vibrationspump vs rotationspump

kaffe med slice

Well-known member
Jag har förstått att vibrationspump är en billigare lösning, att den är mindre, den låter mer och inte ger lika jämt tryck som en rotationspump.

Men är det här med trycket rätt?

Min maskin med vibrationspump ligger stabilt på 9 bar när väl trycket har arbetat sig till 9 bar (och det har den gjort när det man brukar kalla preinfusion för E61 är klar)

Hur kan en rotationspump ge 9 bar på direkten? PF måste ju fyllas med vatten och innan det är gjort kan väl inte trycket vara 9 bar?

Finns det fler skillnader o fördelar respektive nakdelar mellan de två olika pumptyperna?

//Matte
 

theseal

Kaffeterroristen
hmm, bra fråga. Trycket i PF och i viss mån även mätaren byggs upp av mottrycket i PF och pumpen. Jag tror det är så enkelt att den tiden vi noterar som det tar för vibrationspumpen att bygga upp tryck beror på att pumptypen är dålig på att leverera volym snabbt och dessutom bygger upp trycket långsammare när den får mottryck från den blöta pucken i PF.

rotopumpen kan leverera större mängder vatten och "mättnaden" av pucken går betydligt fortare. (har mer problem med channeling med roto än med vibrationspump)

Nu gissar jag vilt här...
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
När du mäter trycket direkt i PF så tar det en liten stund att bygga upp trycket även på rotorpumpsmaskiner.

Rotorpump = kärlek :D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Rotopump "ska" ge jämnare extraktioner. Men jag har inte testat/utforskat om det är så. Jag vet att jag föredrar rotovarianten framför vibratorn, mer rotopumpar till folket!
 

kaffe med slice

Well-known member
Äntligen lite fart i den här tråden :)


Jag gillar "Mer rotopump åt folket!", "ingen espressomaskin om det inte är rotopump" etc särskilt med tanke på att ingen verkar veta riktigt varför mer än att det är ballt...... Helt ok, jag köper stuket rakt av för man är ju inte mer än kille som snöar in på allt o inget i tid o otid. Det är liksom vår rätt att få göra det, men det är en annan historia som inte hör hemma i den här tråden :) Så åter till ämnet.

Kan det ha att göra med kapaciteten, alltså den klarar att brygga fler koppar under längre tid, café anpassad helt enkelt. Men det är ingen skillnad i kvalitutta på shoten så för hemmabruk går det lika bra med en vibrationspump. Kan det va så?

Rotopump "ska" ge jämnare extraktioner. Men jag har inte testat/utforskat om det är så. Jag vet att jag föredrar rotovarianten framför vibratorn, mer rotopumpar till folket!

Jämnare hur då? Menar du som "theSeal" beskriver angående kortare preinfusion eller jämnare under extraktionen. Som jag skrev i första inlägget så ligger min vibrapump med 9bar hela tiden när den väl jobbat sig upp till 9 bar.

hmm, bra fråga. Trycket i PF och i viss mån även mätaren byggs upp av mottrycket i PF och pumpen. Jag tror det är så enkelt att den tiden vi noterar som det tar för vibrationspumpen att bygga upp tryck beror på att pumptypen är dålig på att leverera volym snabbt och dessutom bygger upp trycket långsammare när den får mottryck från den blöta pucken i PF.

rotopumpen kan leverera större mängder vatten och "mättnaden" av pucken går betydligt fortare. (har mer problem med channeling med roto än med vibrationspump)

Nu gissar jag vilt här...

Beroende på hur mycket kaffe man har i Pf så tar det ca 5-8 sek. "Inbyggd " preinfusion. Om det är så som du beskriver "theseal", så skulle det innebära att preinfusion för rotopump är kortare än för vibrapump. Kortare preinfusion borde ge ett annat resultat på shoten. Så om det är så, är det här ett konkret argument till varför man skulle vilja ha rotopump istället, eftersom man då har möjligheten till kortare preinfusion men man kan också köra en längre preinfusion (antar jag) om man vill. Alltså en möjlighet som inte finns på vibrationspump.

Då har vi 2 konkreta exempel på varför man skulle vilja ha rotopump:
- tystare
- kortare preinfusion

Har vi mer konktreta exempel till varför jag skall pröjsa 5 papp extra för en maskin med rotopump?

//Matte
 

Stadler

Well-known member
1.Har man en rotopump i en e61-HX maskin tror jag att termosifonen kommer att vara trycksatt med vattenledningstrycket (kanske 3-4 bar vid fast vattenanslutning) i tomgångsläge. Detta gör att vattnet i thermosifonen inte kommer att börja koka (på grund av att vattenledningstrycket oftast är betydligt högre än kokartrycket). Om vattnet i thermosifonen börjar att koka kan ett resultat av det bli att thermosifonen inte fungerar som tänkt vilket i sin tur kan leda till felaktig tomgångstemperatur på brygghuvudet.

2.En rotopump medför även att man kan göra sin cooling flush i mellanläget utan att pumpen går igång. Detta för att vattenledningstrycket gör att vatten trycks igenom rotopumpen (utan att pumpen är igång) och vidare ut i brygghuvudet. Denna fördel kan väl mer beskrivas som elegant än nödvändig.

3.Man kan även göra en preinfusion med vattenledningstrycket (spak i mellanläge, ej pump igång) om man tycker det är roligt att laborera med det.

4. Påfyllning av kokaren bör kunna ske utan att pumpen är igång, t.ex. om du tappar ut tevatten eller skummar jätte mycket mjölk.

Har du rotopump utan fast vattenanslutning fungerar inte ovanstående finesser. Egentligen är det kanske så att rotopump gör att du kan ha fast vatten anslutning som i sin tur genererar ovanstående features. Vad jag vet kan man inte ha fast vattenanslutning till en vibrationspump utan att ha en tank i mellan, eller? Sedan är ju en fast vattenanslutning superbekvämt.

Jag hade utan tvekan köpt rotopump med fast anslutning med ovanstående fördelar plus den tysta gången. Rotopump med tank ser jag som att enda fördelen är tyst gång.

/Stadler
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp