skillnad på press och bryggkaffe?

Ignatius Riley

Well-known member
En annan nackdel (kanske jag är ensam om att tycka) är att det är svårt att få till det riktigt rätt när man INTE brygger hel kanna. Optimalt är att brygga hel kanna även om du bara ska ha två koppar.

Det är väl därför det finns presskannor i olika storlekar?, man brygger alltid en hel kanna.


Jämför filterbrygg, liknande problematik finns även där, men av annan anledning:
det funkar inte så bra att använda en stor filtertratt om man bara ska brygga en kopp eller två, det blir en för kortvarig extraktion. I och för sig har Melitta en bra lösning på det problemet i och med att de erbjuder filter med olika snabbt flöde.


Ännu ett bra alternativ till bryggtratt och presskanna: vacumbryggare ("Don Pedro"). Finns billigt hos Claes Olson.
 

Buffeln

Well-known member
Jag gör ytterst sällan en full kanna hemma men upplever inte att jag har några större kvalitetsproblem. Däremot gör jag ju ungefär samma mängd varje gång, så jag har järnkoll på doseringen. Det kan nog vara svårt om man hela tiden varierar mängden.

Lite märkligt förresten att ingen har släppt en "vanlig bryggare" som kombinerar bistro och bryggtekniken, dvs att allt vatten släpps in i en kammare där det har kontakt med kaffet i 4 minuter och sedan släpper ut det via ett filter.
 

Videoten

Well-known member
Jag gör ytterst sällan en full kanna hemma men upplever inte att jag har några större kvalitetsproblem. Däremot gör jag ju ungefär samma mängd varje gång, så jag har järnkoll på doseringen. Det kan nog vara svårt om man hela tiden varierar mängden.

Lite märkligt förresten att ingen har släppt en "vanlig bryggare" som kombinerar bistro och bryggtekniken, dvs att allt vatten släpps in i en kammare där det har kontakt med kaffet i 4 minuter och sedan släpper ut det via ett filter.

Så brukar jag köra med min moccamaster när jag gör kaffe bara till mig själv
Slår på droppstoppen på filterhållaren och låter det ligga och gojsa till sig sen efter någon minut så öppnar jag på fullt flöde.
 

henrico

Well-known member
Jag köpte en Bodum Chambord för lite över en månad sedan för att ha när svärföräldrarna kommer på besök. Jag vred M203:an ett kvarts varv (på malskivan) vänster och jag får mycket välsmakande kaffe utan någon sump jag bryr mig om.

Däremot har jag märkt att de som har en gammal pressbryggare får en del sump, rimligtvis så blir metallfiltret deformerat och passar sämre mot bägarens kanter med tiden...

Jag är faktiskt över förväntan nöjd med resultatet, har faktiskt använt den ett antal gånger själv istället för att ha tagit en espreso, speciellt som helgkaffe med lite varm mjölk tycker jag den är oerhört mysig.
 

Thomaz

Well-known member
Jag också kan låta det dra litet extra. Annars tycker jag att det blir ganska ok direkt när man brygger 2 kkp i Moccamastern. Ganska lagom att sörpla i sig själv...
Bra byggare om jag får säga det själv...:)
//Thomaz
 

Buffeln

Well-known member
Jag har en tvåkoppars kanna från Åhlens på jobbet med en gummiring som tätar runt kanten. "Smart!", tänkte jag. "Inte smart!" säger jag efter att ha använt den. Den släpper igenom ordentligt med sump på samma malningsgrad som min lågbudget Coop-kanna hemma hanterar utmärkt.
 
Det är väl därför det finns presskannor i olika storlekar?, man brygger alltid en hel kanna.

Jag slutade med frystorkat och snodde en många år gammal Bodumpress av mina föräldrar, köpte på mig diverse bönor och började använda min tidigare knappt använda kaffekvarn för ungefär en månad sen, så jag är fortfarande nybörjare på det här området.

Ändå har jag nog aldrig druckit så gott kaffe som jag gjort med hjälp av denna.
Det blir absolut inte grumligt, innehåller ingen sump och är gott till sista droppen (något jag inte brukar tycka om kaffe som är gjort på andra sätt).
Detta trots att min press är rätt stor (ej mätt, men antagligen drygt 1 liter) och jag oftast bara gör en kopp (ca 3dl) åt gången.

Jag skäms över att det det har tagit mig så lång tid att upptäcka denna fantastiska uppfinning - enda anledningen till att jag tidigare druckit Nescafé (som jag inte ens tycker är gott) har varit för att det "verkade jobbigt" att göra på annat sätt, och att jag inte visste att pressen var så enkel och bra
(Jag har ändå varit kräsen rätt länge, och går ganska långa omvägar på jobbet för att hämta kaffe ur rätt hyfsade maskiner från Kaffeknappen).

Tack Bodum och J&N för att ni förbättrat mitt liv :D
 

majkeloak

Well-known member
Lite märkligt förresten att ingen har släppt en "vanlig bryggare" som kombinerar bistro och bryggtekniken, dvs att allt vatten släpps in i en kammare där det har kontakt med kaffet i 4 minuter och sedan släpper ut det via ett filter.

...Clover... Eller den kanske inte hamnar i kategorin "vanlig bryggare" och i och för sig är väl Cloverns filter att jämföra med presskannans fast kanske finmaskigare.

Förresten kom jag på att våran "kaffeknappen-maskin" på jobbet faktiskt gör just detta - kombinerar "bistro och brygg"... Fast det kanske inte heller räknas som en "vanlig bryggare"

Kaffe matas ned i en bryggbehållare, vatten släpps på, får dra ett tag, kaffedrycken sugs genom ett pappersfilter (på rulle) för att sedan tryckas ut till pappmuggen. pappersfiltret rullas fram och sumpen åker i slaskhinken.

Men hur gott blir det ? ;)

Ibland blir det rätt gott. Men det är dagskurs på det uttalandet.
Ett av problemen förutom ibland tveksamt kaffe och dålig kalibrering är att en del av sumpen ibland stannar kvar i bryggtratten från föregående bryggning. :(


/Mikael
 

Buffeln

Well-known member
...Clover... Eller den kanske inte hamnar i kategorin "vanlig bryggare" och i och för sig är väl Cloverns filter att jämföra med presskannans fast kanske finmaskigare.

Stryk en nolla eller två på priset så kanske... :) Nej den får nog ändå räknas som en proffsmaskin. Det enda som saknas på en vanlig bryggare är nog egentligen en kammare för värmning av vattnet med en behållare för kaffe som öppnas och släpper i kaffet när vattnet når rätt temperatur och en timerstyrd ventil som släpper ut kaffet via ett filter.

MAO så saknas det mesta...:unsure: Men det känns inte som det borde vara svårt att snickra ihop.

...Förresten kom jag på att våran "kaffeknappen-maskin" på jobbet faktiskt gör just detta - kombinerar "bistro och brygg"... Fast det kanske inte heller räknas som en "vanlig bryggare"

Kaffe matas ned i en bryggbehållare, vatten släpps på, får dra ett tag, kaffedrycken sugs genom ett pappersfilter (på rulle) för att sedan tryckas ut till pappmuggen.

Principen är ju rätt, men inte många accepterar att vänta fyra-fem minuter vid kaffemaskinen på en arbetsplats, så de är ju oftast ställda på runt 20 sekunder. Desutom brukar ju bönkvaliteten vara lite så där... :(
 

Gholam

Well-known member
I detta sammanhang bör man kanske också nämna att samma bönblandning inte är optimalt för båda metoderna. Brygg har jag upplevt är något mera "förlåtande" än press. I den senare får bönornas "sekundära" aromer en mera framträdande roll än i brygg. Men det är väl bara logiskt och kanske också syftet.
Kanske kan man se skillnaden mellan brygg och press som skillnaden mellan en Åbro Original och en Guinness.
 

majkeloak

Well-known member
Principen är ju rätt, men inte många accepterar att vänta fyra-fem minuter vid kaffemaskinen på en arbetsplats, så de är ju oftast ställda på runt 20 sekunder. Desutom brukar ju bönkvaliteten vara lite så där... :(

Det är väl därför malningsgraden i dessa maskiner är "automat" dvs finare malet (anspelar inte på kvalitéen :)) än Bistro och bryggmalet varför man inte behöver vänta så länge på sin kopp....

/Mikael
 

pab

Member
Jag tycker att brygg är mera jämn i smaken, bönkvaliteten spelar mindre roll än i press. Press har mer toppar och dalar medan brygg är lite mer mittimellan. Förstår ni vad jag menar. Det kan smaka riktigt dåligt med lite äldre bönor i en press men samma bönor som brygg smakar ganska bra, men samtidigt kan färska bönor som smakar helt fantastiskt som press fortfarande endast smaka ganska bra som brygg.
 

azknom

Member
press

Som några har nämnt så är också min erfarenhet att pressbryggaren tar fram mycket mer av smakerna ur kaffet än droppbryggare. Nu har jag aldrig smakat på kaffe från en moccamaster iofs, den kanske fungerar bättre.

Resultatet av det här är att pressbryggaren är mycket känsligare mot dåligt kaffe precis som någon redan sagt. Jag köpte för några månader sedan en liten presskanna och vattenkokare till jobbet. Jag orkar dock inte ta med mig nymalet kaffe hemifrån varje dag så det fick bli köpekaffe (färdigmalet). Skillnaden mellan de första kopparna när kaffet är nyöppnat och de sista är enorm. Samtidigt kan jag tycka att kaffe ur en droppbryggare kan smaka rätt ok trots att kaffet är förmalet bryggkaffe överhällt i en icke tätslutande burk och dessutom lagrat en vecka eller två.

Jag kan inte tolka detta på något annat sätt än att pressbryggaren framhäver kaffets smak mycket bättre än droppbryggaren. Det är få saker som slår en pressbryggd kopp på nyrostade och nymalda bönor.
 

ask2

Well-known member
Vi bytte nyligen från press till brygg.
Moccamaster + kvarn + guldfilter och så en våg att väga med.

Blir väldigt bra! Längtar inte tillbaka till presson faktiskt även om den tas fram nån gång ibland.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp