Vad har ni för malningsgrad på espressokaffet?

Mary

Active member
Hjälp, jag köpte J&Ns Espresso Originale igår på NK och det skulle jag inte ha gjort.. Jag frågade expediten vilken manlningsgrad hon skulle köra på och hon sa att de alltid kör runt 11. Jag sa att jag inte ville ha för grovmalet för att det då bara blir pannkaka med min Rancilio Silvia, hon sänkte väl en halv grad och malde ett halvt kilo. Jag tänkte väl att det var lite väl högt, för hemma har jag påsar där det står 5,5 på och det kaffet blir det grym espresso på. Dock är jag ju lite nybörjare på det här och tänkte att hon vet vad hon pysslar med och att det kan ha med bönorna att göra också..

När jag kom hem och kikade i påsen (dum man är, det ska man ju göra i affären) såg jag att det var ganska grovt malet, inte alls det där finkorniga som jag var ute efter. Och mycket riktigt, har aldrig sett på maken vilken underextraktion! Hur hårt jag än tampar såklart. Är så missnöjd, jag ska ringa och klaga, hoppas jag får en ny påse.. :(
 

Kson

Well-known member
Lider med dig. Klart att du ska klaga, bara det faktum att de "alltid kör på 11" Så se till att du får en ny påse riktigt finmalet för espresson.
 

Nickeh

Well-known member
Butiksmalet är ett jäkla gissel, hade turen att jobba på verner och verner när jag köpte butiksmalet så jag stog bakom spakarna själv men när jag slutade där vart det att skaffa kvarn ganska direkt.
Räcker med en dualit som ligger kring 1000 kr för att få ut så sjukt mycket mer av din espresso maskin.

Om man inte vill köpa kvarn av olika anledningar så kan man ju alltid be expediten mala några gram som man får kolla på, man får ganska bra uppfattning om man tar en nypa malet kaffe och gnuggar det mellan fingrarna med lite träning borde man kunna få ganska bra humm och slippa de grova felen som du verkar råkat ut för här.
 

Marv

Well-known member
Titt som tätt kommer det riktigt fina kvarnar till salu begagnat. Ta 5 kg felmalet kaffe så har du samma kostnad som en begagnad demoka. Till detta kommer att du får det färskmalet vilket är A och O...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Be dem mala tre, fyra olika malningsgrader. Skriv malningsgraden på påsarna och åk hem och prova. Inte rätt än? Fortsätt med fler grader åt det håll det behövs justering, skriv ner malningsgraden, åk hem...

Men det är mycket enklare med en kvarn. :)
Butiksmalet fungerar inte så bra till espresso.
 

Mary

Active member
Tack för era tips! Är tack och lov grymt nöjd med Englunds malning från Kaffekompagniet. Skulle gärna ha en kvarn men hur får man plats med det i sitt lilla kök? Veva är väl inget alternativ för mig tyvärr, även om de kvarnarna är urcharmiga! Är ju en riktig matlagningsnörd också och har en massa köksutrustning att få plats med. Tänk om det vore så enkelt att man kunde leva bara på kaffe? *hehe*:coffee:
 
Topp