Är det någon fara att köpa en Giotto från 2001?

gustavm

Member
Hej!

Precis ny här på forumet och på väg att göra en liten trevlig investering. Har fått tag på en totalrenoverad Giotto Premium från 2001 - är det någon fara att köpa den eller om alla slitdelar är byta, borde det väl inte vara några problem? Men är det en maskin att ha ett par år eller riskerar man dyra reparationer längre fram? Priset är ca 6000 kr.

Tack för hjälpen!


Mvh

Gustav
 

theseal

Kaffeterroristen
hej och välkommen ner i träsket!

Giotto, ett särdeles gott val.

Maskinen bygger på den klassiska E61 brygggruppen och en rätt stadig HX-kokare. Skottsäker maskin som när den blir brukad i hemmet och får regelbunden avkalkning/rengörning förmodligen är helt outslitlig.

Pumpen, en Ulka kostar 150kr, packningar kostar typ nästan inget heller. Det som har i några få fall strulat är "elektronikboxen" som kostar någon tusing ny.

Jag tycker dock 6000kr är lite steep för en så gammal maskin, oavsett skick, och med tanke på att den inte är "deluxe" (isolerade vred och isolerad ång-rör) .

Jag skickade iväg min Giotto DeLuxe som bara vår något år för 6000kr för några månader sen.

Testa att pruta en tusing p åden med den vetskapen och vetskapen om att lyxkonsumtionen tvärnitat.

Lycka till och kom ihåg att "du behöver en kvarn", det är vårt mantra här.
 

gustavm

Member
Det var ett bra svar - tack!

Låter som en bra maskin trots allt, om man kan få ordning på priset... Priset var 8000 kr inkl en ny Monteriva 203-kvarn, för självfallet skall en kvarn införskaffas!

Har ni någon något annat tips på någon motsvarande beg maskin? Jag vill lägga ungefär 8000 kr.


Tack så länge!


Mvh
Gustav
 

Rille

Well-known member
Som sagt tidigare, Giotton är en solid och bra maskin, jag gav faktiskt 7000 för en -99 med en Minimoka kvarn för 2 år sedan.

Elektronikboxen rasade efter några månader.
Bytte elektronikboxen för 1200 på Monteriva. Annars är det en maskin som går och går.
 

gustavm

Member
Tack!

Visst kan saker hända, men det kan det ju även efter två år och när garantin har gått ut på en ny maskin också...

Börjar dock ändå bli sugen att försöka hitta en nyare Giotto, det verkar ju ändå som att värdeminskingen är rätt måttlig ändå. Köper man den i paket, så kan det ju ändå bli relativt sätt bättre pris. Något annat förslag än Giotton om man skall lägga mellan 10-15 tusen? Har hört tex att Isomacen kan strula lite...


Mvh

Gustav
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp