Torra puckar

Mixtrar just nu med min nyinköpta demoka m203 och min isomac giada...

Äntligen lyckas jag få 9 cl på 21 sek med bra crema och fin smak, men när jag tar bort filtret har jag en rätt ojämnt fuktig puck att slå ut.

Övre delen är oftast blöt, och det understa kaffet fortfarande torrt. Vad gör jag för fel? Jag är ju relativt nöjd med resultatet på shotsen, men det känns som att nåt är knas...
 

lupoo

Well-known member
Om jag kommer ihåg rätt så har väl inte Giadan någon backventil? Den som släpper ut det sista tryckutsatta vattnet ut på spillbrickan. Har maskinen ingen sådan så kan man inte annat än vänta sig blöta puckar, för när pumpen slås av så blir det sista vattnet liggande ovanpå pucken.

Så med andra ord inget att oroa sig för utan ta och njut av kaffet Du lyckats att klämma ur maskinen.

lupoo//som just nu blev väldigt sugen på lite Aeropress kaffe...
 

bchi

Well-known member
9 cl!!??
Hoppas du råkat trycka på fel tangent för det är på tok för mycket.

Hur pucken ser ut spelar väl ingen roll så länge kaffet blir bra? Men är en del av kaffet helt torrt? I så fall har vattnet hittat andra vägar att gå och det är inte bra. Testa olika malgrader på kvarnen och jobba lite mer med tampningen. Oftast krävs ett väldigt lätt tryck med tampern om malningen gått väl.
 
Jag menade 6 cl. sorry. Har prövat extremt finmalet, men får då en del kanalisering, men nu verkar det som att vattnet hamnar rätt, äntligen! ska jag inte bry mig om pucken alltså? Läter lite underligt... puckarna jag får på jobbet i Giotton där (samma kvarn där, m 203) är perfekt genomfuktiga...
 

Tobiemme

Well-known member
som sagt, blöt puck beror på att Giadan inte har en backventil – vilket Giotton (och alla E61) har. tyvärr är det inte mycket att göra åt. att det är lite knepigt att slå ut pucken kan också bero på att Giadans protafilter är 53 mm och därmed djupare än standard 58 mm portafilter.
 

Kson

Well-known member
Ingen fara med blöt puck

Lyssna på Tobiemme som alltid kommer med kloka inspel. Har själv en Giada och den har ingen backventil så blöta puckar får man leva med. Det har däremot din jobbapparat.

Så fokusera på drycken och njut av goda smaker
 

Kson

Well-known member
Tobiemme, har haft mycket nytta av dina pålitliga och sakliga kaffekunskaper. Du har ju dessutom gamla Isomacmeriterså du vet väl vad vi går igenom...
 

Kson

Well-known member
Fortsatt god njutning, kaffe engagerar många och det som förenar är passionen kring den underbara upplevelsen av smakaromer som man aldrig anat varit möjliga. :)
 

Trase

Well-known member
Har du provat att ha lite mer kaffe i filtret så att pucken expanderar ända upp till silen? Då brukar det bli torrare på de maskiner vi provat.

De har iofs alla haft backventil, men samtidigt om vi har lite för lite kaffe i filtret och mer finmalt så får vi blöta, slabbiga puckar på dem också.

Fortsätt att njuta, men försök samtidigt konstant förbättra dig - då håller hobbyn mycket längre som just hobby:)
 

SB

Well-known member
Om man fyller kaffe så högt att det går upp i silen så får man nästan inte fast pf i gruppen, skruven tar emot...vatten överallt...
 

Trase

Well-known member
Ja precis, det kan vara ganska så känsligt att få "precis rätt" höjd på den nytampade pucken.

Den skall inte ta emot i silen vid inlåsning, men efter extraktionen skall den ha svällt och aningens gått emot silen så man ser ett "lätt" avtryck av silen på den blöta pucken.
(Detta för att testa teorin med mer kaffe => mindre blöt puck)
(Inte för att nödvändigtvis få godare kaffe...)
 
Ja, så är det. Skruven tar i om man har mer kaffe än jag har i mitt filter... Men jag var inne på Kaffemaskinen i Göteborg idag och fick tipset att mala lite grövre och tampa något hårdare... Känns konstigt att mala grövre när jag i nuläget får ut mycket kaffe på mina 22 sekunder. Men jag ska hem och testa...
 

MiC

Well-known member
Min maskin har inte heller backventil. Jag får torra puckar med vissa sorters kaffe, kanske för att det är en annan sammansättning i kaffet och kräver en lite annorlunda malning, men ofta blöta puckar. Kan inte säga att det smakar bättre eller sämre vilket som.

Ibland stänger jag av bryggningen lite tidigare än vad man skall och låter det "droppa av sig" lite för att minska på kladdet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp