Val av maskin.

TTobbe

Well-known member
Hej!
Äger en c3 italia men börjar känna att den inte räcker till med ett ökat kaffeintresse. Har tittat på några maskiner 1,Gaggia Clasic 2,Rancilio Silva öppen för förslag på bra maskiner för hemmabruk.
TTobbe
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Rancilio Silva i kombination med en Rocky kvarn = bra nybörjar/standard paket.
Kvarnen är viktig, utan kvarn är det jättesvårt att få till något bra.
 

Tobiemme

Well-known member
välkommen till forumet!
KG:s tips är bra. viktigt att inte spara på kvarnen – det ångrar man förr eller senare.
annars är blocket eller maskintipstråden här bra ställen att börja bevaka.
ifall du känner att espresso är din grej, då bör du börja med att kolla in maskiner E61-bryggruppen.
 

PekkaB

Well-known member
Hade också en c3 förut men den dog och jag skaffade mig en Rancilio i början på sommaren. Nåt helt annat än c3an! I synnerhet på ångsidan, men också på bryggaren.
Dock, med risk för att svära i kyrkan med negativa synpunkter på Mme Silvia: Lite ojämnt resultat; ibland chokar den när jag kör kvarnen på 3an och ibland måste jag tampa som en tok på 1an för att få rimliga tider. Vet inte om det hänger ihop med säsongen (mer mot 3an och lätttamp på senare tid), kvarnen (Är ju ingen proffskvarn jag har...) eller om jag möjligen inte gjort ren bryggaren tillräckligt? Flödar i allafall bra när jag flushar utan gruppen på plats. För det kan väl inte vara så att den tröttnat i pumpen på ett 1/2-år? Hmmm. Dessa funderingar kanske jag borde dryfta på annat håll på forumet? Finns säkert nån bra tråd nånstans......
Välkommen hit i alla fall TTobbe!
/PekkaB
 

PekkaB

Well-known member
Behöver man inte normalt köra finare när det är sommar och grövre torr vintertid? (jaja det är inte vinter nu, men det är väl lägre rel fuktighet?)
Samma bönor (Muzetti fairtrade), men osäker på färskheten...
(jaja#2 totalt off topic:) )
/P
 

TTobbe

Well-known member
Tack för stort intresse ska kanske börja med en kvarn i julklapp till mig själv. Ska kolla runt på forumet.
 

TTobbe

Well-known member
:lol: Är nu mera icke kvarnlös köpte idag en handjagare av märke KTM från 50-talet i bra skick med fin patina dock är den lite skitig. Den nya eran börjar nu:D
 

lupoo

Well-known member
Rengöring: Ser ut att vara vanligt grupprengöringsmedel för espressomaskiner som används i länken. Jag har provat och det funkar bra men Du måste var nog med att få alla delar riktigt torra efteråt, annars blir det rost.

BTW så ser det ut som om det är en KYM kvarn Du har fått tag på, har ett gäng sådana. Bara att gratulera till en stabil tysk kvarn. KTM gör väl motorcyklar om jag kommer ihåg rätt ;)
 

TTobbe

Well-known member
Tomten har redan levererat två julklappar en handjagare plus ett stycke begagnad m-203. Så här ska malas kaffe:D
 

Englund

Well-known member
Vad gäller din ursprungliga fråga så är nya "Espresso"-serien från Gaggia ett mycket prisvärt alternativ...med 3 dl kokare!

...fast du verkar ganska nöjd med C3:an för tillfället? ;)
 

TTobbe

Well-known member
Tror nog att jag kommer att satsa lite högre beträffande maskin och har tittat lite mot någon begagnad med e61 eller liknande är öppen för förslag.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp