Stockholm Espressino, Götgatan 11

Coffeehead

Well-known member
Besökte åter detta ställe i dag, beställde en cappu av en engelsk talande kille, vad jag fick var en kopp med snygg art men mer av en liten latte än en cappu. I min mening så ska en cappu smaka kaffe till skillnad från en latte som ska vara mjölkig och skumkronan på en cappu ska vara så tjock att den kan bära sockret en tid,men det saknades på denna som bara hade en ytterst tunn skum hinna med ett löv mönster. Och som sagt smaken var mycket mjölkig och latte mässig. Tyvärr detta ställe verkar ha ambitioner och med tanke på allt snack här så hoppades jag på bättre, tyvärr hade jag bråttom att springa vidare annars hade jag sagt till och bett om en ny.
 

robbowan

Well-known member
Det låter som om du fick en Flat White - blandning av Capp och Latte. Det tunnare skummet ger ju mer"ren" mjölk vilket kan förklara att det smakade för lite kaffe möjligtvis.

Om killen pratade engelska kanske han var från Australien för det är enda stället jag fått FW.
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Det låter som om du fick en Flat White - blandning av Capp och Latte. Det tunnare skummet ger ju mer"ren" mjölk vilket kan förklara att det smakade för lite kaffe möjligtvis.

Om killen pratade engelska kanske han var från Australien för det är enda stället jag fått FW.
Det kan også hende at du har fått en dårlig skummet cappuccino med litt stort volum. Det er mange som er mer opphengt vakker latte art enn at cappuccinoen skal smake og føles smoth og kremig. Siden det er lettere å lage f.eks. pene rosettaer med tynn melk blir strukturen på en cappu med vakker art ofte dårlig. Derfor hender det at jeg ber baristaen om å droppe art, og heller gi meg godt skum.
 

Jay

Well-known member
Besökte åter detta ställe i dag, beställde en cappu av en engelsk talande kille, vad jag fick var en kopp med snygg art men mer av en liten latte än en cappu. I min mening så ska en cappu smaka kaffe till skillnad från en latte som ska vara mjölkig och skumkronan på en cappu ska vara så tjock att den kan bära sockret en tid,men det saknades på denna som bara hade en ytterst tunn skum hinna med ett löv mönster. .
Låter som en flat white, som Robbowan påpekade. Men om du har socker i kaffet har du ju diskvalificerat dig själv ändå. Låter som ett Guinness-mått... tror knappast grabbar inom specialkaffebranschen serverar varken en cappucino eller flat white som behöver sockras...
 

Jay

Well-known member
Socker i kaffet är en styggelse. Kaffe i sig är, om det serveras rätt, ganska sött liksom när mjölken hettas upp är sött. Varför man skulle vilja söta något än mer för att förorena kaffet går bortom min förståelse. Häller du socker i maltwhiskyn också?
 

Coffeehead

Well-known member
Socker i kaffet är väl en smaksak, jag använder det vid behov eller som i detta fall som lite extra upp piggande till frukost. Om du menar att alla som har socker i kaffet gör fel har du nog diskvalificerat över hälften av alla kaffedrickare, se bara i sydeuropa där man kan se många använda enorma mängder socker i kaffet. Sen är det ju ett gammalt välkänt test att kolla skummet på en cappuccino genom att strö socker på ytan och se om det orkar hålla det kvar vid ytan. Denna gång fallera det rejält. Och till huvudpunkten i mitt inlägg så beställdes en cappuccino och det var vad jag skulle ha ingenting annat.
 

Jay

Well-known member
Jag startade en tråd i ämnet socker i kaffet på annat håll, kanske moderatorn kan klippa ut de sista inläggen dit?

Du svarade dock inte på frågan: har du socker i maltwhisky också?

Angående sydeuropa så har det, som ovan nämnt, sin förklaring i sin höga halt robustabönor och bitterhet. Jag håller med om att en del skitkaffe man serverats hade kanske varit drickbart om man hällt socker i det, men jag trodde kaffekulturen år 2009 hade kommit längre än "Jag dricker som de gör i Italien, stående vid en bar med tre sockerrör för att testa hållbarheten på creman", när man inom specialkaffet starkt ifrågasätter cremans funktion för smaken idag.

Och vad gäller cappucino, visst är det möjligt att en klassisk cappucino ska hålla det kvar vid ytan, men det gör den ju även om den ser ut som puffmoln från 80-talet, så var går själva "testets" gräns för giltighet?

Men visst kan jag i sak hålla med om att latte-art-onani bör stryka på foten för det kunden faktiskt beställer....
 

grebdnul

Well-known member
Jaja. Nej jag använder inte socker i maltwhiskey. Däremot en halv tesked i espresson ibland.. Det beror lite på vad jag känner för för tillfället. Annars har jag inga åsikter om hur man ska dricka sitt kaffe, utan anser att var och en gör som den vill. Du dricker utan socker, jag dricker med ibland.. det viktiga är väl att vi njuter av kaffet!
 

Pjersan

Active member
Jag besøkte Espressino igår och fick en fantastiskt god espresso serverad av Josef. Fick även en vacker cappuccino som smakade lite før mycket mjölk, men jag tror det beror på att jag drack espresson först. (Gjorde inget sockertest och kommer aldrig göra det. Har aldrig smakat kaffe med socker i och kommer aldrig göra det heller.)
 

duenorth

Well-known member
Jag besökte Espressino för första gången idag och fick en fin enkel espresso och en cappu som båda var väldigt goda. :)
 

mts

Well-known member
var inne en sväng idag, liten tystlåten tjen som under min korta stund gjorde tre missar (iskaffe istället för iste, en cappu istället för latte och nåt annat) samt en lite mer burdus italienare(?) som gjorde sin grej, två cappus samt en liten latte samt en espresso medan jag väntade löd beställningen, fick två cappus, en stor latte samt sist av allt min espresso... kanske inte så bra service men det är ju måndag! svepte den enkla som var en ruggigt bra shot på åre pop, vinkade glatt åt personalen och kilade iväg med sällskapet tänkandes att italienare alltid varit och alltid kommer förbli just italienare.
innenållet i muggarna var helt enkelt skitbra, bästa kaffet på takeaway.
 

Daniel.st

New member
Delar med mig av en bild från mitt besök på Espressino i början på månaden. Vet inte om jag behöver tillägga det men gott var det :)

espressino.jpg
 

doppio

Well-known member
Har samma glas som jag köpte billigt, men så bra latte får jag aldrig till. Kan inte skylla på glaset längre iaf.
 

coffeeopath

New member
Ägarbyte

Espressino ligger på min nästan dagliga rutt och jag har tittat in här många, många gånger. Jag vågar nästan påstå att jag är en av de första som serverades där när de öppnade. Stället fyllde det tomrum som lämnades efter att Sosta stängde (tycka vad man vill om Sosta, men den på götgatan serverade sitt kaffe med kärlek mestadels. Även om folk verkar ha åsikter om deras bönor etc)

Dragplåster är, som nämnts, Kiril och Josef som alltid levererat kaffe i toppklass. Inte för att jag är rätt person att avgöra det, men jag har många års erfarenhet av proffessionell matlagning varav några år spenderats i det italienska köket och känner igen yrkesstolthet och passion när jag ser det. Även om mitt kunnande om kaffe varit på mer "på eller av" nivå.

Blev presenterad för "the barista" här och fått erfara hur nördigt det kan bli runt denna dryck, hög musik till trots. Upplyftande och kul men framförallt riktigt vasst hantverk och fina råvaror.

Idag fick jag reda på att stället ska byta ägare och att denna dynamic duo ska vidare och göra annat. Så passa på medans de är kvar är allt jag kan säga. Vem vet kanske de nya ägarna lyckas locka till sig lika kompetenta baristor, men något säger mig att det kan vara svårt.

Lycka till med allt guys och jag hoppas att få äran att bli serverad av er någon annan tid.

//Kiril, sorry mate but you will have to get someone to translate for you if its too much Swedish, faktiskt :D
 

josef

Well-known member
tack för alla goda ord! Det stämmer att stället är sålt. Jag jobbar min sista dag imorgon måndag och går vidare med jobb som inte har med kaffe att göra längre. De nya ägarna tar över någon av de första dagarna i september. Kan ju hoppas det blir bra för då kan jag ta min morgonkaffe när jag byter tåg i slussen!
 

bodaniel

Well-known member
Hm, jag som precis trodde att jag hittat ett bra kaffeställe på Söder. Jag har läst alla (just nu åtta) sidor kommentarer om Espressino och vattnet droppar ur munnen. Sedan visar det sig att stället läggs ner samma dag som jag hittar det. Typiskt!

Nå väl, tillbaks till ruta 1! Var rekommenderar ni att man köper sitt kaffe om man är på Södermalm (mest på östra sidan)?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp