kakao i cappuccino

Amatören

Active member
Hej!
Varför får man kakao i sin cappuccino på vissa ställen?
Fikade på Attibassi by Mahogny Coffee, Grandpassagen idag.
Förvånade nog så fick jag en cappu med kakao i. Blev förvånad då jag innan bara fikat på Mahogny på skånegatan och där serverades cappuccinon utan kakao och av helt annan kvalite.
kakao i cappuccino gillas inte av mig drog jag som slutsats idag! Men andra kanske tycker det är en bra kombo?

Vad är era åsikter?
 

djneo

Well-known member
Jag tycker inte det smakar bra med kakao i.... konstigt att de inte fråga dig om du ville ha det i.
 

bchi

Well-known member
Jag är uppväxt med lite kakaopulver på cappuccinon. Eller, hälften kakao, hälften florsocker är det. Jag tycker i alla fall att det passar utmärkt på skummet i de flesta lägen.
Det är också ett perfekt sätt att dölja sin obefintliga latte-art-förmåga.
 

Amatören

Active member
Ja, jag hade inte så gotto m tid och sen är jag blyg annars hade jag nog tagit steget och bett om en utan. Tyvärr var det ganska dåligt kvalite på cappuccinon i övrigt också om man jämför med dom jag serverats på skånegatan (villket jag vill ge toppbetyg på). Men personen som serverade var jättetrevlig i övrigt. Man kan ju inte vara på topp jämt.
 

bsod

Well-known member
Är/var det inte en modefluga för 5-10 år sedan, framförallt för att få fram lite ljusbrun färg ovanpå den uppfluffade ( och för för varma) mjölken?
Med andra ord: kompensera för obefintlig espressocrema och dålig micro-foaming av mjölken...
Måste erkänna att jag också höll på så förut :eek:hmy: innan jag äntligen kom till insikt att det kan vara bättre. Tack alla kaffenördsajter för det!:coffee:
 

josef

Well-known member
det kan bli skitsnygg latteart med lite kakao på espresson för att sen hälla mjölken. Men själv skulle jag aldrig i livet vilja bli serverad cappu med kakao om jag ber om en cappu. Cappuccino är espresso med mjölk, inget annat.
 

Nickeh

Well-known member
kakao/oboy blanding brukar jag köra på iblan. Men då är det kakao på espresson och sen mjölk annars tycker jag att kakao smaken blir för mycket.
Värre är det då man får kardemumma utan att ha frågat om det. Även om när jag blev serverad det så hade baristan pudrat halva koppen så att man kunde ändå välja att dricka utan att få massa kardemumma i munenn men då hade man det just under näsan istället.
 

Camera IT

Well-known member
baristan måste fått tilt i hjärnan, kardemumma och kakao och sånt får kunden själv sabba cappun. baristan ska bara göra espresson och mjölken. annars är det ju inte en cappucino.
 

Amatören

Active member
baristan måste fått tilt i hjärnan, kardemumma och kakao och sånt får kunden själv sabba cappun. baristan ska bara göra espresson och mjölken. annars är det ju inte en cappucino.

Ja, sen hade jag väl väldigt höga förväntningar på själva cafét också. Med tanke det underbara kaffet jag serverats på skånegatan...
men beror väl VÄLDIGT mkt på baristan iof...
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp