Aeropress och oljor, eller är det bara nojja

Videoten

Well-known member
Låg igår kväll och funderade (som vanligt).
Som jag förstått det hela så i ett vanligt kaffefilter så försvinner lätt kaffets aromatiska oljor, därav vill många använda sig av "guldfilter", har jag rätt???????

Aeropress lovordar många, dels för att kaffet ej kommer i kontakt med annat än luften, samt att man får ett otroligt gott kaffe.....???????, rätt?????

Borde inte då filtret i en aeropress ta bort alla dessa oljor och således även en del av smaken????
 

lupoo

Well-known member
Visst Du tänker rätt! Andra har även tänkt på detta och det har framlagts tankar om att klippa till en bit av ett guldfilter så att det passar i aeropressen (tror bestämt att det var skottjägare AA som tänkte så, men är inte helt säker...).

Men trots denna tanke så gör aeropressen gott kaffe och kan verkligen ta vara och ta fram de smaker som finns i bönorna.
 

andersno

Well-known member
Googla på aeropress och gold filter det kryllar av folk som har testat med både ett och två guldfilter (här tex) Jag har dock svårt att hitta någon konsensus...
 

Hopdemon

Active member
Det finns väldigt många olika kvaliteter på filtrerpapper och att de absorberar olika mycket godis är lätt att tänka sig.

Dåliga filterpapper släpper också ifrån sig smak och otäckheter. Före varje kaffebryggning i kann-bryggaren på jobbet så brygger jag en kanna genom endast filtret för att skölja bort vedsmaken ur det bruna kaffefiltret.

Filtren som följer med aeropressen verkar vara av god kvalitet.
 

zix

Well-known member
Filtren som följer med är kanon.
Om man gillar "skummet" (blomningen) och de flyktiga oljorna i sitt kaffe så är det nog inte så dumt att prova med guldfilter. Trots att jag tycker så, så har jag inte orkat jaga upp nåt guldfilter än. Kanske nästa år, vi får se.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp