tips på avkalkningsmedel för Gaggia.

Stampfer

Member
Jag har kört med Puly-clean i flera år men slarvat lite på sistone. Använde nu nån genomskinlig vätska från Herdins som är avsedd för avkalkning kaffebryggare.

Spridarhållaren (som måste av för att byta packning) sitter som berget. Jag har försökt med våld, tex extra långa skruvar som skruvas ordentligt hårt i de befintliga skruvhålen,
utan resultat. Återstår att fortsätta avkalka exteriört. Jag har inte haft nån lycka alls med
det där medlet från Herdins. Det kanske tom har förvärrat läget?

Nån som har något råd att ge? Har andra espressomaskiner samma sårbarhet som gaggia på den här punkten?

/Erik
 

larjo11

Well-known member
Hade samma problem med min spridarfilterhållar. Läs denna tråd. Jag använda tång men funkar det nog bättre med en skruvmejsel. Bänd lite mellan spridarfilterhållaren och den yttre ringen så lossar den nog.
 

Marv

Well-known member
Det är väll insex skruvar som håller filterhållaren. Jag kommer ihåg att första gången satt de ganska hårt. När du väl har fått av dem kan du ta för vana att plocka isär och göra rent med jämna mellanrum. Jag plockar bort och ör rent ca 1ggn per vecka.
Det är nog inte kalkavlagningar som håller fast det utan kafferester. Ett sätt skulle kunna vara att köra med renggöringsmedel i blindfiltret och bakflusha, och sedan låta det stå och dra länge...

Lycka till
 

Stampfer

Member
Jag fick loss spridarfilterhållaren med hjälp av klorna på en snickarhammare! Det fanns en hel del kaffesmuts där bakom men ingen synlig kalk (efter flera avkalkningar). Undrar om en spridarfilterhållare av mässing vore bättre.
 

bsod

Well-known member
Innan jag bytte till spridarfilterhållaren i rostfritt, hade jag också väldigt svårt att få bort den gamla aluminium(?)hållaren. Nu går det ganska lätt trots att jag inte tar loss den så himla ofta (kanske cirka varannan månad).
Så det (+ett bättre spridarfilter) tycker jag är en bra investering.
Finns hos bl a kaffemaskinen.se
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp