Isomac Millennium - Problem med vattennivån

Rataskanken

New member
Isomac Millenium - Problem med vattennivån

Hej på er,

Min två år gamla Isomac Millenium har fungerat alldeles utmärkt tills för ett par veckor sedan, då den plötsligt fick för sig att starta pumpen när maskinen slogs på (en kort pumpning är normalt) och fortsatte att pumpa ett bra tag tills trycket i ångkretsen började stiga, utan att vattnet hade börjat värmas. Pumpen fyller med andra ord tryckkärlet helt, vilket kan bekräftas genom att det kommer vatten ut ångmunstycket när man öppnar kranen, innan tanken värmts upp.

Efter att ha plockat bort plåtarna försökte jag hitta något som såg onormalt ut och efter att ha försökt klura ut hur maskinen är konstruerat (tack farsan för att jag fick en ångmaskin att leka med när jag var barn) och slagit strömmen på och av ett antal gånger trodde jag mig ha lokaliserat felet till avluftningsventilen, del 73 i ritningen i länken nedanför:

http://www.espressoperfetto.de/pdf/millenium.pdf

Det tog en knapp vecka att få hem en ny ventil från Tyskland -- till en fraktkostnad så låg att svenska Posten knappast kan konkurrera -- men någon förbättring blev det inte. Efter att ha sökt lite mer på nätet misstänker jag nu antingen a) pressostaten (del 53); b) nivåavkännaren (del 52) eller c) i värsta fall elektroniken.

Innan jag lägger i väg och beställer mer delar undrar jag om någon annan på forumet haft liknande problem med en Millenium/Tea, som är samma maskiner fast i olika plåthöljen. Om någon kan beskriva symptomen från en icke fungerande pressostat (i synnerhet hur den växelverkar med termostaten och nivåavkännaren, eftersom jag har förstått att pressostatens funktion i princip är som termostat för ångkretsen) vore jag tacksam.
 

MartinForsberg

Well-known member
Om du kikar på de två länkarna där jag beskrivit schemat på dels Millenium-maskinen och dels Giemme regulatorn, http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=5620 & http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=5619 så kanske du kan förstå lite mer om när pumpen slås på.

Pumpen aktiveras samtidigt som värmelementet av regulatorn, det är samma relä som styr dem båda - och det är vattennivåproben som styr när de skall få spänning - ingången för avkänning av vattentankens nivå är kortsluten till jord och inte använd på Isomac Millenium där strömbrytaren för vattennivån är direktansluten till spänningen.

Pressostaten i sin tur styr när värmelementet skall slås på och av efter att regulatorn matar pressostaten och värmelementet med spänning.

Om den röda lampan för värmelementet och den gröna lampan tänds omväxlande så fungerar pressostatens två utgångar. Om den röda lampan fär värmen inte tänds så är troligtvis temperatursäkringen trasig, den sitter innan värmelementet och lampan. Tänds inte den gröna lampan är den utgången på pressostaten möjligen trasig, möjligen säger jag eftersom du kanske inte får pressostaten att fungera korrekt nu när pumpen går hela tiden.

En trolig anledning till att pumpen inte slutar pumpa vatten är att vattenproben är igenkalkad eller att den är kortsluten till maskinens hölje. Så länge som vattenproben är kortsluten kommer det spänning till pumpen och den fortsätter pumpa för fullt.

Om vattenproben inte är igenkalkad och inte heller kortsluten till tanken så kan regulatorn vara trasig.

Har du kunskap och möjlighet att mäta med ett mätinstrument i din maskin kan du ganska lätt ta reda på vad som är fel med hjälp av min beskrivning ovan. Dra ur strömkabeln ur väggen och mät alla kablar så du ser att de är hela (läs om mina skavda kablar i ett av mina inlägg om elfaran med Isomac Millenium: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=5618 fixar för detta och lite andra tips hittar du här: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=6471), mät upp om vattenproben är kortsluten till tanken, mät upp temperatursäkringen - är du kunning nog att mäta med spänningen på så kan du göra det för att se om pressostaten växlar läge, men låt bli om du inte är förtrogen med risken att mäta i strömförande apparater!

Om du misstänker regulatorn och inte vill bekosta en ny kan du skicka din med posten till mig så kan jag kontrollera den åt dig och också reparera den om det är möjligt såvida den inte är helt sönderbränd!

Skicka ett PM om du behöver mer hjälp!
 

Rataskanken

New member
Tack Martin för blixtsnabbt och imponerande heltäckande svar. Jag får använda helgen till att reda ut var felet ligger - betydligt enklare nu med scheman. Med tanke på att elektronikburken innehåller 80-talskomponenter för en femtiolapp kan man ställa sig aningen undrande till priset som reservdel. Samma intryck fick jag då jag var tvungen att byta elektronikbox i min Volvo för ett tiotal år sedan. Nu när vi vet funktionen hos Isomacens CPU borde vi kunna koda en modern chipdator som kan allt, inklusive PID.
 

MartinForsberg

Well-known member
Tack Martin för blixtsnabbt och imponerande heltäckande svar. Jag får använda helgen till att reda ut var felet ligger - betydligt enklare nu med scheman. Med tanke på att elektronikburken innehåller 80-talskomponenter för en femtiolapp kan man ställa sig aningen undrande till priset som reservdel. Samma intryck fick jag då jag var tvungen att byta elektronikbox i min Volvo för ett tiotal år sedan. Nu när vi vet funktionen hos Isomacens CPU borde vi kunna koda en modern chipdator som kan allt, inklusive PID.

Anledningen till komponentvalet är dels tiden då det hela designades, men också det att det är få delar som kan gå sönder så det är driftsäkert!

Tyvärr har en del tillverkare av komponenterna inuti regulatorn tummat lite på kvalitén så en del espressomaskiner har regulatorn gått sönder på alldeles för ofta. I en del espressomaskiner har det dessutom monterats regulatorer på ett sådant sätt att de har suttit lite för varmt och då har regulatorn gett sig.

Om jag skulle få välja så skulle jag gärna behålla regulatorn intakt och ha en modul jag kunde jacka på för att få PID-funktionalitet och annat, för då kan man koppla bort PIDen och köra med regulatorn om det skulle strula.
 

Rataskanken

New member
Några initiella steg för att öka driftssäkerheten vore att ersätta op-förstärkarna (324 och 358) med industrivarianter (specade från -55 till 125 °C istf 0 till 70 °C för de kommersiella varianterna), samt att byta ut de två reläerna till halvledarreläer. Dessa köper man numera för en spottstyver på eBay och de väger lite så frakten blir måttlig.

Som obotlig tidsoptimist lägger jag in en fullt konfigurerbar PIC-baserad "Espresso CPU" i min projektbank. Sannolikheten att den nånsin skall realiseras är dock liten med tanke på att vi har tre småbarn från noll till fyra, men det vore onekligen ett kul projekt.
 

MartinForsberg

Well-known member
Några initiella steg för att öka driftssäkerheten vore att ersätta op-förstärkarna (324 och 358) med industrivarianter (specade från -55 till 125 °C istf 0 till 70 °C för de kommersiella varianterna), samt att byta ut de två reläerna till halvledarreläer. Dessa köper man numera för en spottstyver på eBay och de väger lite så frakten blir måttlig.

Som obotlig tidsoptimist lägger jag in en fullt konfigurerbar PIC-baserad "Espresso CPU" i min projektbank. Sannolikheten att den nånsin skall realiseras är dock liten med tanke på att vi har tre småbarn från noll till fyra, men det vore onekligen ett kul projekt.

Problemet med halvledarreläer för tex den amerikanska marknaden är att de behöver switcha dubbelt så hög ström för samma effekt på värmelementet - uppemot 14-15 Ampere och då klarar man sig inte med så små halvledarreläer som ryms inuti regulatorns låda utan att de måste fästas mot en kylfläns. På den amerikanska modellen har man dessutom ett externt monterat halvledarrelä för att styra kokarelementet eftersom reläet i regulatorn bara är specat för 10A (om jag minns rätt).

De flesta problemen med regulatorn löser man genom att montera den korrekt så omgivningstemperaturen hålls nere och också så att den sitter utan att det kan komma in fukt i den. Äldre Millenium saknade ett stänkskydd ovanpå regulatorn så när det läckte vatten ur kokaren eller på andra ställen så rann det ner under kokaren och droppade rakt ner på regulatorn, någorlunda nya Millenium har en rak plåt skruvad ovanpå regulatorn och på några jag sett så sitter det en falsad plåt så vattnet kan droppa av snyggare utan att rinna in under kanten på plåten och då rinna på regulatorn igen!

Man skulle kunna lacka kretskorten i regulatorn och täta boxen så det inte kan komma in fukt i den för att förbättra livslängden avsevärt på den. Med en säkring som skydd i espressomaskinen skulle man dessutom slippa brunna reläer då kokaren blir kortsluten när värmelementet ger med sig, som det är nu så är det reläerna som bränns upp på kontaktytorna då de slår av och på kortslutningen!

Om du sätter igång med en PID så hör av dig, är intresserad att testa även om de flesta säger att det är bättre att sänka trycket en aning på Millenium jämfört med att PIDa den - E61 bryggruppen är svår att PIDa bra.
 

iZappa

Well-known member
Sjekk bryteren som slår på pumpen bak E61 gruppens spake. Har opplevd at den har vært i stykker. Det har resultert i at pumpen har gått hele tiden.

Hvis det ikke er bryteren er det stor sjanse for at det er Livelloen som martin skriver. Bare å skru opp og rengjøre.
 

MartinForsberg

Well-known member
Sjekk bryteren som slår på pumpen bak E61 gruppens spake. Har opplevd at den har vært i stykker. Det har resultert i at pumpen har gått hele tiden.

Hvis det ikke er bryteren er det stor sjanse for at det er Livelloen som martin skriver. Bare å skru opp og rengjøre.

Tack iZappa för påminnelsen om strömbrytaren, den glömde jag av trots att jag sitter och letar efter en ny bättre brytare att byta i min egen maskin!

När jag kollade på hur tryckknappen var fäst vid mikroströmbrytaren blev jag förvånad vilken dålig kvalitet det var! Eller så blev jag inte förvånad, det är ju trots allt en Isomac - deras kvalitet på maskiner verkar vara ifrågasatt på många diskussionsforum!
 

Joche

Active member
Isomac kvalitet

När jag kollade på hur tryckknappen var fäst vid mikroströmbrytaren blev jag förvånad vilken dålig kvalitet det var! Eller så blev jag inte förvånad, det är ju trots allt en Isomac - deras kvalitet på maskiner verkar vara ifrågasatt på många diskussionsforum!

Detta är svepande och ospecifika uttalanden som jag har svårt för. Har själv haft två maskiner från Isomac och aldrig haft problem. När jag haft frågor har jag alltid fått bra hjälp. Vad är DIN erfarenhet av DIN maskin?

Mikroströmbytarens kvalitet tycker Du är låg. I förhållande till vad? Jag kan hålla med om att det finns delar som kunde ha bättre kvalitet men behövs verkligen den bättre kvaliteten för det delarna skall göra?
 

Jemo

Well-known member
jag har också bara goda erfarenheter av isomac. jag har kikat ganska noga under skalet på min millenium och vad jag kan bedöma är det lika bra kvalitet på detaljerna som på andra fabrikat (förmodligen till stor del exakt samma grejer).

för ungefär två år sedan var det många här på forumet som hade problem med läckage på de billigare isomacmaskinerna och en (1) som hade problem med en premiummaskin. för ungefär ett halvår sedan var det många som hade problem med elektroniken på giotto och nu är det många som har problem med malskivorna rocky. jag tror det handlar om tillfälligheter, inte på dålig kvalitet.

EDIT: sorry om detta blev lite OT.
 

iZappa

Well-known member
Isomac har like god/dårlig kvalitet som alle andre hjemmemaskiner i samme prisklasse. Alle maskinprodusenter bruker stort sett de samme lys, ledninger, pumper, brytere, pressostater osv. Det er ytterst liten forskjell på E61 hjemmemaskinene på markedet.
 

MartinForsberg

Well-known member
Detta är svepande och ospecifika uttalanden som jag har svårt för. Har själv haft två maskiner från Isomac och aldrig haft problem. När jag haft frågor har jag alltid fått bra hjälp. Vad är DIN erfarenhet av DIN maskin?

Mikroströmbytarens kvalitet tycker Du är låg. I förhållande till vad? Jag kan hålla med om att det finns delar som kunde ha bättre kvalitet men behövs verkligen den bättre kvaliteten för det delarna skall göra?

Även om du är nöjd med dina maskiner och att de har fungerat bra under hela den tid du haft dem så är det trots allt så att det finns ett antal punkter man kunde gjort bättre på Isomac från början, detaljer som man förbättrat under åren vilket kan ses på de texter som skrivs om maskinerna på espressoförsäljarnas hemsidor. Exempel på dessa detaljer är andra mikrobrytare, förändrad kabeldragning och uppfästning av kokaren så den inte hamnar snett under transport av maskinen.

Efter att ha läst många diskussioner på olika kaffeforum och bloggar om Isomacs dåliga kvalitet på vissa punkter i maskinerna får jag hålla med om att det är brister i vilka produkter man valt att använda.

Där är mikroströmställaren en av dessa svaga punkter, hos några säljare i USA kan man få en annan mikroströmställare monterad och också köpa den som reservdel - kika lite längre ner på sidan: http://www.1st-line.com/machines/home_mod/isomac/Isomac_tea_espresso_machine.htm så skriver man att mikroströmställaren till och med ramlade loss under transport! På länken: http://www.chriscoffee.com/products/home/isomacparts/microswitch kan man se originalbrytaren och om man klickar på bilden så kan man se den enkla infästningen av switchen vid knappen som är just den del som går sönder på dessa switchar. Anledningen att infästningen går sönder är att man utsätter knappen för alltför starkt tryck ovanifrån då den monteras för långt ut mot bryggspaken och för långt upp mot vattentankens vagga - vilket då resulterar i att pinnen trycks in för långt och mikrobrytaren bryts loss ur hållaren! Hade man varit noggrannare vid monteringen så hade bryggspaken inte kunnat trycka in knappen för långt och inte heller vattentanken trycka ner den för långet - det handlar bara om att justera infästningen av muttrarna på knappen så den hamnar i rätt läge!

Så, oavsett hur många maskiner som fungerar bra för alla användare är det ett antal punkter som skulle ha kunnat gjorts bättre av Isomac från början så de hade sluppit att ha en hög med maskiner som går sönder på grund av dålig konstruktion och felaktig montering/användning av en del ingående delar - att man på Isomac förändrat dessa punkter på nyare maskiner visar ju på att man upptäckt felen och bristerna.
 

MartinForsberg

Well-known member
jag har också bara goda erfarenheter av isomac. jag har kikat ganska noga under skalet på min millenium och vad jag kan bedöma är det lika bra kvalitet på detaljerna som på andra fabrikat (förmodligen till stor del exakt samma grejer).

för ungefär två år sedan var det många här på forumet som hade problem med läckage på de billigare isomacmaskinerna och en (1) som hade problem med en premiummaskin. för ungefär ett halvår sedan var det många som hade problem med elektroniken på giotto och nu är det många som har problem med malskivorna rocky. jag tror det handlar om tillfälligheter, inte på dålig kvalitet.

EDIT: sorry om detta blev lite OT.

Ingen fara med OT, alltid bra att få kommentarer!

Se mitt andra inlägg här nyss om problemen.

Men visst handlar det om kvalitet, både på ingående detaljer, montering i fabriken och på hur man designar sina produkter. Mycket av strulet med skeva malskivor på Rockyn visar sig vara en dålig montering av kvarnen dels eftersom det finns på helt nya kvarnar och inte är något som kommer efter ett tag och dels eftersom det oftast går att rätta till ganska enkelt i de flesta fall - så hade man designat, tillverkat och monterat dessa kvarnar med lite högre noggrannhet hade man sluppit dessa fel. På Isomac Millenium är det dels dåligt val av ingående komponenter (mikroswitchen bland annat) och också en kombination med dåligt/felaktigt montage av ingående delar (mikroswitch och vattenvaggans konstruktion samt elkablarnas dragning inuti maskinen). Nu när jag har kikat på ett antal Isomac Millenium under huven så verkar det som om inte har någon kontroll av en del maskiner som monteras eftersom bland annat kabeldragningen är så olika på maskiner som är tillverkade nära inpå varandra i tid, det kan vara så enketl att en del montörer inte är medvetna om att det skall sitta på ett visst sätt för att fungera korrekt, så Isomac kanske bara behöver utbilda sina montörer för att få rätsida på det!?

Alla tillverkare har problem med montage och kvalitet i olika omgångar och mer eller mindre, men en del tillverkare är bättre och andra sämre.

Så även om många har goda erfarenheter av sina maskiner så kan det ändå finnas brister under huven som kanske inte märks på en del maskiner eftersom de monterats på ett bättre sätt än de maskiner som strular - så återigen hade lite bättre montage och bättre design gjort att problemen hade kunnat undvikas.
 

MartinForsberg

Well-known member
Isomac har like god/dårlig kvalitet som alle andre hjemmemaskiner i samme prisklasse. Alle maskinprodusenter bruker stort sett de samme lys, ledninger, pumper, brytere, pressostater osv. Det er ytterst liten forskjell på E61 hjemmemaskinene på markedet.

Håller med helt och fullt, se mina andra svar i tråden - men faktum kvarstår att Isomac har drabbats av en del "onödiga" fel/problem som de hade kunnat slippa undan genom bättre design, bättre montering och ett anant val av ingående delar. Se länkarna i mina andra svar till 1st-Espressos bilder på bland annat mikroswitchen.
 

iZappa

Well-known member
Microswitchen kunne vært bedre. Ingen tvil om det. Men så hender det heller nesten aldri at den går i stykker.

Ikke glem at de amerikanske nettsidene du reffererer til driver reklame for hvorfor man skal handle hos nettopp dem. :eek:hmy:
 

MartinForsberg

Well-known member
Microswitchen kunne vært bedre. Ingen tvil om det. Men så hender det heller nesten aldri at den går i stykker.

Ikke glem at de amerikanske nettsidene du reffererer til driver reklame for hvorfor man skal handle hos nettopp dem. :eek:hmy:

Jag har sett två stycken trasiga mikrobrytare på Millenium och mina är lösa i infästningen, tog en tång och klämde till godset som höll dem på plats, men det är bara aluminium så det riskerar att spricka. Jag skall justera längden med muttrarna så länge till dess jag fått tag på nya.

Självklart är det reklam, men bra och upplysande sådan eftersom jag sett just de fel de påtalar på en del maskiner - och jag skulle hellre handla hos en säljare som vet vad han talar om än hos en som inte är medveten om bristerna eller som inte vill påpeka eventuella brister.....

letar just nu efter mikroswitchen.....
 
Topp