J&N Biloya Natural Selection one

djneo

Well-known member
Tjena verkar komma en ny sort till som ska likna Arichan no9. Någon som fått tag på den än?

Cafe ett i Mora verka få in den runt den 5-6 nov.

Text om bönan från cafe ett:

J&N Biloya Natural Selection one
Direkt från Johan & Nyströms partner Abdullah Bagersh i södra Etiopien kommer detta unika, handframställda soltorkade kaffe.
Tekniken är det samma som när han gjorde årets mest diskuterade kaffe Aricha 9 noggrann kontroll av kaffebärens mognad, torkbäddsseparering och sockeranalys.

Kaffet är till karaktären fruktigt som en tropisk juice. Persika, apelsin och röda bär samlas kring en krämig, lätt vaniljig munkänsla.
Frukten hänger kvar hela vägen ut till eftersmaken, som avslutas i en flyktig känsla av blåbär.
 

lupoo

Well-known member
Ser intressant ut. Var inne hos min lokala handlare idag och snackade om just detta kaffe samtidigt som jag ville att de skulle ta hem lite J&N Maragogype. Hoppas på fina kaffeupplevelser i nästa vecka.

Vilket kaffeår vi har haft. Kul med J&N som verkligen är "på tårna" och fixar hem så många fina högklassiga kaffen, det värmer verkligen en frusen kaffenörd.:lol:
 

andcar

Well-known member
Hade en liten cupping härom veckan hos Costas och det finns några sorter som var riktigt härliga.
 

Ante

Well-known member
Biloya var riktigt lik aricha, tror vi hade 3 olika lots av biloya och 5 av aricha på koppningen så man fick en bra chans att jämföra dem.

Biloya kommer hur som helst att hamna i min kvarn så fort costas får hem det.
 
Det kommer alldeles för mycket nya sorter just nu - har två oöppnade påsar Esmeralda och Misty Valley som väntar - och nästa vecka kommer julkaffet :(
Är dock förbannat sugen på att testa den här :)
 

lupoo

Well-known member
Var inne hos den lokala handlaren och fick mina påsar jag beställt. Min Biloya var rostad 5/11 , får ligga någon dag innan det blir dax att testa. Börjar få lite förväntningar nu....
Fick reda på att J&N inte kommer att "gå ut" med detta kaffe utan det är lite reserverat åt oss med ett kaffeintresse.
 

Molarin

Well-known member
Var inne hos den lokala handlaren och fick mina påsar jag beställt. Min Biloya var rostad 5/11 , får ligga någon dag innan det blir dax att testa. Börjar få lite förväntningar nu....
Fick reda på att J&N inte kommer att "gå ut" med detta kaffe utan det är lite reserverat åt oss med ett kaffeintresse.

Finns det någon påse till mig?

Edit: Yes! En påse kvar!
 

mrjohan

Well-known member
Ligger en påse här hemma också. Den får nog vänta några dagar. Åtminstonde till mitten av nästa vecka. Ska blir riktigt kul att testa!
 

lupoo

Well-known member
Finns det någon påse till mig?

Edit: Yes! En påse kvar!


Kanske skall sätta det i system, den som hinner först beställer så att "den andra kaffenörden" också får. Eller det kanske de redan har fattat de själva i butiken.:unsure:

För er ickeBoråsare så kan jag berätta att det är "Berghs Kaffe och Te handel" som står för stadiga leveranser från J&N.
 

josef

Well-known member
hos oss vilken dag som helst! Rostades för några timmar sen om allt gått som det är tänkt, och bör komma med nästa leverans. Sedan är det dax för er alla att dricka biloyaespresso på espressino ;)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp