vilken maskin?

godis_knugen

Well-known member
vilken ska jag välja( om man bortser från prisskillnaden)?

domobar super (hx varianten) eller en dalla corte mini?

domobar har ju en enorm kokare men det är ändå en hx maskin.
dalla corten sägs vara en grym maskin. hade iof spetsat in mig på en e61 men om maskinen är riktigt grym så kanske man kan stå ut ändå!

hjälp mig välja :unsure:
 

godis_knugen

Well-known member
jo det lutar mot en dalla corte, den är ju inte direkt ful, riktigt snygg tom, men det är ju ingen e61.

sen kan jag iof tycka det är synd att den inte har pid reglering, framtida projekt kanske :)
 

godis_knugen

Well-known member
jo, när det gäller duetto vs. mini så vinner duetton med flera mil.

men nu var det frågan om domobar super (eller annan hx maskin i samma prisklass) vs dalla corte mini.
 

Pac

Maskindoktorn
La Scala Butterfly är en ruskigt prisvärd HX och samtidigt väldigt grann att se på.

Det enda som styr temperaturstabiliteten är värmebalansen i maskinen. Det har inte ett smack att göra med om det är en dubbelbryggare eller HX som skapar den.

Det där med dubbelbryggare kontra HX har vi snackat om så många gånger att dubbelbryggarmaffian borde börja bli trötta på att köra huvudet i teknikväggen. :D

Köp en bra HX och handla kaffe för mellanskillnaden. :)
 

Ante

Well-known member
jo det lutar mot en dalla corte, den är ju inte direkt ful, riktigt snygg tom, men det är ju ingen e61.

sen kan jag iof tycka det är synd att den inte har pid reglering, framtida projekt kanske :)

Saxat från kaffemaskinens info om Dallacorte mini

"...Bryggtemperaturen regleras enkelt och precist med en termostat på framsidan av maskinen..."
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Saxat från kaffemaskinens info om Dallacorte mini

"...Bryggtemperaturen regleras enkelt och precist med en termostat på framsidan av maskinen..."

Termostat, ja.
PID, nej.

Pac, det finns ingen teknikvägg att köra väggen i, däremot finns en massa flushande man kan ta en dush i (fast det beror ju på vilken maskin man har). ;):D
 

Pac

Maskindoktorn
KG, pang, rätt in i väggen. IGEN! ;):D

Flush har diskuterats många gånger tidigare. En dubbelbryggare har samma problem som en HX på grund av att de bygger på samma principer. En dubbelbryggare måste flushas för att nå stabiltetspunkten den med. Hur mycket maskinerna behöver flushas beror enbart på hur de konstruerats att hantera värmebalansen. Det har inte med om de är HX eller dubbelbryggare att göra. För värmebalansens skull är det betydligt viktigare hur brygghuvudet kopplas till värmekällan.

Jag vet att det inte är roligt att läsa orden här ovan. Speciellt med tanke på den massiva reklamen som dubbelbryggare får på diverse forum ivrigt påhejade av några tillverkare som funnit en kul nisch. Men det är inte reklamen som avgör hur temperaturstabil en maskin är, det är de fysikaliska principerna och hur konstruktionsteamet lyckats följa dem.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Pac, Flush, rätt in i duschen. IGEN! ;):D

Flush har diskuterats många gånger tidigare. En dubbelbryggare har samma problem som en HX...

En dubbelbryggare har inga problem med flushandet, såsom en HX har. ;)

Hur mycket maskinerna behöver flushas beror enbart på hur de konstruerats att hantera värmebalansen. Det har inte med om de är HX eller dubbelbryggare att göra.

Det är ju här den enorma skillnaden är. En HX behöver man stå och duscha i 5-10 sekunder (räcker det?), det ska bedömas vattendanser och grejer och sedan har man ett hål på X antal sekunder att pricka in om man vill ha X i bryggtemperatur.:nowink:

En dubbelbryggare behöver en kort flush på ett par sekunder, sedan är det bara att köra.;)

Vad gör man med en HX om man vill ha högre respektive lägre bryggtemperatur? Man väntar i X antal sekunder mer eller mindre efter duschen, eller duschar man kortare? Vad gör man efter den femte espresson, eller efter en halvtimme med apparaten i viloläge, en timme i viloläge, ger en annan duschtid?:nowink:

Med en dubbelkokare ställer man in den temp man vill ha. Enkelt, och rätt temperatur.

Jag måste erkänna att jag aldrig fick till det med min HX (förmodligen), eftersom kaffet blev så mycket bättre med en dubbelkokare.:blush:

:coffee:
 

godis_knugen

Well-known member
en fråga,
jag hade loss spridarfiltret från min "nya" dalla corte. det ser helt intryckt ut , speciellt om man jämför med extrafiltret (i profil ser det ut som en symbal). hur blir det så? eller ska det vara så?
 

Pac

Maskindoktorn
Grattis till din nya maskin knugen! :)

Gå tillbaks till affären och snacka med dem. De vet hur filtret skall se ut. Det kan vara en transportskada,

En dubbelbryggare har inga problem med flushandet, såsom en HX har. ;)

Det är ju här den enorma skillnaden är. En HX behöver man stå och duscha i 5-10 sekunder (räcker det?), det ska bedömas vattendanser och grejer och sedan har man ett hål på X antal sekunder att pricka in om man vill ha X i bryggtemperatur.:nowink:

En dubbelbryggare behöver en kort flush på ett par sekunder, sedan är det bara att köra.;)
@KG det du beskriver handlar inte om dubbelkokare kontra HX. Det handlar om att kunna ställa in sin maskin. Inga av mina HX'ar beter sig så som du beskriver efter justering. Vad det gäller bryggtemp upp eller ner så är HXen extremt flexibel om man ställt den rätt och har "rätta knycken". Men det var väl det du menade.;)
 

hahaha

Well-known member
@KG det du beskriver handlar inte om dubbelkokare kontra HX. Det handlar om att kunna ställa in sin maskin. Inga av mina HX'ar beter sig så som du beskriver efter justering.

Kan du inte utveckla dig lite, Pac, när det gäller möjliga justeringar på en HX? (i en annan tråd kanske, ursäkta OT :))

Jag har dragit ner kokartrycket en aning genom att skruva på pressostaten, och minskat flushtiden så mycket jag kunnat utan att få för dålig fart på ångan. Visst får jag flusha, men det är en baggis.
Är det något mer man kan göra, förutom att labba med gicleur/restrictor som kanske är lite väl meckigt för en noob? :blush:
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp