imponerad jag är av dina kunskaper Martin. Du är en tillgång för väldigt många och har så fantastisk bra inlägg. Tack för alla dina gamla och framtida inlägg. EN riktigt klippa verkar du vara och fattar inte hur du kan ha sån koll på alla olika detaljer.

RESPEKT
 

Nollan

Active member
Jag skulle nog rekomendera ett helt plastskydd som också hindrar ev. vattenspill att bli stående under maskinen eller runt fötterna. De ger inga trevliga märken på en bänkskiva av ek de där vattensamlingarna :(
 

Buffeln

Well-known member
Ikea har en tunn transparent gummimatta som de säljer på rulle vid köksavdelningen. Den har jag kört med tidigare. Den dämpar ljudet, halkskyddar och skyddar mot spill.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp