Hjälp med halvautomatisk maskin för max 5000 kr!

ribban

New member
Jag har bestämt mig för en halvautomatisk maskin:

-Den får inte kosta ett öre över 5000 kronor (mal får bli en senare fråga)
-2 koppar samtidigt är ett krav.
-Vill kunna mjölkskumma utan problem samtidigt som kaffet bereds.
-Tiden är annars ingen viktig parameter (tid för uppvärmning etc).
-Vilka andra funktioner som lyfter kvaliteten bör man överväga? (Behövs koppuppvärmning etc)
-Kort och gott: Jag vill ha en så bra maskin som möjligt för max 5000 där kvaliteten på kaffet är i centrum och inte tiden för tillagning (så länge den inte går ut över kvaliteten!)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ska kvarnen bli en senare fråga? Då kommer du inte att få bra kaffe tills den frågan är löst.

Köp begagnat. Det är enda platsen där du kan hitta en HX apparat för under 5.000:- och en HX måste du ha om du ska kunna skumma samtidigt som du drar en espresso. Eller dubbla kokare då, men då blir det ännua dyrare...
 

ribban

New member
Nej det är inte motsägelsefullt även om man kan tycka det när man först läser det.
Om jag överdriver lite:
Det är ok för mig att servera mig själv och en gäst varsin latte samtidigt men som tar 15 minuter att ordna och då är båda klar och rykande färska.
Däremot vill jag inte servera två stycken som tar 5 minuter att ordna (per styck), men de kan inte ordnas samtidigt.

Angående kvarnen och maskinen så vill jag lösa de två problemen separat. Det betyder inte att jag inte köper in dessa samtidigt!

Nu var det utrett! =)

Däremot så blir jag ju intresserad av att kolla upp ditt tips angåend HX.
 

ribban

New member
Ska hålla ett öga. Men om man håller sig till nya maskiner som passar in på mina önskemål... Är det någon som har några idéer?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
För den peng du nämner finns det i stort sett bara Rancilio Silvia, Gaggia Classic och några Ascasomaskiner. Ingen av dessa uppfyller kraven (önskemålen) i din lista. Det är en HX- eller en dubbelkokaremaskin du ska ha i så fall.

Jag har en tid på ungefär 5 minuter från kvarn på till servering av två-fyra cappisar med min Silvia och jag tror inte det går att speeda upp det hela mycket mer.

Om du känner starkt att du snabbt vill kunna leverera espresso- och mjölkbaserade drycker, så är det nog - som nämnts ovan - bara att höja budgetgränsen rejält eller kika efter beggat. Annars kanske du blir besviken och tappar intresset... :eek:hmy:

Det finns en HX-maskin (Simonelli Oscar) som kostar runt 5-5,5k danska kronor och det är nog den billigaste HXen ny.

//Stefan (som ibland önskar att det gick snabbare att göra fler cappisar/latte vid gästanstormningar)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
En Gaggia Baby Twin kostar 4.790:- från www.kaffegrossisten.se ... men jag har inte så höga tankar om värmeblocksmaskiner. Det känns inte alls lika stabilt som en HX på något sätt...

Då skulle jag föredra en begagnad HX framför twinnaren.

En ny HX för under 5.000:- existerar inte.
 

jojo

Well-known member
Har den värmeblock för bryggvatten också? Den kan nog säkert prestera en hygglig kopp kaffe/latte om det är vad man är ute efter.

Det är ju rätt overkill med en stor HX för hemmabruk. Även om overkill är roligt. :)
 

Ignatius Riley

Well-known member
Eller så köper du två beggade Gaggia Classic och använder den ena för kaffe och den andra till att skuma mjölk (fast du bör nog byta till ett ångrör från Rancilio).

Fattigmansvariant på dubbelkokarmaskin, kan bli billigare än fyratusen.:lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp