Demoka M-203 VS Rancilio Rocky

Videoten

Well-known member
Jo, jag vet att det diskuterats kvarnar i detta forum men jag undrar skillnaden på dessa två i kvalité
Enkelhet att få tag på reservdelar, ifall såna behövs
Malningsgrad
Erfarenhet

Vilken av dessa två skulle ni köpa ifall ni köpte ny kvarn idag, eller beggad?
 

treefinger

Well-known member
Jag skulle köpt en minimoka av den anledningen att den var mycket billigare sist jag kollade. Då gick den att få tag på för 1600 medan rancilion kostade kring 2500 eller något i den stilen.

Men vet att Rocky har många anhängare här så jag lär väl få på nosen ;)
 

Videoten

Well-known member
Jag skulle köpt en minimoka av den anledningen att den var mycket billigare sist jag kollade. Då gick den att få tag på för 1600 medan rancilion kostade kring 2500 eller något i den stilen.

Men vet att Rocky har många anhängare här så jag lär väl få på nosen ;)

Var någonstans gick den att få tag på för 1600:-?
 

Bjerver

Member
De är nog hyfsat lika kvalitetsmässigt men jag valde M-203 av en enkel anledning: den är mycket snyggare. Jag tycker den gör sig bättre bredvid Silvians rostfria stål än Rockyns svarta/blåa plast. Förstår inte riktigt varför "näsan" och hopperns måste vara blågrön alltså.
För mig är det inte jätteviktigt men för min sambo som inte står ut med något fult i köket är det extremt viktigt, så M-203 blev en bra kompromiss (=
 

Videoten

Well-known member
Nackdelen som jag ser det är väl att man bör vara hyfsad på tyska, min tyska sträcker sig typ till Bier, knackwurst, bratwurst, lederhozen (garanterar ej stavningen)
Sen är det väl en hel del i frakt.
 

Mr Q

Well-known member
Jag valde en Rocky, dels för utseendet ;), dels för att man läst på forumet om folk som har problem med att malskivorna blir skeva på M203.

Jag är riktigt nöjd med Rockyn. Fast jag är ju noob å andra sidan, har nyss börjat med det här.:coffee:

DSC06643_2.JPG
 

Videoten

Well-known member

Ernst

Well-known member
Frakten gick på €15 om jag inte minns fel. Det var för två kvarnar och en massa andra grejer.
 

selanderm

Well-known member
Om jag kommer ihåg rätt, skall du ha kvarnen till annat än espresso?
Om ja, GLÖM 203:an... du får skruva i åratal för att få isär malskivorna till en pressmalningsgrad.
 

Buffeln

Well-known member
I så fall skruvar man allt bra sakta. Mer än 30 sekunder tar det nog inte, men gör man det ofta kan ju det vara irriterande nog.:blush:
 

Tobiemme

Well-known member
håller precis på med höstrengöring av min 203:a. har hittills inte kommit åt malskivorna – men snart så! i övrigt vill jag mena att jag får bättre kaffe med min kvarn än med kompisens Rocky. (jag lånade den i ett par veckor när min förra kvarn rasade – så jag hade tid att labba ordentligt.)
en snabbanalys ger att det framförallt är en stor skillnad mellan kvarnarna:
minimokan har steglös malningsgradsinställning, vilket jag tror är det som göra att man rätt snabbt kan hitta rätt läge för ett visst kaffe vid en viss tidpunkt.

så, om du vill kunna finlira med espresso – då tycker jag du ska välja en minimoka. de brukar dessutom dyka upp beggat då och då.

p.s. enda riktigt negativa som jag känner är väl ljudet. det tjuter rätt ordentligjt och det är inte världens snabbaste kvarn... (Rockyn är betydligt snabbare.)
 

selanderm

Well-known member
Ok, då kommer jag ihåg fel.
Med 203:an byter du tydligen malningsgrad till pressmalet lätt som en plätt och sedan tillbaka till "samma" igen. :unsure:
 

Buffeln

Well-known member
Kommer inte ihåg att jag sagt "lätt som en plätt". Så långt vill jag inte sträcka mig. Jag sade bara att det inte tar en minut. Vill man däremot köra "grind on demand" i flera olika malningsgrader så skall man nog välja någon annan kvarn.
 

Videoten

Well-known member
Hur har garantin funkat med tyskbutikerna ni som beställt därifrån, eller har ni inte haft några problem?
Vilken maskin är lättast att få tag på nya malskivor ifall dom är utslitna?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,668
Inlägg
155,725
Medlemmar
19,365
Senaste medlemmen
tomeem
Topp