Köpa ny kvarn

Är på väg att köpa en första kvarn, och är inte jättesugen på att lägga ut mer än 1000 SEK (Gissar att jag har stor chans att bli dissad på detta forum på grund av mitt uttalande. Jag får ta det)
Har kikat på Krups Grindmaster och Gaggia MM. Någon som har erfarnehet av dessa kvarnar?
Andra tips i en human prisklass? (Kassan lite i botten efter inköpet av min isomac...:unsure:)
 
för espresso.
har kikat på en isomac macinino prof inox idag, men läste sen att den fått dålig kritik i icakurrirens test, om det nu går att lita på dom...
vart letar man bäst efter begagnat? blocket, eller nåt bra forum...?
 

Nickeh

Well-known member
Dualit skulle jag säga helt klart, utifrån de billigare kvarnar jag testat så är det den kvarn som har minst kompromiss över sig...
Kan inte påstå att jag har enorma erfarenheter av billigare kvarnar men har testat en krups (osäker på vilken modell), den gav ganska mycket finmalet boss även på grövsta. Gaggia MM o MDF, också rätt mycket boss. MDF:en är dessutom marig att rengöra då allt är överbyggt i doserhuset.
Isomac hade jag mycket reklamationer på när jag jobbade i butik. Dualiten ger alltså relativt jämn malning, lättast att rengöra av de jag sett. (Delad plats med krups på rengöringen)

Nu har jag inte heller 100% koll på vad de andra har för malverk men dualiten har ett slags koniskt malverk som till skillnad från många andra kvarnar inte bara krossar bönorna utan har alltså knivar som gör sitt jobb.. Annars är det vanligt att malverken i billigare kvarnar har "knivar" men de funkar inte speciellt bra då man har andra saker på malverken som istället krossar och därav mycket ojämn malning med massa fint boss som resultat.

Vet inte exakt vad dualiten ligger på men jag skulle inte tro att den är långt över 1000 och är den det så är det värt de extra hundralapparna. Om man har problem med att finaste läget inte är tillräckligt fint går det att öppna den och ta bort en spärr men då får man tänka på att inte ställa kvarnen så fint att skivorna går emot varandra.

Annars så har jag hört bra om bodums kvarn tror att den heter antigua. Men det var dock rekommendation för bryggkaffe så för espresso vet jag inte.

Edit: kollade pris på prisjakt, 1071 var billigaste
 

jojo

Well-known member
Spara och köp en riktig kvarn. En för dålig kvarn är att kasta pengar i sjön eftersom det ändå inte kommer att fungera.
 

Kson

Well-known member
Här är din lösning

Säljes: MONTERIVA M-203 - BLANK

--------------------------------------------------------------------------------

Säljer nu min 11 mån gamla Minimoka M-203:a beroende pga att jag har drabbats av
uppgraderingsnoja!!
Kvarnen är i toppskick,inga skeva malskivor eller dylikt.
Bilder kan skickas om så önskas...
Tänkt pris för denna är 1400:- eller bud

/Mvh Kenneth
 

Stampfer

Member
Bodum Antigua köpte jag til min mamma för presskaffe. Den maler inte tillräckligt fint för din isomac och frågan är om Dualiten gör det. Jag gav en dualit till en kompis i bröllopspresent, den har inte riktigt fungerat för hans Pavoni europiccola men det stämmer att den kan modifieras enligt ovan.
Den sista tiden har jag sett Gaggias MDF biligt. Det är en riktig kvarn, helt annat än MM. Såg på Tradera igår för 1000 eller bud tex.
Demoka är annars standard för espresso påp en budget. Dom låter högt och maler relativt långsamt men annars kompromisslöst. Bör ligga på en tusenlapp begagnad.
 

edahl

Active member
Jag har följt denna tråden lite och belv lite nyfiken på vilken kvarn som menas med Dualit?
De jag har hittat på nätet är ruskigt lika som min Solis Scala 166. Min solis är inköpt för framförallt press- och bryggkaffe. Men då jag hade problem med min espressokvarn måste jag få säga att jag tyckte att den var riktigt bra tjänstgörare under tiden jag väntade på delar till min Apollo.

Så jag tycker det är en riktigt bra kvarn för ett relativt lågt pris... men som sagt var, för att få till en schysst espresso kanske du skall kika på en begagnad kvarn.
 

Nickeh

Well-known member
Kan garantera att dualiten funkar bra till espresso, har kört den med en dalla corte mini, samt la marzocco fb/70 utan problem. Visst den är inte lika bra som en ordentlig kvarn men den är långt ifrån dålig eller obruklig...

Om man inte vill beala mer än 1000:- så är det ett riktigt bra val
 
Det blev en m203. jag grävde i pengapåsen och gjorde frun milt upprörd, men det var det sannerligen värt! skillnad i resultat må jag säga...

det enda jag inte är helt nöjd med är att de puckar jag får att slå ut efter mina näst intill perfekta shots är ojämnt fuktiga. Blöta överst, och torrt kaffe i botten... Gör jag nåt fel? Har prövat att tampa hårt med lite grövre, och lösare med lite mer finmalt, men ingen skillnad vad jag kan se.
 

Stampfer

Member
M203:an kommer att räcka länge. Det är en riktigt bra espressokvarn.

Att pucken är blöt som du beskriver är inget konstigt. För att få en torr puck krävs en sk solenoid, trevägsventil, som finns på dyrare maskiner (typ Silvia, Gaggia classic/baby). Avsaknaden av en sådan har ingen betydelse för bryggningen.
Justera malgraden (efter luftfuktighet, kaffets färskhet, rostning) så att det rinner igenom på ca 20 sekunder och håll packningen konstant.:coffee:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Att få en torr puck ska väl egentligen inte vara något mål i sig, så länge kaffet blir bra så spelar det mindre roll hur pucken ser ut. Tycker jag.:cool:
 

AA

Skottjägare
Att pucken är blöt som du beskriver är inget konstigt. För att få en torr puck krävs en sk solenoid, trevägsventil, som finns på dyrare maskiner (typ Silvia, Gaggia classic/baby).

Förlåt mej men varför skulle en sådan krävas för torra puckar?
Jag har i så fall lyckats med det omöjliga.

/AA
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,627
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp